Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
Copyright: unu Scooter
De oprichters van unu Scooter: Elias Atahi, Pascal Blum en Mathieu Caudal
Copyright: unu Scooter
Video: designer Christian Zanzotti ontwerpt elektrische scooter voor start-up uit Berlijn
23 augustus 2019, 11:36
In de volle en verontreinigde steden kan de e-scooter een goed alternatief vervoermiddel zijn. De elektrische
unu-scooter
die
Christian Zanzotti
heeft ontworpen, is niet alleen in die zin eigentijds; dat zit hem ook in de combinatie van hardware en software, de digitale sleutel en de mogelijkheid tot ‘scooter-delen’.
In Italiaanse steden begrijp je meteen het voordeel van de scooter: een wendbaar middel om je snel – en elegant – door het drukke verkeer te bewegen. Het nadeel is de flinke uitstoot van fijnstof. De ontwikkeling van een elektrische scooter betekent een welkom alternatief.
De Italiaanse, inmiddels in Berlijn gevestigde, productontwerper Christian Zanzotti heeft voor de jonge onderneming unu een e-scooter ontworpen. Zanzotti heeft vaker ontworpen voor de mobiliteitsindustrie: zo werkte hij in opdracht van Audi, BMW, Bugatti en Rolls Royce, maar hij nam ook zelf het initiatief tot het ontwerp van de conceptmotor Digimoto en een concept e-bike.
Opdracht bij unu was om een eenvoudig en toegankelijk product te ontwerpen, esthetisch en harmonieus, industrieel produceerbaar en met het dagelijks leven in de stad als uitgangspunt. Daarbij moest het design de gebruiksvriendelijkheid van de scooter maximaliseren.
Vriendelijk en intuïtief
Auto’s, fietsen, professionele printmachines, meubels of een whisky-fles: de ontwerpen van Zanzotti kenmerken zich door duidelijkheid en precisie. Daarbij onderzoekt Zanzotti vaak de mogelijkheden van nieuwe materialen en technologieën voor ontwerp en productie.
Ook de vormgeving en het gebruik van de e-scooter zijn helder: met slechts drie bedieningsknoppen, gekoppeld aan een gebruiksvriendelijke app, is volgens de ontwerper het vervoermiddel eenvoudig en intuïtief in gebruik. De ontwerper noemt het product “gewoon slim”.
“Tegenwoordig dienen producten niet meer als een statement”, meent Zanzotti. “Hun functionaliteit, bediening en service zorgen er voor dat ze opvallen. Productdesign en het mooie van een product zit hem in de vanzelfsprekendheid van de functies. Dat zie je terug in de ontwikkeling van deze scooter.”
Key-sharing
De motor is geïntegreerd in het achterwiel. Daardoor kan het helmcompartiment zich, aldus unu, meten met de bergruimte van auto’s. Het compartiment biedt ruimte voor bijvoorbeeld twee helmen, voor batterijen en boodschappen.
De scooter is verder voorzien van een led-voorlicht, een geïntegreerd display en een speciaal opbergvakje voor het kentekenbewijs. Bij het vervoermiddel hoort een minimalistisch vormgegeven oplader.
Een van de uitgangspunten, voor Zanzotti in samenwerking met het team van unu, was ook dat de e-scooter ontworpen moest worden met de mogelijkheid van een deeleconomie voor elektrische mobiliteit. Dit heeft geresulteerd in het gebruik van breukvaste materialen, maar ook de mogelijkheid van key-sharing via de app.
https://vimeo.com/354870792
Trefwoorden
unu
christian zanzotti
elektrische scooter
mobiliteit
scooters
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Video: Ton Venhoeven over mobiliteit
15 september 2017
Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer
16 juli 2019
Blauw schuim: creëer schone lucht-routes naar OV-knooppunten
26 mei 2017
'Knooppunten voor ov en deelvervoer nodig'
12 juni 2019
Rotterdam krijgt internationale Mobility City Campus
14 mei 2019
Marco Vermeulen schetst toekomstig station: multifunctioneel en gelaagd
27 maart 2019
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
1 maart 2019
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Gesprek tussen Koolhaas en Van Hooydonk over mobiliteit
11 december 2015
Video: Ton Venhoeven over mobiliteit
15 september 2017
Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer
16 juli 2019
Blauw schuim: creëer schone lucht-routes naar OV-knooppunten
26 mei 2017
'Knooppunten voor ov en deelvervoer nodig'
12 juni 2019
Rotterdam krijgt internationale Mobility City Campus
14 mei 2019
Marco Vermeulen schetst toekomstig station: multifunctioneel en gelaagd
27 maart 2019
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
1 maart 2019
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Gesprek tussen Koolhaas en Van Hooydonk over mobiliteit
11 december 2015
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
4 uur geleden
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Vandaag, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Vandaag, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
Gisteren, 16:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
Vandaag, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
Gisteren, 14:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
Gisteren, 13:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
Gisteren, 13:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
Gisteren, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
Gisteren, 09:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur