Raad Rotterdam stemt in met herziene plannen Feyenoord City
21 juni 2024, 12:02
De Rotterdamse gemeenteraad heeft ingestemd met het herziene plan Feyenoord City voor grootschalige woningbouw en vernieuwing van de infrastructuur in Rotterdam-Zuid in de omgeving van stadion De Kuip. In het gebied komen tussen de 7000 en 9500 nieuwe woningen, een nieuw treinstation, een brug over de Nieuwe Maas, andere infrastructuur, groene ruimte en publieke voorzieningen.
Het eerste masterplan Feyenoord City uit 2017 strandde in 2022 toen bleek dat voetbalclub Feyenoord geen heil zag in de bouw van een nieuw stadion aan de Maas, omdat de geraamde kosten richting een half miljard euro gingen. In dat plan vormde het nieuwe stadion de kern van het project. De Raad van State vernietigde in 2022 het gewijzigde bestemmingsplan zonder stadion van de gemeente, waardoor een nieuw plan moest komen.
Getijdenpark
Op de plek waar het nieuwe Feyenoord-stadion was bedacht komen een getijdenpark en een nieuwe promenade langs de rivier. Voor het nieuwe plein zijn twee oude plannen herzien: de Gebiedsvisie Stadionpark uit 2018 en het daaronder vallende Masterplan Feyenoord City uit 2019. Voor de locatie waar in de oude plannen een nieuw stadion was gepland, is een ambitiedocument Waterkant opgesteld. “Als al deze plannen worden gerealiseerd, ontstaat een nieuw centrum op Rotterdam Zuid met een aantrekkelijke rivieroever, waar heel Rotterdam van kan genieten”, stelt de gemeente.
Het ambitiedocument Waterkant is gericht op de realisatie van zo’n 4.000 woningen, ondergronds parkeren, voorzieningen en verbindingen. Daarnaast komen er nog zo’n 4.000 à 5.000 woningen bij in het gebied, verdeeld over de Veranda, Stadiondriehoek en Stationsomgeving Hillesluis. Er is ook plek voor een andere functies in deze deelgebieden.
Het getijdenpark en de rivierpromenade worden een plek om te recreëren en te (water)sporten, meldt de gemeente Rotterdam voorts. “Het Rondje Stadionpark verbindt de verschillende gebieden en geeft mensen de kans om te wandelen, skaten en hardlopen. Het nieuwe Feyenoord City en de omliggende wijken worden goed op elkaar aangesloten met nieuwe routes over het spoor. Hiermee wordt bijvoorbeeld Hillesluis veel beter verbonden met de rivier.”
Bij de plannen zijn de ontwerpbureaus EFFEKT, OMA en LOLA Landscape Architects betrokken, evenals bewoners en andere belanghebbenden. Het eerste deel van de woningbouw wordt gerealiseerd door de Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas (Stigam) en de bij de stichting aangesloten projectontwikkelaars.
De Kuip
Duidelijk is dat rond stadion De Kuip het komende anderhalf decennium veel bouwactiviteiten zullen plaatsvinden. Hoe het met het stadion zelf verder gaat, is minder helder. De voorzieningen in het gemeentelijke monument voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd en het stadion moet nodig opgeknapt worden. Eigenaar Stadion Feijenoord NV, die De Kuip aan de voetbalclub verhuurt, erkent de noodzaak, maar beschikt niet over genoeg geld om het stadion op te knappen.
Voetbalclub Feyenoord wil graag eigenaar worden van het stadion om zo meer verdiensten uit De Kuip te kunnen halen, zo heeft directeur Dennis te Kloese meermaals gezegd. Het is niet duidelijk of de club dit op korte termijn voor elkaar kan krijgen, ook omdat Stadion Feijenoord NV nog een schuld van zo'n 15 miljoen euro heeft bij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs.
Onlangs bleek dat het stadion met de gemeente een afspraak heeft gemaakt over het verder afzien van het organiseren van concerten in De Kuip. De woningen zouden dan goedkoper kunnen worden gebouwd omdat geen aanvullende geluidswerende voorzieningen hoeven te worden aangebracht. Stadion Feijenoord NV zou daarvoor door de gemeente met een bedrag van ongeveer 12 miljoen euro schadeloos worden gesteld. Voetbalclub Feyenoord was niet op de hoogte gesteld van dit plan en gaf aan niet blij te zijn met dit voornemen.
Bouwen in fases
Feyenoord City wordt in de komende tien jaar in fases gebouwd. De bouw van De Waterkant start in de loop van 2027. Voor de Veranda en de Stadiondriehoek is de start nog niet vastgesteld. In Hillesluis moet eerst het spoorwegemplacement worden verwijderd voor er gestart kan worden met nieuwbouw.
De mogelijkheden voor de verplaatsing worden momenteel onderzocht. De verwachting is dat dat zeker niet voor 2030 gebeurt en daarmee hangt ook de bouw van een nieuw station Stadionpark samen. In diezelfde periode wordt ook duidelijk waar de nieuwe stadsbrug precies gaat aanlanden, aldus de gemeente Rotterdam.
Bron: ANP / Architectenweb