De Westfield Mall of the Netherlands is het resultaat van een grootschalige renovatie en uitbreiding van winkelcentrum Leidsenhage. De makeover is zo verstrekkend dat je goed moet kijken om nog fragmenten van het oude winkelcentrum te herkennen. Onderhuids bestaat het winkelcentrum voor zo’n tweederde uit gerenoveerde gebouwen en voor een derde uit nieuwbouw. De nieuwe gevel en het nieuwe interieur heeft beide voor het oog met elkaar versmolten.
Een paar cijfers. Het complex is in totaal zo’n 120.000 vierkante meter groot, plus parkeerruimte voor in totaal zo’n 4.000 auto’s. De winkelpassage is 1,8 kilometer lang en voert de bezoekers langs zo’n 280 winkels en restaurants. Daar bovenop is er een bioscoop met vijf zalen aan het complex toegevoegd, is er een sportbar met bowling en is er een Instagram museum – Youmuseum.
“Het moest echt een bestemming worden”, vertelt Griffioen. Een plek waar je, weer of geen weer, wilt verblijven voor de periode van een dag of een dagdeel, en ook ‘s avonds. Opdrachtgever
Unibail-Rodamco-Westfield spreekt daarbij van een 4-sterren beleving. En het mag gezegd worden: va
n de ruime parkeerplaatsen, via de zitjes in de winkelpassages, tot aan de ruime toiletten aan toe… het winkelcentrum is overal comfortabel ingericht.
MVSA Architects is zeven jaar geleden via een prijsvraag geselecteerd voor het ontwerp van het winkelcentrum. In eerste instantie ging het daarbij om het exterieur, maar al snel werd het bureau ook gevraagd voor het interieur. “Daar zijn we heel blij mee”, benadrukt Griffioen, “Want zo hebben we een complete beleving kunnen ontwerpen.”
De beleving is vervolgens tot in detail uitgewerkt. “Zo hebben we met elkaar alleen al twee jaar gestudeerd op de optimale breedte van de winkelpassages en de beste hoogte van de winkelpuien”, vertelt Griffioen. “Daarbij vonden we het heel belangrijk om daglicht binnen te brengen in de winkelpassages.”
Wandelend over de hoofdroute is daarbij steeds iets nieuws te zien. “We hebben lang gestudeerd op de zichtlijnen”, vertelt Griffioen: “Dat je steeds ergens naartoe getrokken wordt, of dat nou een bocht, een knik of een hoogteaccent is.” De slingerende lijnen op de plafonds en de vloeren volgende de hoofdroute, de ‘8’, en helpen bezoekers zo subtiel hun weg te vinden.