Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Maquette van De Nieuwe Stad
Copyright: Schipper Bosch
De Nieuwe Stad met centraal het nieuwe plein, rechts de oude Prodentfabriek en boven Het Platform in aanbouw
Copyright: Schipper Bosch
Oude Prodentfabriek
Copyright: Dirk Verwoerd
Oude Prodentfabriek
Copyright: Dirk Verwoerd
Oude Prodentfabriek
Copyright: Dirk Verwoerd
Oude Prodentfabriek
Copyright: Dirk Verwoerd
Het nieuwe plein centraal in De Nieuwe Stad
Copyright: Schipper Bosch
Het nieuwe plein
Copyright: Walter Herfst
De Paviljoens
Copyright: Schipper Bosch
Het nieuwe plein
Copyright: Walter Herfst
Café Hoog Vuur
Copyright: Schipper Bosch
Café Hoog Vuur
Copyright: Schipper Bosch
De Nieuwe Stad
Copyright: Schipper Bosch
De Nieuwe Stad
Copyright: Schipper Bosch
De Nieuwe Stad
Copyright: Romy Dermout Photography
Schipper Bosch: “Wij nemen de tijd om een levendig stuk Amersfoort te realiseren”
6 maart 2019, 9:16
Op en rond het terrein van de voormalige Prodentfabriek in Amersfoort werkt ontwikkelaar en belegger
Schipper Bosch
aan een nieuw en nadrukkelijk gemengd stedelijk gebied. Om zijn hoge ambitie te realiseren werkt het bedrijf samen met bureaus als
Space Encounters
,
ZUS
,
Barend Koolhaas
,
HOH architecten
en
De Kort van Schaik
. Een interview met de drijvende krachten achter het gebied.
“Industriële gebouwen uit de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 worden overal – zonder erbij na te denken – gesloopt”, vertelt Bart Schoonderbeek, algemeen directeur van Schipper Bosch. “Terwijl die gebouwen veel kwaliteit hebben. De oude Prodentfabriek is ontworpen door Philip Warners, wat eigenlijk een Amsterdamse School-architect is. De gebouwen zitten daarom vol prachtige details.”
“De kunst in de oude Prodentfabriek, zoals de Pelikaan, zou er eigenlijk uitgehaald worden. Maar wij hebben bij de aankoop van de fabriek geëist dat het erin zou blijven. Dat is heel belangrijk binnen de architectuur van de fabriek”, vervolgt Schoonderbeek. “En daar zit voor ons ook de lol van dit vak.”
Dat betekent allemaal niet dat oude fabriek met zijdezachte handschoentjes aangepakt moet worden. Om de logistiek op het terrein te verbeteren is op een strategische plek een doorbraak gemaakt waar nu een studentenkapperszaak en een fietsenwinkel aan liggen. Op de maquette van het gebied in het kantoor van SchipperBosch zijn zwevend boven de oude gebouwen – heel schetsmatig nog – ook nieuwe bouwdelen te zien.
In dit gebied, dat de pretentieuze naam
De Nieuwe Stad
heeft gekregen, wil Schipper Bosch een gemengd stedelijk gebied realiseren, met een mix van oude en nieuwe gebouwen, en een mix van wonen, werken, onderwijs en horeca. Omdat Schipper Bosch niet alleen ontwikkelaar is, maar ook belegger, richt het zich op kwaliteit, en dus rendement, op de lange termijn. Hoewel Schoonderbeek en zijn team snel vooruit willen in het gebied, laten ze zich daarom niet haasten. “Wij nemen de tijd om hier een levendig stuk Amersfoort te realiseren.”
Fabriekspoort geopend
“Je zou het misschien niet zeggen, maar we zijn hier al vijf jaar bezig”, vertelt Mendel Robbers, creatief directeur van Schipper Bosch. “Het is niet zo moeilijk om zo’n oude industriële hal in kleine hokjes onder te verdelen en in kleine stukjes te verhuren. Het is een stuk lastiger om voor die grote ruimte ook een grote gebruiker te vinden. Mede door er iets langer de tijd voor te nemen is het ons gelukt om een MBO te interesseren zich met verschillende afdelingen hier te vestigen. Daar zijn we erg trots op.”
“Het was natuurlijk een behoorlijke puzzel om het gebouw aan de huidige eisen wat betreft het onderwijs te laten voldoen”, vervolgt Robbers. “Maar het is gelukt. En een van de mooiste onderdelen in het geheel is de kapperszaak met beautysalon waar studenten hun kunsten kunnen oefenen op echte klanten. Dat trekt echt bezoekers van buiten het gebied in.”
“We wilden het gebied meteen levendig maken, en dan bedoel ik echt levendig”, gaat Robbers verder. “Heel belangrijk daarbij is café ‘Hoog Vuur’ dat vanaf zijn opening als ontmoetingsplek voor gebruikers en bezoekers fungeert en de ‘kantine’ is geworden voor de gebruikers in het gebied, die er ook met korting kunnen eten. In de hal ernaast heeft Picnic ook een lokaal distributiecentrum geopend, inclusief zijn elektrische karretjes, en heeft poppodium Fluor een plek gekregen.”
Bovenop die hal wordt momenteel een tweelaags kantoorgebouw – Het Platform – gerealiseerd naar ontwerp van Space Encounters. De constructie daarvan is losgehouden van de betonnen opslagloods van de oude Prodentfabriek zodat die in z’n geheel behouden blijft en, niet onbelangrijk, dat Picnic en Fluor ook tijdens de bouw in bedrijf blijven.
“We hadden nooit gedacht dat het eerste nieuwe gebouw in dit gebied een kantoorgebouw zou zijn”, vertelt Robbers. “Maar Twynstra Gudde wilde in een ander soort kantoorruimte gaan werken, samen met ook andere gebruikers, en benaderde ons met die ambitie. In het gebouw komen Superstudio-achtige vloeren, waar je overal kunt inpluggen. Ook komt ontmoeting er centraal te staan, want hun adviseurs werken vaak extern en zijn vooral op kantoor om met collega’s te sparren.”
Een parkeergebouw, maar toch ook niet
Om de verdichting van het gebied mogelijk te maken, en antwoord te geven op de eisen die de gemeente op dat vlak stelt, wil Schipper Bosch tussen het gebouw van de hogeschool aan de rand van het gebied en het nieuwe kantoorgebouw Het Platform een apart parkeergebouw realiseren. Maar eigenlijk mag het geen parkeergebouw heten, want het moet een gebouw worden waar vanaf het begin ook andere functies een plek in krijgen.
“We hebben met allerlei partijen gesproken over de toekomst van mobiliteit en zijn erachter gekomen dat eigenlijk niemand het weet”, vertelt Robbers. “Daarom willen we een gebouw ontwikkelen dat ‘van kleur kan verschieten’. Door de verdiepingshoogte op 3,5 meter te leggen, ontstaat een structuur die ook geschikt is voor andere functies. Daarbij willen we de voorzieningen die specifiek aan het parkeren zijn verbonden, zoals de hellingbanen, demontabel maken.”
“Barend Koolhaas hebben we gevraagd een gebouw te ontwerpen dat als het ware door auto’s gekraakt wordt”, gaat Robbers enthousiast verder. “Het is echt de bedoeling dat er vanaf het begin andere functies al een plek in hebben, helemaal bovenin, maar ook tussendoor, en dat de ruimte die de auto’s in het begin nog innemen in de tijd dus kan teruglopen.” Aan dit spannende ontwerp wordt momenteel nog druk gewerkt door Koolhaas.
“We zoeken echt naar kwaliteit op de lange termijn”, vult Schoonderbeek aan. “Daarom willen we gebouwen ontwikkelen die meerdere levens kunnen hebben.”
Is het een plein?
Centraal in het gebied ligt een nieuw plein naar ontwerp van ZUS. Of nou ja, is het een plein? Het is een hybride ruimte die aan de gebruikelijke definities ontsnapt. De basis is een bijna vierkante vlakte van asfalt, die iets hoger ligt dan de omliggende openbare ruimte, en waar een grid van stippellijnen op is aangebracht. Hier en daar is een vak binnen dit grid uitgespaard voor een boom. En hier en daar zijn een paar vakken binnen het grid aangewezen als oplaadpunten voor elektrische auto’s.
Het plein is een fascinerende, niet-hiërarchische ruimte zonder vastomlijnde modus van gebruik. “Het grid is verwarrend”, bevestigt Schoonderbeek. “Alles beweegt om elkaar heen en houdt daarbij rekening met elkaar.” Door die bewust gezochte onduidelijkheid geeft de ruimte, zeker bij een eerste bezoek, echt een gevoel van vrijheid. Omdat het gebruik van de ruimte nauwelijks is gedefinieerd, ontstaat de mogelijkheid hier je eigen invulling aan te geven.
Middenin de asfaltvlakte is een cirkelvormige vlakte van grind uitgesneden. Die snede is uitgevoerd als een uitgerekt amfitheater. Ook hier is het precieze protocol onduidelijk en werkt dat bevrijdend. Wat doe je precies op dat grind? En hoe zit je met elkaar op dat uitgerekte amfitheater? Geen idee, het maakt niet uit, doe wat je wilt! In de praktijk spelen kinderen er regelmatig, maar is er ook al eens een bruiloft gehouden.
Schipper Bosch en de gemeente Amersfoort vonden het belangrijk de transformatie van het gebied te starten met een investering in de openbare ruimte en dat niet pas achteraf te doen, zoals in Nederland vaak gebeurt. Daarbij is ook meteen een eigen warmtenet aangelegd, waar nu biowarmte, maar in de toekomst ook zonnewarmte, restwarmte, aardwarmte enzovoorts op aangesloten kan worden.
Omdat voorheen op de plek van het plein kort geparkeerd kon worden, wilde de gemeente dat dat op het nieuwe plein ook kon. Daarop stelde Schipper Bosch voor dat korte parkeren in de vorm van het opladen van elektrische auto’s te gieten. Dat vond de gemeente een goed idee. Zo ontstond een van de eerste grotere laadpleinen van Amersfoort. Schoonderbeek is er blij mee. “Het altijd maar weren van auto’s levert ook geen kwaliteit op.”
Woontorens
Voor de buitenrand van het gebied denkt Schipper Bosch aan de realisatie van drie woontorens, waarvan de hoogste negentig meter zou kunnen worden. In de zone daarachter denkt de ontwikkelaar-belegger aan lagere appartementengebouwen. “Het belangrijkste aan de gebouwen is dat ze niet op zichzelf staan, maar dienstbaar zijn aan onze visie voor het gebied”, licht Robbers toe.
“Een goede stad heeft een mix van functies – dat is de crux”, stelt Schoonderbeek. “Daarbij worden wij niet opgejaagd door de noodzaak om op korte termijn rendement te behalen. Dat heeft zo zijn voordelen. In de tijd zijn onze inzichten rond de invulling van het gebied ook veranderd.”
Op de hoek van de Amsterdamseweg en de Brabantseweg wil Schipper Bosch nu zijn eerste woontoren realiseren. Deze wordt ontworpen door De Kort van Schaik Architecten. “De gemeente Amersfoort ontwikkelt de stad langs verkeersassen, waarvan er eentje langs dit gebied loopt”, vertelt Robbers. “Omdat we het gebied niet willen afsluiten, maar juist willen openen richting die as, hebben we De Kort van Schaik gevraagd een woongebouw te ontwerpen dat als het ware ‘het gordijn’ (van torens, red.) openzet.”
In hun ontwerp heeft De Kort van Schaik hier antwoord op gegeven door het woongebouw op te splitsen in een toren en een lager deel. Ook heeft het bureau het woongebouw uitgelijnd met de Brabantsestraat, zodat het de hoofdas, de Amsterdamseweg, onder een hoek ontmoet. De afgeschuinde ruimte die daarbij ontstaat wil De Kort van Schaik ommuren, als verwijzing naar de fabrieksmuur die hier altijd stond, maar ook om aan de drukke verkeersas zo een interessante en plezierige openbare ruimte te creëren.
“Het is niet per se onze ambitie om met jongere bureaus te werken”, vertelt Robbers desgevraagd. “We hebben bureaus gezocht die een drive hebben om echt met ons mee te denken, zodat we gezamenlijk kunnen zoeken naar de juiste oplossing.” Dat de bureaus hen ook uitdagen vinden Schoonderbeek en Robbers daarbij ook belangrijk. “Wij worden zenuwachtig als we niet verrast worden door een architect.”
Dat Schoonderbeek en Robbers zulke kritische en ambitieuze opdrachtgevers zijn komt misschien wel doordat ze allebei een achtergrond hebben in de architectuur. Schoonderbeek is opgeleid aan de Architecture Association (AA) in Londen. Robbers is opgeleid aan de TU Eindhoven en werkte later bij bureaus als UNStudio, Mecanoo en OMA.
“Een goede stad ontstaat alleen vanuit een nauwe en langdurige betrokkenheid”, sluit Schoonderbeek af. “Daarom hebben wij ons kantoor hier ook gevestigd, in De Paviljoens, zodat we medegebruikers zijn van het gebied. Anders komt het niet van de grond.”
Trefwoorden
de nieuwe stad
amersfoort
de kort van schaik
hoh architecten
space encounters
schipper bosch
barend koolhaas
zus
Best gelezen
1
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
2
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
woensdag, 24 december
3
2025 in negen renovatie-ontwerpen voor het Binnenhof
dinsdag, 23 december
4
Architectuur als compromis
dinsdag, 23 december
5
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
dinsdag, 23 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Studio Muoto ontwerpt industriële woontoren voor De Nieuwe Stad
15 mei 2024
Driehoekig woongebouw met groene balkons voor De Nieuwe Stad
16 mei 2024
ZUS – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
7 oktober 2019
Nominaties NRP Gulden Feniks 2020 bekend
12 oktober 2020
Christopher Dyvik: “Wij werken sterk vanuit de context"
22 september
Winnaars NRP Gulden Feniks 2020 bekend
17 november 2020
Mysterieus ‘stealth’ buitenhuisje gerealiseerd op Buitenplaats Koningsweg
22 mei 2024
Space Encounters ontwerpt ShowDepot voor collectie De.Groen aan haven in Arnhem
27 maart
Dubbel woongebouw Space Encounters op Oostenburg opgeleverd
5 juni 2023
Bouw Het Platform in De Nieuwe Stad Amersfoort van start
14 mei 2018
Gouden Piramide voor Industriepark Kleefse Waard
23 november 2015
Nieuw leven voor De Paviljoens in Amersfoort
1 september 2014
Eemhuis: cultureel kruispunt van Amersfoort
10 april 2014
De Kort Van Schaik ontwerpt transformatie markant Nefkens-gebouw
25 april 2019
ZUS
2 september 2019
Het Platform in De Nieuwe Stad Amersfoort klaar
25 september 2019
Amersfoort bouwt nieuw stadhuis op Trapeziumlocatie
13 november 2019
Ingetogen en krachtig functioneel gebouw door Space Encounters
2 juni 2020
Eerste project met modulair bouwsysteem van HOH opgeleverd
8 juni 2020
Woningen met fiscaal aftrekbare werkruimte in gebouw The Doors
16 juni 2020
Woningbouw LEVS markeert oostelijke entree Amersfoort
26 augustus 2020
Heren 5 ontwerpt woonblokken in nieuwe wijk Amersfoort
3 september 2020
SVP presenteert ensemble woonblokken langs spoor Amersfoort
18 september 2020
Robbers: 'Wij zijn op een andere manier gaan samenwerken met architecten'
3 november 2020
Medeoprichters Space Encounters starten nieuw bureau: Beyond Space
22 januari 2021
Winnaars Amersfoortse Stadsbouwprijs 2020-2021 bekend
30 april 2021
Met Kelbergen 2.0 geeft HOH Architecten voorbeeld van verbetering door verdichting
27 september 2021
Nefkens Park: een voorbeeldige herbestemming van Post 65-architectuur
24 november 2021
Moke Architecten presenteert twee torens in Hogekwartier Amersfoort
30 november 2021
Schipper Bosch koopt historisch Rembrandt Theater Arnhem
27 januari
Studio Nauta en Mulder Zonderland winnen prijsvraag biobased bouwen Zwolle
7 juli 2023
Team Schipper Bosch wint tender Arnhem met plan Kiek Duirdan
18 februari 2022
Leren van winnaars NRP Gulden Feniks in talkshow
25 maart 2021
Van fabriekshal tot kantooromgeving met behoud van licht en ruimte
29 september 2020
Studio Muoto ontwerpt industriële woontoren voor De Nieuwe Stad
15 mei 2024
Driehoekig woongebouw met groene balkons voor De Nieuwe Stad
16 mei 2024
ZUS – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
7 oktober 2019
Nominaties NRP Gulden Feniks 2020 bekend
12 oktober 2020
Christopher Dyvik: “Wij werken sterk vanuit de context"
22 september
Winnaars NRP Gulden Feniks 2020 bekend
17 november 2020
Mysterieus ‘stealth’ buitenhuisje gerealiseerd op Buitenplaats Koningsweg
22 mei 2024
Space Encounters ontwerpt ShowDepot voor collectie De.Groen aan haven in Arnhem
27 maart
Dubbel woongebouw Space Encounters op Oostenburg opgeleverd
5 juni 2023
Bouw Het Platform in De Nieuwe Stad Amersfoort van start
14 mei 2018
Gouden Piramide voor Industriepark Kleefse Waard
23 november 2015
Nieuw leven voor De Paviljoens in Amersfoort
1 september 2014
Eemhuis: cultureel kruispunt van Amersfoort
10 april 2014
De Kort Van Schaik ontwerpt transformatie markant Nefkens-gebouw
25 april 2019
ZUS
2 september 2019
Het Platform in De Nieuwe Stad Amersfoort klaar
25 september 2019
Amersfoort bouwt nieuw stadhuis op Trapeziumlocatie
13 november 2019
Ingetogen en krachtig functioneel gebouw door Space Encounters
2 juni 2020
Eerste project met modulair bouwsysteem van HOH opgeleverd
8 juni 2020
Woningen met fiscaal aftrekbare werkruimte in gebouw The Doors
16 juni 2020
Woningbouw LEVS markeert oostelijke entree Amersfoort
26 augustus 2020
Heren 5 ontwerpt woonblokken in nieuwe wijk Amersfoort
3 september 2020
SVP presenteert ensemble woonblokken langs spoor Amersfoort
18 september 2020
Robbers: 'Wij zijn op een andere manier gaan samenwerken met architecten'
3 november 2020
Medeoprichters Space Encounters starten nieuw bureau: Beyond Space
22 januari 2021
Winnaars Amersfoortse Stadsbouwprijs 2020-2021 bekend
30 april 2021
Met Kelbergen 2.0 geeft HOH Architecten voorbeeld van verbetering door verdichting
27 september 2021
Nefkens Park: een voorbeeldige herbestemming van Post 65-architectuur
24 november 2021
Moke Architecten presenteert twee torens in Hogekwartier Amersfoort
30 november 2021
Schipper Bosch koopt historisch Rembrandt Theater Arnhem
27 januari
Studio Nauta en Mulder Zonderland winnen prijsvraag biobased bouwen Zwolle
7 juli 2023
Team Schipper Bosch wint tender Arnhem met plan Kiek Duirdan
18 februari 2022
Leren van winnaars NRP Gulden Feniks in talkshow
25 maart 2021
Van fabriekshal tot kantooromgeving met behoud van licht en ruimte
29 september 2020
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Gesprek met Gijs en Joost Baks over de publieke dimensie van architectuur
1 juni 2023
Gerelateerde video's
ZUS
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2019
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
24 december, 9:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
23 december, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
24 december, 1:00
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
23 december, 5:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
2
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur