Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Onenigheid over ombouwen metro Amsterdam
25 november 2009, 11:12
De gemeente
Amsterdam
wil samen met de gemeente
Amstelveen
, het stadsdeel
Zuideramstel
en de stadsregio Amsterdam sneltram lijn 51 ombouwen tot een volwaardige metrolijn. Over hoe dat moet gebeuren blijken de partijen het echter oneens te zijn. Stadsdeel Zuideramstel weigert een intentieverklaring voor het aanpassen van de metrolijn te ondertekenen.
Dat maakte het stadsdeel woensdag bekend. In de huidige plannen staat de mogelijkheid om een viaduct door het stadsdeel Zuideramstel aan te leggen. Het stadsdeel is daar faliekant tegen, omdat dat de woonbuurten op een ongewenste manier zou scheiden. Ook zou het niet goed zijn voor de verkeersveiligheid. Een tweede optie is de metro helemaal ondergronds aan te leggen. De partijen zouden vrijdag hun handtekening onder de plannen zetten.
,,Voor ons is alleen een ondergrondse variant bespreekbaar. In de onderhandelingen over het ombouwen van lijn 51 is daar ook steeds over gesproken, dat was de bedoeling. In de intentieverklaring gaat het nu ook ineens over een viaduct'', aldus een stadsdeelwoordvoerder. Volgens hem kwam de mogelijkheid om de lijn met een viaduct boven de grond aan te leggen in Zuideramstel als een verrassing.
Metrolijn 51, ook wel de Amstelveenlijn genoemd, loopt vanaf het Centraal Station via station Zuid naar Amstelveen. De lijn ligt in het centrum van Amsterdam onder de grond. Het gedeelte in het zuiden van de stad en in Amstelveen ligt nu grotendeels op dezelfde hoogte als het overige verkeer, waardoor de metro op meerdere plaatsen kruist met andere wegen.
Het ombouwen van de lijn tot een volwaardige ondergrondse metro naar Amstelveen-Centrum kost 210 miljoen euro. De bovengrondse variant kost 180 miljoen euro. De nieuwe metro doortrekken naar Amstelveen-Westwijk, ook het huidige eindpunt van de lijn, kost in beide gevallen nog eens 190 miljoen euro extra.
De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer) zegt begrip te hebben voor de gevoelens bij de bestuurders van het stadsdeel. ,,Maar we hebben nog geen definitief besluit genomen en het is niet verantwoord nu al een variant uit te sluiten. Zeker niet wanneer die variant goedkoper is, in deze lastige economische tijden.''
Bron: ANP
Trefwoorden
metrolijn
amsterdam
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
'Meer regie nodig bij beleid ondergrond'
9 april 2010
Twee grote metroprojecten voor Rennes
19 mei 2011
'Betrek omwonenden meer bij Noord-Zuidlijn'
24 april 2009
Amsterdam wil verder met aanleg Noord-Zuidlijn
11 juni 2009
Commissie: stoppen Noord-Zuidlijn geen optie
4 juni 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
8 juni 2009
Amsterdam in zomer weer wekenlang bouwput
7 mei 2009
‘Kans op incident bij boren NZ-lijn zeer klein’
27 april 2009
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
12 november 2009
Amsterdam wil door met aanleg Noord-Zuidlijn
2 juli 2009
Kademuur grootste risico Noord-Zuidlijn
25 juni 2009
'Meer regie nodig bij beleid ondergrond'
9 april 2010
Twee grote metroprojecten voor Rennes
19 mei 2011
'Betrek omwonenden meer bij Noord-Zuidlijn'
24 april 2009
Amsterdam wil verder met aanleg Noord-Zuidlijn
11 juni 2009
Commissie: stoppen Noord-Zuidlijn geen optie
4 juni 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
8 juni 2009
Amsterdam in zomer weer wekenlang bouwput
7 mei 2009
‘Kans op incident bij boren NZ-lijn zeer klein’
27 april 2009
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
12 november 2009
Amsterdam wil door met aanleg Noord-Zuidlijn
2 juli 2009
Kademuur grootste risico Noord-Zuidlijn
25 juni 2009
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
12 december, 5:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
12 december, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
12 december, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
12 december, 9:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur