Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Stations Noord-Zuidlijn ondergaan grote reparatie
8 december 2008, 13:52
Amsterdam hoopt met een grootscheepse reparatie verdere verzakkingen en lekkages aan de
Noord-Zuidlijn
tegen te gaan. De nieuwe stations van de metrolijn aan de Vijzelgracht en het Rokin ondergaan de komende tijd zeer zorgvuldige herstelwerkzaamheden die tussen de 50 en 70 miljoen euro moeten gaan kosten.
Dat maakte de gemeente maandag bekend. Door lekkages in het station aan de Vijzelgracht verzakten op 19 juni en 10 september enkele monumentale panden. Uit onderzoek van
Deltares
is gebleken dat de zogeheten diepwanden van het station van een slechte kwaliteit zijn.
De toezichthouder van het projectbureau Noord-Zuidlijn en de aannemer hebben de toestand van de plek waar de lekkage is ontstaan onderschat, aldus Deltaris. Aangezien niet duidelijk is of het bij het Rokin veel beter is gesteld, komt ook dat station aan de beurt.
De reparatie behelst het waterdicht maken van alle voegen tussen de panelen van de damwanden die nog niet zijn uitgegraven. Het gaat om meer dan honderd voegen per station. Wethouder Tjeerd Herrema (vervoer) zei dat deze ingrijpende maatregelen de minste risico's met zich meebrengen, waardoor lekkage in de toekomst wellicht kan worden voorkomen.
Bewoners ondervinden zo weinig mogelijk overlast van de werkzaamheden, belooft de gemeente. De reparatie gebeurt namelijk in de bouwput. De voorbereidingen, waaronder het bevriezen van de grond en het behandelen van de voegen, kunnen als het aan het college ligt snel beginnen.
In het voorjaar neemt ze pas een besluit of de stations verder mogen worden uitgegraven. Dan moet ook onder meer het monitoringssysteem, dat de panden langs het station in de gaten houdt, en de organisatie van het megaproject zelf zijn verbeterd.
In de begroting voor het herstelplan heeft de gemeente ook rekening gehouden met het aankopen van verzakte panden. Hierover vinden serieuze gesprekken plaats, aldus de wethouder.
Herrema benadrukte nogmaals dat stoppen met de aanleg van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, geen optie is. Dat zou volgens hem zelfs nog meer kosten met zich meebrengen.
Over wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor de problemen op zich moet nemen, wilde hij zich nog niet uitlaten.
Bron: ANP
Trefwoorden
vijzelgracht
metrostation
amsterdam
verzakking
noord-zuidlijn
Locatie
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Kademuur grootste risico Noord-Zuidlijn
25 juni 2009
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
Rijksvertegenwoordiger voor Zuidasproject
14 mei 2009
'Verzakkingen Vijzelgracht door slechte staf'
15 september 2009
ProRail verbetert sfeer op perrons
29 juni 2009
'Organisatie moet megaprojecten doorrekenen'
10 augustus 2009
‘Raad onvoldoende geïnformeerd over Zuidas’
9 april 2009
Ondergronds bouwen - Intro
2 januari 2008
Kademuur grootste risico Noord-Zuidlijn
25 juni 2009
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
Rijksvertegenwoordiger voor Zuidasproject
14 mei 2009
'Verzakkingen Vijzelgracht door slechte staf'
15 september 2009
ProRail verbetert sfeer op perrons
29 juni 2009
'Organisatie moet megaprojecten doorrekenen'
10 augustus 2009
‘Raad onvoldoende geïnformeerd over Zuidas’
9 april 2009
Ondergronds bouwen - Intro
2 januari 2008
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
12 december, 5:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
12 december, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
12 december, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
12 december, 9:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur