Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, dat de gedenksteen omkadert
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
KAPKAR/ IJB-SP-1862, door Frank Havermans
Copyright: René de Wit
Frank Havermans bestudeert de gedenksteen in de brugpijler
Copyright: René de Wit
De gehavende en overspoten gedenksteen
Copyright: René de Wit
De gehavende en overspoten gedenksteen
Copyright: René de Wit
Copyright: René de Wit
Modellen van KAPKAR/ IJB-SP-1862
Copyright: René de Wit
Boodschap van de brugpijler
2 juli, 13:16
Aan een oude verweesde brugpijler, in de uiterwaarden tussen het stadje Hattem en de IJssel, heeft zich een verrassend object geklemd. Een futuristische zender? Een constructivistisch baken? Het is in elk geval een architecturaal kunstwerk van
Frank Havermans
, gerealiseerd in het kader van de IJsselbiënnale 2025.
Naast de nieuwe spoorbrug bij Hattem ligt een losse brugpijler in het landschap. Hij ondersteunde de eerste spoorbrug die 163 jaar geleden tussen Gelderland en Overijssel over de IJssel werd gebouwd. De zeven andere pijlers zijn gesloopt. In het kader van de IJsselbiënnale plaatste Frank Havermans een baken op het overblijfsel, “om stil te staan bij de betekenis van de plek”, legt hij uit.
Havermans maakt kunstwerken die ingrijpen in de ruimte en reageren op een specifieke locatie. Vaak haken ze letterlijk aan bestaande structuren. Hier is het de overgebleven pijler, die raakt aan een aantal onderwerpen die Havermans fascineren of hem aan het hart gaan.
Infrastructuur en de tijd
De kunstenaar is geboeid door de continu veranderende architectuur van de stad, het land en de (water)wegen die ze samenbrengen. Het reizen tussen steden en landen gaat steeds sneller: wat eeuwen geleden nog een maandenlange reis per paard was, ging sneller door de trein en inmiddels vliegen we in 24 uur naar de andere kant van de wereld.
Havermans ziet infrastructuur als kathedralen van deze tijd, zo geeft hij aan. Het zijn collectieve bouwwerken waarmee we onze behoeften voeden. Het draait echter niet langer om religie en zingeving, maar om ambitie, consumptie en groei. De oude pijler nabij de IJssel is een infrastructureel overblijfsel, een rest van een kathedraal die niet meer voldeed.
Gedenksteen
De brugpijler was het startpunt voor het onderzoek. Havermans ontdekte de gedenksteen van de eerste steenlegging door Johan Thorbecke. De geboren Zwollenaar was niet alleen verantwoordelijk voor deze spoorverbinding, maar ook voor de fundamentele hervorming van de grondwet die in 1848 in werking trad. Thorbecke was daarmee grondlegger van de Nederlandse parlementaire democratie.
De gedenksteen in de pijler is flink gehavend, vertelt Havermans. De steen vertoont kogelinslagen uit de Tweede Wereldoorlog en is met graffiti bespoten. Bovendien was de gedenksteen verstopt achter wilgentakken. De kunstenaar ziet het als symbolisch voor de waarde die we hechten aan onze historie, cultuur en democratie.
Installatie
Aan oude bouwtekeningen en plattegronden van de pijler heeft Havermans vormen en elementen ontleend, die hij samensmeedde tot de installatie KAPKAR/ IJB-SP-1862. Het object dat zich aan de brugpijler klemt bestaat uit constructiemultiplex en staalkabels. Inclusief de pijler is de installatie 1600 cm breed, 660 cm diep en 840 cm hoog.
KAPKAR/ IJB-SP-1862 geeft de verweesde brugpijler een nieuwe functie en betekenis; het is een “hybride baken”, legt Havermans uit, een blikvanger en een ‘imaginaire zender’ die een waarschuwing over het gevaar van afbrokkelende maatschappelijke kernwaarden uitzendt.
IJsselbiënnale 2025
De locatiespecifieke installatie is gemaakt voor de IJsselbiënnale 2025. De kunstroute biedt in totaal 19 kunstwerken langs de IJssel, onderverdeeld in vier clusters: Route Zwolle, Route Deventer, Route Fortmond en Route Brummen. KAPKAR/ IJB-SP-1862 maakt deel uit van de Route Zwolle en is te zien iets buiten Hattem, voorbij Geldersedijk 26-28. De
IJsselbiënnale
duurt nog tot en met 14 september.
Trefwoorden
ijsselbiënnale
frank havermans
kunstwerk
baken
brugpijler
hattem
pijler
ijssel
installatie
brug
Locatie
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
dinsdag, 16 december
4
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
5
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
vrijdag, 12 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Solotentoonstelling Frank Havermans met urbanisme als materiaal
14 februari 2024
Een brug tussen een wereldse en een geestelijke omgeving
14 juni 2023
Een poort die de fantasie prikkelt
25 oktober 2021
Een platform voor Oude Willem en de wandelaar
20 januari 2021
Frank Havermans toont in Shenzhen een gastvrij kunstwerk
12 februari 2020
Een observatiepost voor stedelijke dynamiek
9 juli 2019
Installatie van Frank Havermans is tevens eenpersoonswerkplek
6 juni 2018
Installatie klampt zich aan het Glaspaleis
13 september 2017
Verplaatsbaar paviljoen met flexibel bouwsysteem
19 september 2016
Locatiegebonden ontwerp voor vliegbasis
19 september 2013
Vuurrood baken voor brandweerpost
2 juli 2013
'Illegale' constructie voor biënnale Hongkong
16 maart 2012
Solotentoonstelling Frank Havermans met urbanisme als materiaal
14 februari 2024
Een brug tussen een wereldse en een geestelijke omgeving
14 juni 2023
Een poort die de fantasie prikkelt
25 oktober 2021
Een platform voor Oude Willem en de wandelaar
20 januari 2021
Frank Havermans toont in Shenzhen een gastvrij kunstwerk
12 februari 2020
Een observatiepost voor stedelijke dynamiek
9 juli 2019
Installatie van Frank Havermans is tevens eenpersoonswerkplek
6 juni 2018
Installatie klampt zich aan het Glaspaleis
13 september 2017
Verplaatsbaar paviljoen met flexibel bouwsysteem
19 september 2016
Locatiegebonden ontwerp voor vliegbasis
19 september 2013
Vuurrood baken voor brandweerpost
2 juli 2013
'Illegale' constructie voor biënnale Hongkong
16 maart 2012
Toon alles
Andere nieuwsberichten
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
Gisteren, 15:00
KAAN Architecten heeft vier associate partners en vier associate architects benoemd.
Caroline Voet publiceert ontwerphandboek over Dom Hans van der Laan
Gisteren, 13:55
Deze maand verschijnt bij nai010 uitgevers het ontwerphandboek Dom Hans van der Laan in de praktijk. In de publicatie ontrafelt Caroline Voet de ontwerpprincipes van de Nederlandse benedictijner monnik en architect.
Bedrijfsverzamelgebouw Plus Ultra op universiteitscampus Wageningen klaar
Gisteren, 11:10
De draagconstructie van het 7.600 vierkante meter omvattend gebouw is nagenoeg volledig van CLT gerealiseerd en de gevel is bekleed met tegels van gerecycled plastic. Proof of the Sum is verantwoordelijk voor het ontwerp.
Architecten verzorgen weer masterclasses in Haarlem
17 december, 3:26
In PHIL Haarlem treden achtereenvolgens Jeroen de Willigen (Zwarte Hond), Kees Kaan (KAAN architecten) en Ninke Happel (HCVA) op.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
Gisteren, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
Gisteren, 09:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
BNA: architecten zien licht herstel, maar ook rem op productie
17 december, 2:51
Vier op de tien architectenbureaus beoordelen de marktsituatie als goed en de helft als redelijk
Energiedoel voor 2030 wordt behaald, maar ambitie buiten bereik
17 december, 10:15
Nederland heeft in 2030 genoeg windturbines en zonnepanelen op land om het doel uit het Klimaatakkoord te halen.
Renovatie Helderse vuurtoren Lange Jaap blijkt mogelijk
16 december, 12:19
De monumentale vuurtoren Kijkduin in Den Helder, in de volksmond beter bekend als Lange Jaap, wordt gerenoveerd.
Nederland telt voor het eerst meer ouderen dan jongeren
16 december, 10:56
Ongeveer 3,76 miljoen mensen zijn 65 jaar of ouder, terwijl er bijna 3,72 miljoen mensen van jonger dan 20 zijn.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur