Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Kademuur grootste risico Noord-Zuidlijn
25 juni 2009, 16:23
Het mogelijke instorten van een kademuur tijdens het boren onder de grond bij het Damrak is het grootste gevaar dat voor Amsterdam dreigt bij het verder bouwen aan de
Noord-Zuidlijn
. Dat blijkt uit een ranglijst van de veertien grootste risico's bij het aanleggen van de metrolijn, die de gemeente donderdag bekendmaakte.
Bij het instorten van een kademuur zou de schade in de bouwput groot zijn. Ook het mogelijk 's nachts moeten stilleggen van het boren vanwege overlast kan schade opleveren. Volgens de gemeente is bij alle risico's de kans dat ze zich voordoen kleiner dan 5 procent.
Ondanks deze kleine kans zijn de gevolgen groot als zich toch een incident voordoet. Een ander risico dat de gemeente onderkent is een zogenoemde blow-out, als de druk bij het boren wegvalt. Dit zou kunnen leiden tot schade aan panden en zelfs tot doden en gewonden.
De Amsterdamse gemeenteraad neemt volgende week een beslissing over het wel of niet afbouwen van de metrolijn. Eerder maakte het stadsbestuur al bekend verder te willen met de aanleg van de lijn, die al voor veel problemen heeft gezorgd.
Zo verzakten tot twee keer toe panden aan de Vijzelgracht en valt de lijn veel duurder uit dan aanvankelijk gepland.
Bron: ANP
Trefwoorden
noord-zuidlijn
amsterdam
damrak amsterdam
kademuur
Locatie
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Theatergroep speelt in bouwput Noord-Zuidlijn
18 augustus 2010
Eén plusje voor Amsterdam na verzakkingen
3 december 2009
Lek Vijzelgracht dicht, niet verder verzakt
26 september 2012
'Verzakkingen Vijzelgracht door slechte staf'
15 september 2009
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
'Organisatie moet megaprojecten doorrekenen'
10 augustus 2009
Risicopot Noord-Zuidlijn niet geheel verbruikt
28 november 2012
Eerste 'vuil' Rode Loper opgeveegd
17 juli 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
Opnieuw lichte verzakking panden Vijzelgracht
25 september 2012
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
12 november 2009
Onenigheid over ombouwen metro Amsterdam
25 november 2009
Noord/Zuidlijn mist goed risicomanagement
15 augustus 2005
Stations Noord-Zuidlijn ondergaan grote reparatie
8 december 2008
Centrum Amsterdam krijgt 'rode loper'
3 december 2008
Eerste resultaten Amsterdam CS zichtbaar
6 mei 2008
Ondergronds bouwen - Intro
2 januari 2008
Theatergroep speelt in bouwput Noord-Zuidlijn
18 augustus 2010
Eén plusje voor Amsterdam na verzakkingen
3 december 2009
Lek Vijzelgracht dicht, niet verder verzakt
26 september 2012
'Verzakkingen Vijzelgracht door slechte staf'
15 september 2009
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
'Organisatie moet megaprojecten doorrekenen'
10 augustus 2009
Risicopot Noord-Zuidlijn niet geheel verbruikt
28 november 2012
Eerste 'vuil' Rode Loper opgeveegd
17 juli 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
Opnieuw lichte verzakking panden Vijzelgracht
25 september 2012
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
12 november 2009
Onenigheid over ombouwen metro Amsterdam
25 november 2009
Noord/Zuidlijn mist goed risicomanagement
15 augustus 2005
Stations Noord-Zuidlijn ondergaan grote reparatie
8 december 2008
Centrum Amsterdam krijgt 'rode loper'
3 december 2008
Eerste resultaten Amsterdam CS zichtbaar
6 mei 2008
Ondergronds bouwen - Intro
2 januari 2008
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
12 december, 5:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
12 december, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
12 december, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
12 december, 9:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur