Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Francesco Veenstra
Copyright: Maarten van Haaff
Boven ondergrondse sporen is ruimte voor leegte én nieuwbouw
16 april 2019, 9:26
De directeur vastgoed en ontwikkeling van de Nederlandse Spoorwegen ziet het bouwen boven het spoor bij de stations in de grote steden als een mogelijke oplossing voor het grote woningtekort in ons land. Kenmerkend voor spoorwegen in steden is dat ze per definitie barrières vormen, zoals de Maas een barrière vormt tussen de noordkant en de zuidkant van Rotterdam. Wil de NS bouwen op de sporen, zorg dan dat de barrières worden geslecht en de stad wordt geheeld. Delft is daar een goed voorbeeld van.
Als succesvol voorbeeld voor overkluizingen wordt door de NS de bebouwing op en rondom Grand Central Station in New York genoemd. Een stad met een dichtheid waar geen van de Nederlandse steden ook maar bij in de buurt zal komen. Een Metropool ook waar mobiliteit op een geheel andere, grootschalige manier onderdeel is geworden van het gebruik van de stad.
New York en Tokio waren in 2002 referenties voor mobiliteitsoplossingen in mijn afstudeerproject aan de Academie van Bouwkunst in Rotterdam. Samen met vriend en collega Gerrit Schilder bedachten we een protest tégen de stadsontwikkeling en vóór de mobiliteitsvraagstukken van dat moment. De champagneglazen van Will Alsop symboliseerden voor ons het Rotterdam waar de stedelijke ontwikkeling gedomineerd werd door projectontwikkelaars en investeerders. Laaghangend fruit, zoals we de zones langs het spoor noemden, vielen ten prooi aan grote vastgoedmannen en werden onderdeel van grote vastgoedtransacties.
Wij voorzagen in ons project al de toekomst van nu, zo blijkt uit recente ambities van de NS. De opgave die we ons stelden was het ontwerpen van een nieuw Rotterdam Centraal, op een andere plek en met een grotere impact voor de stad. Het station verplaatsten we richting het Hofplein en werd ondergronds aangelegd, net zoals de bijbehorende sporen. Tot aan de randen van de stad waren de sporen niet meer zichtbaar en vormden ze geen barrières meer tussen stadsdelen. Boven het station maakten we plaats voor een groot programma aan wonen, werken en ontspannen. Eind 2018 werd door ontwikkelaar Synchroon de gebiedsontwikkeling voor Pompenburg gepresenteerd op ‘onze’ locatie met precies hetzelfde programma als in het project uit 2002.
De plek die we in ons afstudeerproject vrijspeelden op de huidige locatie van Rotterdam Centraal zou in onze gedachten leeg blijven. Een ruimte voor de stad als ware het Central Park, maar dan in Rotterdam. Een leegte die alleen maar in waarde zou groeien doordat de gebieden eromheen verder zouden worden verdicht. In korte tijd zou de plek onbetaalbaar worden voor bebouwing en voor altijd open ruimte blijven in de stad.
We weten ondertussen dat het een droombeeld was; Rotterdam Centraal is gebleven waar het lag. Met een iconische uitstraling en sporen meters boven de aangrenzende straten van de stad.
De huidige ingreep lijkt niet grootstedelijk genoeg. Door de spoorwegtracés te laten liggen waar ze lagen, is de kans ontnomen om het spoor als barrière weg te nemen. Zoals in het plan van Pompenburg te zien is zijn gekunstelde overkluizingen dan de enige mogelijkheid om waardevolle verbindingen te leggen. Het repeterende geluid van piepende treinen in de bocht van de tunnelentree is de blijvende herinnering aan het gebrek aan grootstedelijk denken.
Wanneer de intentie van de NS is om de waardevolle gebieden boven de sporen te gaan bebouwen, dan is een grotere investering nodig om goede stedenbouw realiseren. Grote aanpassingen aan de infrastructuur zijn cruciaal om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad te garanderen.
Een goed voorbeeld hiervan is de Spoorzone in Delft. Door het tracé ondergronds te leggen is de trein verbannen uit het straatbeeld en zijn beide zijden van het tracé herenigd. Er ontstaat meer ruimte voor leegte én voor bebouwing. In Delft is, dankzij een enorme investering, een grootstedelijke ingreep gerealiseerd. Grootser dan de overkluizing van het station van Breda of de vernieuwing van de Zuidas. Een kostbare investering die een duurzame en leefbare stad naar de toekomst waarborgt. Een vooruitziende blik die ze meer dan een eeuw geleden al in New York hadden en die tot op de dag van vandaag succesvol blijkt. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Francesco Veenstra is architect en vormt samen met Paul Ketelaars en Ellen van der Wal het bureau
Vakwerk architecten
. Voor Architectenweb observeert hij de hedendaagse architectuurpraktijk en de impact van de gebouwde omgeving op onze maatschappij.
Trefwoorden
francesco veenstra
nederlandse spoorwegen
column
stations
ns
Best gelezen
1
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
vrijdag, 19 december
2
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
donderdag, 18 december
3
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
donderdag, 18 december
4
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
5
Caroline Voet publiceert ontwerphandboek over Dom Hans van der Laan
donderdag, 18 december
Gerelateerde nieuwsberichten
NS: meer reizigers met trein de grens over
6 januari 2020
De bibliotheek: broedplaats van maatschappelijke vooruitgang
21 mei 2019
Van opwarming naar warming-up!
19 maart 2019
Optimisme is de motor van een volslank Nederland
19 februari 2019
Samen kunnen we Nederland duurzamer én mooier maken
22 januari 2019
Bouwen op grote hoogte vraagt om herdefinitie van woonopgave
18 december 2018
De grensbewaking van burgemeester Aboutaleb
20 november 2018
De betekenis van niet-gerealiseerd werk
16 oktober 2018
Kraamkamers van de Nederlandse architectuur
18 september 2018
Zonder debat geen werkelijke vooruitgang
19 juni 2018
Bjarke’s Requiem?
15 mei 2018
Opdrijvende grondprijs is ‘laaghangend fruit’ van hoogconjunctuur
17 april 2018
Het ambacht begint al op de kleuterschool
20 maart 2018
What's the benefit?
20 februari 2018
De groene beloftes van helmgras en gestapelde fruitbomen
23 januari 2018
Francesco Veenstra kandidaat-voorzitter BNA
10 mei 2019
‘Solidariteit’ is geen sluitpost maar een stelpost
18 juni 2019
Francesco Veenstra pakt BNA-voorzittershamer op
20 juni 2019
Wonen boven druk spoorwegnet stap dichterbij
10 juli 2019
Nederlands spoor loopt sneller vol dan gedacht
16 augustus 2019
De woningnood vraagt om meer dan alleen woningen
17 september 2019
'Steden en ov-sector komen met deltaplan spoor'
19 september 2019
Beroepservaring van een jonge architect in een weerbarstig werkveld
15 oktober 2019
Polarisatie? Ik zoek graag de verbinding!
19 november 2019
Voor wie is de stad?
17 december 2019
Wethouder Utrecht: bouwen boven het spoor te duur en ingewikkeld
9 maart 2021
NS: meer reizigers met trein de grens over
6 januari 2020
De bibliotheek: broedplaats van maatschappelijke vooruitgang
21 mei 2019
Van opwarming naar warming-up!
19 maart 2019
Optimisme is de motor van een volslank Nederland
19 februari 2019
Samen kunnen we Nederland duurzamer én mooier maken
22 januari 2019
Bouwen op grote hoogte vraagt om herdefinitie van woonopgave
18 december 2018
De grensbewaking van burgemeester Aboutaleb
20 november 2018
De betekenis van niet-gerealiseerd werk
16 oktober 2018
Kraamkamers van de Nederlandse architectuur
18 september 2018
Zonder debat geen werkelijke vooruitgang
19 juni 2018
Bjarke’s Requiem?
15 mei 2018
Opdrijvende grondprijs is ‘laaghangend fruit’ van hoogconjunctuur
17 april 2018
Het ambacht begint al op de kleuterschool
20 maart 2018
What's the benefit?
20 februari 2018
De groene beloftes van helmgras en gestapelde fruitbomen
23 januari 2018
Francesco Veenstra kandidaat-voorzitter BNA
10 mei 2019
‘Solidariteit’ is geen sluitpost maar een stelpost
18 juni 2019
Francesco Veenstra pakt BNA-voorzittershamer op
20 juni 2019
Wonen boven druk spoorwegnet stap dichterbij
10 juli 2019
Nederlands spoor loopt sneller vol dan gedacht
16 augustus 2019
De woningnood vraagt om meer dan alleen woningen
17 september 2019
'Steden en ov-sector komen met deltaplan spoor'
19 september 2019
Beroepservaring van een jonge architect in een weerbarstig werkveld
15 oktober 2019
Polarisatie? Ik zoek graag de verbinding!
19 november 2019
Voor wie is de stad?
17 december 2019
Wethouder Utrecht: bouwen boven het spoor te duur en ingewikkeld
9 maart 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
Gisteren, 09:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
23 december, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
Gisteren, 13:00
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
23 december, 5:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
Francesco Veenstra
Architect
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur