Station Utrecht Centraal met erachter het stadskantoor
Copyright: Wikimedia Commons / Johan Bakker

Wethouder Utrecht: bouwen boven het spoor te duur en ingewikkeld

9 maart 2021, 12:22
Utrecht schuift het bouwen boven de treinsporen naar de toekomst. De gemeente heeft samen met NS, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf een studie laten uitvoeren naar de kansen voor nieuwe bouwruimte. De verantwoordelijk wethouder concludeert nu dat het bouwen boven het spoor te ingewikkeld en te duur is. "Op langere termijn kan het interessant zijn om deze ambitie wel weer op te pakken", stelt wethouder Eelco Eerenberg (Stationsgebied) in een brief aan de gemeenteraad.

De snelstgroeiende stad van Nederland heeft een enorme bouwopgave te vervullen de komende tientallen jaren. Het college van burgemeester en wethouders wil 60.000 woningen vooral binnen de huidige grenzen realiseren. De kans om boven de treinen te bouwen, zou zeer welkom zijn. "Het prikkelt de fantasie om de ruimte boven de sporen als een soort 'landwinning' toe te voegen aan de stad", aldus de wethouder in de brief.

NS, ProRail, het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente tekenden in juni 2019 een intentieverklaring waarin zij gezamenlijk opdracht gaven voor een 'verkennend onderzoek naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het toevoegen van bebouwing en programma in de zone langs en boven het spoor in het Stationsgebied'.

Maar volgens de wethouder blijkt dat het 'uitermate complex en kostbaar' is om hier te gaan uitbreiden. "Om met het laatste te beginnen: het is uitermate kostbaar waarbij de kosten ver voor de baten uitgaan. Dit alles overwegende concluderen we dat het nu niet opportuun is om verder te gaan."

In het buitenland wordt al wel gebouwd boven de spoorlijnen. Zo hebben diverse landen waaronder Amerika, China en Engeland hiermee ervaring.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

BDG en LAP ontwerpen plan met 24 woningen op plek oud zwembad Bilthoven

1 uur geleden

Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025

Gisteren, 22:00

Fenix, kunstmuseum over migratie, is Publiek gebouw van het Jaar 2025

Gisteren, 21:55

Dijkmagazijn Scharwoude wint prijs voor Interieur van het Jaar 2025

Gisteren, 21:50

Provincies focussen op agrarisch natuurbeheer tegen stikstof

24 minuten geleden

Corporatiewoning harder geraakt door klimaatverandering

4 uur geleden

Arons en Gelauff benoemt drie associates

4 november, 12:05

DigiBouw 2025 – enkele tips

4 november, 11:14

Limburg trekt vijftig miljoen uit voor woningbouw bij intercitystations

3 november, 5:13

Corporaties lenen voor het eerst honderd miljard bij Waarborgfonds

3 november, 9:51
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan