'Knooppunten voor ov en deelvervoer nodig'

12 juni 2019, 9:30
In de toekomst moeten veel vormen van mobiliteit, zoals openbaar vervoer, deelauto's, deelfietsen en parkeerplaatsen, samengebracht worden in zogeheten hubs. Die knooppunten moeten zowel aan de rand van de stad als in de stad komen, maar ook op andere strategische plaatsen zoals langs snelwegen. Dat is een van de onderdelen in het Deltaplan Mobiliteit 2030 dat de Mobiliteitsalliantie woensdag aan het kabinet overhandigt.

De 24 leden van die alliantie, waaronder NS, ANWB, de Fietsersbond, Transport en Logistiek Nederland, denken dat de manier waarop we ons verplaatsen wezenlijk moet gaan veranderen om het toegankelijk en betaalbaar te houden en tegelijkertijd te zorgen voor een lagere CO2-uitstoot. Daarbij zijn deeloplossingen als deelauto's en deelfietsen belangrijk.

Ook is er een belangrijke rol voor het openbaar vervoer, dat vaker moet gaan rijden en deels moet worden geautomatiseerd. Gebruikers moeten kunnen vertrouwen op een slimme app, die telkens kijkt wat de beste vervoersmethoden voor de gebruiker zijn.

Openbaar vervoer
Welke zaken aangepakt moeten worden, hangt sterk af van het gebied. Zo zijn er in de Randstad enkele snelwegen die beter op elkaar kunnen worden aangesloten, maar wil de alliantie ook dat het openbaar vervoer wordt verbeterd. Het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol bijvoorbeeld, of een betere snelle ov-verbinding tussen Den Haag en Scheveningen.

In dunner bevolkte gebieden kan worden gewerkt aan de ontsluiting van dat gebied. Een snellere spoorlijn van de Randstad naar de noordelijke provincies bijvoorbeeld, ziet de alliantie als noodzakelijk.

Voor de maatregelen in het Deltaplan is tussen 2020 en 2040 bijna 56 miljard euro nodig. Dat is veel meer dan de overheid nu per jaar aan mobiliteit besteedt. Zo moet al bij gebiedsontwikkeling worden gekeken naar de benodigde aanpassingen aan de infrastructuur en moet meer publiek-private samenwerking mogelijk worden.
https://youtu.be/fmXa-_N-k3c

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Almere kijkt naar uitstel, afstel of kleinere Floriade

Vandaag, 13:56

Architectuurcentra opereren in coronatijd: GRAS

Vandaag, 11:12

Schmidt Hammer Lassen wint prijsvraag Huis van Stad en Regio

Vandaag, 09:51

MLA+ maakt winnend plan Banshan Park Belt in Shenzhen

Gisteren, 17:35

Abe Bonnema Prijs voor Jonge Architecten 2020 van start

Vandaag, 09:23

Het is zo'n drie decibel stiller in Nederland

Gisteren, 13:50

ABN AMRO voorziet daling huizenprijzen door coronacrisis

Gisteren, 11:13

Eerste bomen op dak Depot Boijmans van Beuningen geplaatst

6 april, 3:34

'Bouwproductie staat voor krimp van 15 procent'

3 april, 9:58

Ingetogen luxe voor Junshan Cultural Center van Neri & Hu

2 april, 2:54
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan