Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Noord/Zuidlijn mist goed risicomanagement
15 augustus 2005, 14:43
De kosten van de Noord/Zuidlijn, de nieuwe metroverbinding onder Amsterdam, rijzen de pan uit. Sinds de start van het project in 1996 is de prijs van de lijn bijna verdubbeld tot 1,6 miljard euro. Een commissie onder leiding van oud-minister Sorgdrager bracht onlangs advies uit over hoe de enorme kostenoverschrijdingen kunnen worden beheerst. Zonder adequaat risicomanagement zal het alleen maar duurder worden.
De Noord/Zuidlijn bevindt zich met zijn forse kostenoverschrijdingen in goed gezelschap. De HSL-Zuid en de Betuweroute zien zich in de bouwfase geconfronteerd met dezelfde problematiek. Voor een deel zijn er dezelfde oorzaken: de oververhitte bouwmarkt van enkele jaren geleden waardoor de prijzen die aannemers berekenden de lucht in schoten. En ook een onrealistische schatting van kosten voorafgaand aan de besluitvorming. Voor de Noord/Zuidlijn komt daar nog iets bij. Volgens Nick Gray, die voor het Britse bureau Faithful/Gould tegelijk met de commissie Sorgdrager onderzoek deed, is ‘de manier waarop Amsterdam toezicht houdt op de risico’s van de aanleg van de Noord/Zuidlijn zeer ongebruikelijk. Daardoor zijn de berekeningen van de kosten door de gemeente onrealistisch optimistisch.’
Een manier om de kosten te beheersen is een analyse te maken van de mogelijke risico’s in een project en vervolgens een financiële doorrekening te maken van die risico’s. ‘Het adviesbureau Noord/Zuidlijn maakt weliswaar gebruik van een risico-database, maar er lijkt nauwelijks verband te worden gelegd tussen de risico’s en de kostenprognoses van de Noord/Zuidlijn’, aldus het rapport van Faithful/Gould. ‘Het project beschikt bijvoorbeeld niet over een - in Angelsaksiche landen gebruikelijk - model waarmee alle risico’s kunnen worden omgezet naar betrouwbare kostenprognoses.’ Het Britse bureau adviseert om een risicomanager aan te stellen die die doorrekeningen wél gaat maken.
De extra kosten die nu zijn ontstaan, komen voor een groot deel voor rekening van de gemeente Amsterdam. Dat komt omdat de gemeente enkele jaren geleden met het rijk heeft afgesproken dat ‘Den Haag’ een vaste bijdrage zou leveren van 1,1 miljard euro. Daarom draait Amsterdam nu op voor het grootste deel van de overschrijdingen, waardoor de stad nu al 300 miljoen bijdraagt aan de Noord/Zuidlijn. ‘Elke andere stad zou failliet gaan aan zo’n project’, zegt PvdA-raadslid Bijlsma.
Professioneel Zowel het Britse Faithful/Gould als de leden van de commissie Sorgdrager waren zeer positief over de organisatie rondom de Noord/Zuidlijn. Gray: ‘Het projectbureau en de adviesorganisatie Noord/Zuidlijn hebben indruk op ons gemaakt, zowel qua toewijding als expertise. Beide organisaties beschikken over voldoende gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers die ook op de juist manier worden bestuurd.’ De commissie voegt daar nog aan toe ‘getroffen te zijn door de professionele en transparante opstelling van het ambtelijk apparaat en de ruimte die bestuurders daarvoor bieden’. Dat zijn sommige leden van de commissie elders - bijvoorbeeld in Den Haag - wel anders gewend.’
Hoe hoog de kosten van de Noord/Zuidlijn uiteindelijk zullen oplopen is onder meer afhankelijk van de afwikkeling van de meer dan 1500 schadeclaims die al zijn ingediend. Bouwbedrijven en aannemers liggen met de overheid in de clinch over meerwerk en tegenvallers tijdens de bouw. Bewoners en winkeliers klagen over overlast tijdens de aanleg.
Het college van B&W heeft op 28 juni het grootste deel van de aanbevelingen van de commisie Sorgdrager en Faithful/Gould overgenomen. Vooral op het gebied van contractmanagement, financieel management en risicomanagement zullen verbeteringen worden doorgevoerd. ‘Maar’, zo stelt het college, ‘inherent aan grote, technisch complexe projecten blijft, dat ze grote onzekerheden in zich bergen.’
Bron: Verkeerskunde Nieuws
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Kademuur grootste risico Noord-Zuidlijn
25 juni 2009
Andere nieuwsberichten
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Gisteren, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Stad Villingen-Schwenningen kiest VenhoevenCS en RKW Architektur voor nieuw Zentralbad
Gisteren, 12:00
VenhoevenCS heeft, in samenwerking met RKW Architektur +, de aanbesteding gewonnen voor het nieuwe Zentralbad in Villingen-Schwenningen, Duitsland.
Compacter schoolgebouw in Klein-Zundert maakt veel groener schoolplein mogelijk
Gisteren, 10:30
In Klein-Zundert, een dorp in Noord-Brabant, heeft een uitgestrekte, eenlaagse school plaats gemaakt voor een tweelaagse, duurzame school met houten aula als hart. Door de compactere opzet van de nieuwe school kon de omgeving ervan vergroend worden.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur