Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Francesco Veenstra
Copyright: Maarten van Haaff
Beroepservaring van een jonge architect in een weerbarstig werkveld
15 oktober 2019, 9:45
Onlangs mocht ik aanwezig zijn bij de eindgesprekken van vier ‘architecten in ontwikkeling’. Jonge ontwerpers die aan het einde van hun twee jaar durende beroepservaringsperiode waren aanbeland en hun bevindingen deelden in een soort examenmoment. Hun verhalen brachten me terug in de tijd dat ik de eerste stappen zette in de architectuurpraktijk. Een fase waar ik met dankbaarheid op terugkijk door de bijzondere ontmoetingen die de basis vormden voor mijn positionering in het werkveld, zoals dat tegenwoordig in een eindverslag wordt genoemd. De verbouwing van een monumentaal gebouw bleek mijn leerschool.
Het is in de laatste dagen van 1995 wanneer ik voor het eerst naar een serieus toneelstuk ga. Tweeëntwintig ben ik en ik woon op dat moment een half jaar in de Randstad. Het eerste project waaraan ik als architect-in-opleiding begin te werken is de verbouwing van een onopvallend, groot monumentaal pand aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam. Een voormalige Lutherse kerk midden op een van de grachten aan de rand van de rosse buurt.
In de vergaderingen, die ik samen met mijn leermeesters bijwoon, praten we over de nieuwe standplaats van toneelgezelschap De Trust. We treffen onze opdrachtgever eerst vooral op het Westergasfabriekterrein in een tochtige en koude transformatorhal; een karaktervol gebouw dat door de annexatie van theater- en filmmakers is getransformeerd van verlaten industrieel erfgoed tot culturele broedplaats. De najaarsvergaderingen kenmerken zich door ongeschoren acteurs en technisch personeel die met wollen handschoenen aan en grote mokken oploskoffie in hun handen de vergaderruimte binnenlopen op zoek naar regisseur Theu. Anneke (de stem van de HEMA) en Jaap (de boer uit ‘de Poolse bruid’) lopen regelmatig langs, op weg naar de ochtendrepetitie.
De worsteling die het gezelschap doormaakt in de zoektocht naar een perfect theater in een ongeschikt gebouw blijkt voor mij een ideale leerschool: ik werk in een half jaar aan alle denkbare facetten van de architectuur. Maar bovenal kom ik in de situatie terecht waarbij ik als vanzelfsprekend naast de opdrachtgever en de gebruikers kom te staan. Met hen praat ik over wat zij nodig hebben in hun creatieve werkplaats. Over hun schouders kijk ik mee naar scenes die tot in den treure opnieuw worden geoefend, tot de regisseur instemmend knikt.
Guus, hoofd van de technische staf, vertelt mij veel over hoe ze met weinig geld geweldige decors maken. En over de effecten van verf en kunstlicht. Guus heeft altijd vieze handen en draagt een bril met een fors, zwart montuur. Hij praat over steigerbuizen en hij denkt in visuele effecten. Ik help hem af en toe wanneer hij aan het lassen is en hij wel wat hulp kan gebruiken om het staal op z’n plaats te krijgen. Wanneer we samenwerken vertelt hij hoe belangrijk het is dat een theater goede logistiek heeft. Dat decors met grote afmetingen gewoon naar binnen kunnen worden gereden en waar het wisselen van een lampje in het lichtgrid echt wel binnen een paar minuten geregeld moet zijn. En dat ze veilig boven het toneel moeten kunnen lopen tijdens een voorstelling, zonder dat het publiek dat in de gaten heeft. Guus is een wandelend programma van eisen. En alleen door bij hem te zijn kom je erachter wat werkelijk belangrijk is voor het goed functioneren van het theater.
Guus vertelt mij meer over de voorstelling die op dat moment in Frascati draait – Faust. Hij helpt mij om me voor te bereiden op de voorstelling die ik kort daarna zelf mag bekijken, wanneer we met het bestuur van De Trust de start van de bouw gaan vieren. Ik bekijk de voorstelling als door de ogen van Guus en Theu. En als ik, maanden later, samen met een van de acteurs de laatste hand leg aan de installatie van de nieuwe bar, twee dagen voor de openingsvoorstelling van het nieuwe Trusttheater, realiseer ik mij dat ik als architect de taak heb vooral mét de gebruikers te werken aan hún huis. Om een gebouw te ontwerpen dat een middel is om hun creativiteit ruimte te bieden. Nu en in de toekomst.
Nu, bijna vijfentwintig jaar later, bouw ik met mijn collega’s aan een eigen huis voor ons architectenbureau. Een rijksmonument zo groot als het pand van de Trust aan de Kloveniersburgwal. Met minstens zoveel uitdagingen om het programma zorgvuldig in te passen en het gebruik van de industriële ruimtes van het Ketelhuis in Delft geschikt te maken voor de wensen van nu. Maar nu niet alleen in de rol van ontwerper; met mijn partners ben ik ook initiator, opdrachtgever, gebruiker, hoofdaannemer, financier, verhuurder, en uitbater van een lunchcafé.
Regelmatig moet ik denken aan Guus, Theu en aan de acteurs terwijl we de laatste hand leggen aan het project. Hun ideeën en hun zorgen zijn nu ineens voor mij ervaarbaar. We ontwerpen en bouwen een huis als middel om onze creativiteit ruimte te bieden. Als we over een paar weken gaan inhuizen zullen we zien hoe de leerschool in de jaren negentig zich na twee- en half decennia heeft uitbetaald.
Francesco Veenstra is architect en vormt samen met Paul Ketelaars en Ellen van der Wal het bureau
Vakwerk architecten
. Sinds deze zomer is hij ook voorzitter van de Branchevereniging van Nederlandse Architectenbureaus (BNA). Voor Architectenweb observeert hij de hedendaagse architectuurpraktijk en de impact van de gebouwde omgeving op onze maatschappij.
Trefwoorden
francesco veenstra
trusttheater
beroepservaringsperiode
vakwerkhuis
column
Best gelezen
1
Studio Ard Hoksbergen herkent en vertaalt wensen van Xplore Agora
donderdag, 23 oktober
2
Bouw van The Circle op plek café De Omval gaat van start
donderdag, 23 oktober
3
Bouwers, stem links!
dinsdag, 28 oktober
4
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
maandag, 27 oktober
5
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
vrijdag, 24 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
De woningnood vraagt om meer dan alleen woningen
17 september 2019
Francesco Veenstra pakt BNA-voorzittershamer op
20 juni 2019
‘Solidariteit’ is geen sluitpost maar een stelpost
18 juni 2019
De bibliotheek: broedplaats van maatschappelijke vooruitgang
21 mei 2019
Boven ondergrondse sporen is ruimte voor leegte én nieuwbouw
16 april 2019
Van opwarming naar warming-up!
19 maart 2019
Optimisme is de motor van een volslank Nederland
19 februari 2019
Samen kunnen we Nederland duurzamer én mooier maken
22 januari 2019
Bouwen op grote hoogte vraagt om herdefinitie van woonopgave
18 december 2018
De grensbewaking van burgemeester Aboutaleb
20 november 2018
De betekenis van niet-gerealiseerd werk
16 oktober 2018
Kraamkamers van de Nederlandse architectuur
18 september 2018
Zonder debat geen werkelijke vooruitgang
19 juni 2018
Bjarke’s Requiem?
15 mei 2018
Opdrijvende grondprijs is ‘laaghangend fruit’ van hoogconjunctuur
17 april 2018
Het ambacht begint al op de kleuterschool
20 maart 2018
What's the benefit?
20 februari 2018
De groene beloftes van helmgras en gestapelde fruitbomen
23 januari 2018
Polarisatie? Ik zoek graag de verbinding!
19 november 2019
Voor wie is de stad?
17 december 2019
De woningnood vraagt om meer dan alleen woningen
17 september 2019
Francesco Veenstra pakt BNA-voorzittershamer op
20 juni 2019
‘Solidariteit’ is geen sluitpost maar een stelpost
18 juni 2019
De bibliotheek: broedplaats van maatschappelijke vooruitgang
21 mei 2019
Boven ondergrondse sporen is ruimte voor leegte én nieuwbouw
16 april 2019
Van opwarming naar warming-up!
19 maart 2019
Optimisme is de motor van een volslank Nederland
19 februari 2019
Samen kunnen we Nederland duurzamer én mooier maken
22 januari 2019
Bouwen op grote hoogte vraagt om herdefinitie van woonopgave
18 december 2018
De grensbewaking van burgemeester Aboutaleb
20 november 2018
De betekenis van niet-gerealiseerd werk
16 oktober 2018
Kraamkamers van de Nederlandse architectuur
18 september 2018
Zonder debat geen werkelijke vooruitgang
19 juni 2018
Bjarke’s Requiem?
15 mei 2018
Opdrijvende grondprijs is ‘laaghangend fruit’ van hoogconjunctuur
17 april 2018
Het ambacht begint al op de kleuterschool
20 maart 2018
What's the benefit?
20 februari 2018
De groene beloftes van helmgras en gestapelde fruitbomen
23 januari 2018
Polarisatie? Ik zoek graag de verbinding!
19 november 2019
Voor wie is de stad?
17 december 2019
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Gesprek met Paul Ketelaars en Ellen van der Wal over het Vakwerkhuis
23 oktober 2020
Andere nieuwsberichten
Bouw eerste permanente gebouw Francis Kéré in Europa gestart
4 uur geleden
In het Duitse Plüschow is gestart met de bouw van Museum Ehrhardt. Het museum, dat is gewijd aan fotografie en hedendaagse kunst, is ontworpen door Francis Kéré.
Appartementengebouw op plek oude basisscholen in Mijdrecht
Vandaag, 10:54
Op de plek van enkele gesloopte basisscholen in Mijdrecht verrijst een nieuw gebouw met dertig appartementen. Het complex, dat is ontworpen door West Architecten, bestaat uit verschillende typen appartementen.
Aldo Trim aangesteld als nieuwe hoofdarchitect bij MoederscheimMoonen Architects
Vandaag, 09:21
Met de aanstelling van een nieuwe hoofdarchitect verstevigt het bureau de creatieve leiding
Wenink Holtkamp Architecten borduurt met Villa R voort op context
Gisteren, 15:30
Het Eindhovense bureau Wenink Holtkamp Architecten ontwierp een villa in het Brabantse Nuenen.
Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek
3 uur geleden
Bij WBooks is een boek over Het Scheepvaarthuis in Amsterdam verschenen.
Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot
Vandaag, 13:17
De provincie Noord-Brabant past het stikstofbeleid aan, waardoor veehouders geen vergunning meer nodig hebben om hun oudere stallen te moderniseren.
Klimaatorganisatie VN ziet meeste landen dralen
Gisteren, 14:21
UNFCCC ziet tegelijk ‘groeiende vooruitgang’ bij de voorhoede van landen die op tijd waren met het indienen van nieuwe klimaatambities.
Nederland wil groene waterstof uit India importeren
Gisteren, 10:34
Dat voornemen heeft demissionair minister Robert Tieman vastgelegd in een verklaring met zijn Indiase ambtgenoot Sarbananda Sonowal.
Bonden waarschuwen: schijnzelfstandigen bij renovatie Binnenhof
27 oktober, 2:49
De organisaties baseren zich op vacatureteksten van bouwbedrijven en onderaannemers voor het bouwproject.
Aantal verkochte huizen gestegen tot hoogste punt sinds corona
27 oktober, 10:20
Dat komt volgens het Kadaster onder meer doordat investeerders veel huizen van de hand deden.
Ga naar het nieuws-archief
Francesco Veenstra
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur