Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
LEVS architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Sabine Geerlings landschapsarchitectuur
zelfstandig landschapsarchitect in Haarlem
Machiels Building Solutions
HA-HA
Design & Development
My Cloud Factory
Schroefbare stalen deuren
AbyC Architectenbureau
architecture by co-creation
Architect ir. Niek Hilgen
Sabine Geerlings landschapsarchitectuur
zelfstandig landschapsarchitect in Haarlem
HA-HA
Design & Development
Dijkman Coating
Omdat het altijd beter kan!
Maarten van Kesteren architecten
Machiels Building Solutions
My Cloud Factory
Schroefbare stalen deuren
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Dirk van Peijpe over Getijdenpark M4H, De Kaai en Hofbogenpark
Gesprek met Daan Zandbelt over hoogbouw als emotie
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Gesprek met Erik Moederscheim over ruimte laten binnen strategische visies
Gesprek met Christian Rapp over hoogbouw in Berlijn, Den Haag en Antwerpen
Gesprek met Daan Zandbelt over hoogbouw als emotie
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Gesprek met Paul van Bergen over de verduurzaming van gebouwen
Gesprek met Erik Moederscheim over ruimte laten binnen strategische visies
Gesprek met Ronald Huikeshoven over hoogbouw binnen gebiedsontwikkeling
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Kantoorinterieur met een brede functie bij Meant2B
Heropgebouwde villa met passende gevelbekleding
Luxe villa met Fraké Noir gevelbekleding
Woonbuurt Tuinen van Genta Breda
Nieuwbouw bedrijfspand
CPO VondelStaete, Amersfoort
Zalmhaven
Brede School Dalemplein
Gevelbekleding villa en garage in Heemstede
Woonhuis Schalkhaar: tijdloze elegantie
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Busch-Welcome IP 2.0
Eén look & feel voor alle schermen
GROHE Rapido Doucheframe: Snel, Eenvoudig, Veilig
Installatie in 3 eenvoudige stappen
Speelschip Victoria
Wow, dit is pas spelen!
De Hertz+ inbouw stekkerdoos
Hellende groendaksystemen
Zowel dampopen als dampdichte constructie voor (seriematige) woningbouw of bestaande bouw
Jansen VISS vliesgevelsysteem
Profiled Window
Dakraam gootstukken voor sandwichdakpanelen
Gusto & Rocca
De klassieke terrazzo look gecombineerd met de sterkte eigenschappen van een gietvloer
TRIBAR balustrades
Strak en met een mooie eindeloos doorlopende belijning
EASYfelt Japandi Wall
PET-vilt wandbekleding in trendy design
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Symposium Hervertellingen
Pakhuis de Zwijger
Bouwhuiscafé: De opmars naar een verdere verdichting van de binnenstad
ACEC gebouw, Roggestraat 44, Apeldoorn
Cradle to Cradle Café - Toekomstbestendig bouwen met C2C, BREEAM & WELL
The Social Hub, Wibautstraat 129 1091 GL Amsterdam
Het dak op!
Groot Heiligland 47 - 2011 EP Haarlem
Mooi Mokum – een alternatief bouwbesluit voor woongeluk
Arcam
14e editie Carbon Stories; The Value of Carbon
Keilepand, Keilestraat 9f, 3029 BP Rotterdam
Mooi Mokum – een alternatief bouwbesluit voor woongeluk
Arcam
Cradle to Cradle Café - Toekomstbestendig bouwen met C2C, BREEAM & WELL
The Social Hub, Wibautstraat 129 1091 GL Amsterdam
Het Paradijs van de Arbeider: Tuindorpen en Tuinsteden
Oostzaanstraat 45 1013 WG Amsterdam
Het dak op!
Groot Heiligland 47 - 2011 EP Haarlem
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Revit modelleur – technisch ontwerper
Landschapsarchitect medior
Studio Architectuur Maken zoekt een ervaren Bouwkundig/BIM-expert!
Interieur designer met grafische design skills
Ontwerpend projectleider
Kom stage lopen bij Vakwerk!
Architect bij HA-HA Design & Development
Assistent architect / modelleur
Apto Architects zoekt een Architect in architectuur team
Elephant zoekt architect.
Architect / Projectleider
Dreessen Willemse Architecten zoekt een ervaren architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Blauw schuim: creëer schone lucht-routes naar OV-knooppunten
26 mei 2017, 10:18
Wie in stedelijk gebied regelmatig naar OV-knooppunten fietst herkent zich vast in het volgende beeld: je fietst lekker door, want je wilt je trein halen, en wordt vervolgens tergend langzaam ingehaald door de ene snorscooter na de andere, die een lange wolk uitlaatgassen precies in jouw pad achterlaten. Windstille dagen zijn dan het ergst, dan snak je echt naar adem.
Beland je bij een stoplicht achter een scooter, dan is de situatie nog veel erger. Want start stop-systemen zijn blijkbaar nog teveel van het goede. Voor wie de schadelijkheid van fijnstof en ultrafijnstof kent, is het in al die situaties alsof je tegenover een roker zit die continu rook in je gezicht blaast. Nog erger eigenlijk: een roker die zelf niet inhaleert, maar zijn rook wel jouw kant op blaast, want scooterrijders zitten zelf maar beperkt in hun eigen uitlaatgassen. Behoorlijk asociaal eigenlijk, als je erover nadenkt.
Sinds kort woon ik zelf in Haarlem en heb daar de keuze uit meerdere fietsroutes naar het treinstation. Maar welke route ik ook neem, overal word ik continu ingehaald door snorscooters. Er is geen ontkomen aan. Over het drukke autoverkeer op sommige routes heb ik het dan nog niet eens. Vooral dieselauto’s, zo illustreren de doorlopende schandalen hierover, blijven buiten het laboratorium zelden binnen de normen. Onlangs maakte Volvo bekend geen volledig nieuwe dieselmotoren meer te gaan ontwikkelen, ze geloven er niet meer in.
Het frustrerende aan de situatie van de fietsers in stedelijk gebied is dat er, voor mensen die zich sneller willen voortbewegen, inmiddels volop alternatieven zijn: de elektrische fiets en elektrische scooter. Bezorgdiensten hebben dat allang ontdekt. Maar vooral die elektrische scooters zie je op weg naar OV-knooppunten nog maar heel weinig. Scooterbestuurders voelen blijkbaar nog geen andere verantwoordelijkheid dan die voor hun eigen comfort.
Wat voor scooters geldt, gaat onderhand net zo goed op voor auto’s, bussen en vrachtauto’s. Er zijn steeds meer elektrische varianten hierop verkrijgbaar. Met zijn lage bijtelling voor elektrische lease-auto’s stimuleert het rijk die transitie. De gemeente Amsterdam wil in 2025 enkel nog elektrische bussen hebben rondrijden, en zo zijn er meer gemeenten die vergelijkbare ambities stellen. Allemaal goede ontwikkelingen, maar over de hele linie gezien gaat het nog erg langzaam allemaal.
De volledige transitie naar elektrisch vervoer heeft ook tijd nodig. De industrie daarvoor zit nog in de opbouwfase. Maar kunnen we voor die tussenperiode niet iets slims bedenken om het openbaar vervoer niet alleen de duurzaamste maar ook de gezondste keuze te maken? Waarom ontwikkelen we in stedelijke gebieden geen schone lucht-routes? Routes waar enkel elektrisch of uitstootvrij vervoer gebruik van mag maken? Routes waar niet alleen fietsers, maar alle weggebruikers, van wandelaars tot automobilisten, zich in schone, gezonde lucht kunnen voortbewegen.
Langs deze routes zouden volop oplaadpunten te vinden moeten zijn voor elektrische fietsen, scooters en auto’s. Op de OV-terminals zouden bijvoorbeeld in de fietsparkeergarages hiervoor oplaadpunten gerealiseerd moeten worden.
Een verbod op niet-elektrische scooters lijkt misschien eenvoudiger. Aangezien al gauw 25% van de uitlaatgassen die fietsers binnenkrijgen daarvan afkomstig zijn, zal het ook best wat uitmaken. Een verbod op dieselauto’s heeft waarschijnlijk nog meer effect. Maar met verboden ontstaat er geen bewustwording rond dit thema, geen omslag in het denken hierover. Dat ontstaat als je mensen een keuze biedt en ze zo’n gezonde route laat ervaren. Ze zullen het letterlijk en figuurlijk als een verademing ervaren en al snel geen andere route meer willen nemen.
Na initiële weerstand tegen deze schone lucht-routes, zal er binnen afzienbare tijd een beweging ontstaan van omwonenden en gebruikers om ook hún route gezond te maken, en met voorstellen komen om de voorzieningen om er te sporten te verbeteren. Als een olievlek zullen stedelijke gebieden zo stap voor stap uitstootvrij gemaakt worden. Gemeenten die hier te laks in opereren, zullen zich op een bepaald moment voor de rechtbank moeten verantwoorden.
Want uiteindelijk gaat het hier om een ethische kwestie: doen we met z’n allen genoeg om de schadelijke gevolgen van fijnstof en ultrafijnstof te beperken en de bevolking van ons land gezond te houden? Met het groeiende bewijs van de schadelijkheid van fijnstof en ultrafijnstof en het groeiende aanbod van elektrische vervoersmiddelen, wordt die discussie langzaam maar zeker scherper. Het moet niet alleen anders, het kán ook.
Toen ik adviseur Jaap Wiedenhoff van ABT enige tijd geleden vroeg naar de grootste opgave van dit moment antwoordde hij zonder omhaal: fijnstof. Een bijzonder lastig thema, beaamde hij ook, omdat veel van onze vervoersmiddelen het uitstoten, maar ook onze industrie en landbouw. Het is overal, en de gezondheidsrisico’s worden enorm onderschat, stelde hij. Uiteindelijk is hiervoor een allesomvattende aanpak nodig. In stedelijk gebied vormt de aanpak van de uitstoot ervan door wegverkeer wat mij betreft wel een goed startpunt.
Luchtverontreiniging noemt Milieudefensie na roken en overgewicht de derde na grootste oorzaak van ziekte en sterfte in Nederland. Het kost ons volgens dezelfde organisatie jaarlijks 135.000 gezonde levensjaren. Daarbij komt dat de schade van fijnstof en ultrafijnstof, wat dan nog weer schadelijker is, alleen maar toeneemt met de hoeveelheid. Ook is er geen ondergrens voor schade vastgesteld. De normen de we hiervoor in Nederland voor hebben zijn niet meer dan een compromis. Wanneer de norm gehaald wordt, betekent dat niet dat er een gezonde situatie bestaat. Uiteindelijk is alleen zo min mogelijk het allerbeste.
Aangezien de schade bij doorlopende blootstelling blijft oplopen, telt ieder jaar dat we deze situatie laten voortduren. Welke gemeenten en rijksdiensten pakken deze handschoen op?
Zie voor de gezondheidsrisico’s van fijnstof bijvoorbeeld dit
genuanceerde artikel
van het Planbureau voor de Leefomgeving, maar ook dit
scherpe dossier
van Milieudefensie.
‘Blauw schuim’ is een (onregelmatig verschijnende) serie notities over de actuele ontwerppraktijk door Michiel van Raaij, hoofdredacteur van Architectenweb. De naam ‘Blauw schuim’ verwijst naar het materiaal waaruit veel schetsmaquettes worden gesneden. Net als bij een schetsmaquette wordt in ieder artikel in deze serie een ander idee uitgewerkt.
Trefwoorden
michiel van raaij
schone lucht
fijnstof
blauw schuim
Best gelezen
1
Definitief ontwerp voor vernieuwing Centrale Bibliotheek Rotterdam is klaar
dinsdag, 26 november
2
Een houten villa genesteld in het bos
donderdag, 21 november
3
Bouw EDGE Coolsingel in Rotterdam officieel gestart
maandag, 25 november
4
Team met MoederscheimMoonen en Felixx wint aanbesteding Insulindestraat Rotterdam
dinsdag, 26 november
5
Happel Cornelisse Verhoeven presenteert ontwerp renovatie Algemene Rekenkamer
donderdag, 21 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Video: designer Christian Zanzotti ontwerpt elektrische scooter voor start-up uit Berlijn
23 augustus 2019
Blauw schuim: architecten transformeren omringende disciplines
18 september 2013
Blauw schuim: kwaliteit hoogbouw blijven bewaken in hoogconjunctuur
21 april 2017
Blauw schuim: van groei naar transities
17 oktober 2013
Rotterdam: lucht in stad schoner en gezonder
19 februari 2018
Reeks nieuwe plannen moet lucht schoner maken
26 maart 2018
Stedelingen willen af van vervuilende auto's
2 maart 2018
WHO: zeven miljoen doden door vervuilde lucht
2 mei 2018
Amsterdamse lucht alleen in Vondelpark onder strengere WHO-norm
24 november 2017
Blauw schuim: nog wachten op het digitale architectuurboek
25 oktober 2017
Verkeersborden tegen ongezonde lucht
15 februari 2018
Blauw schuim: maak van grachtengordel beste openbare ruimte van Nederland
25 augustus 2017
Blauw schuim: zet in op groeiende kennisuitwisseling met Midden-Oosten en Azië
20 september 2017
Video: designer Christian Zanzotti ontwerpt elektrische scooter voor start-up uit Berlijn
23 augustus 2019
Blauw schuim: architecten transformeren omringende disciplines
18 september 2013
Blauw schuim: kwaliteit hoogbouw blijven bewaken in hoogconjunctuur
21 april 2017
Blauw schuim: van groei naar transities
17 oktober 2013
Rotterdam: lucht in stad schoner en gezonder
19 februari 2018
Reeks nieuwe plannen moet lucht schoner maken
26 maart 2018
Stedelingen willen af van vervuilende auto's
2 maart 2018
WHO: zeven miljoen doden door vervuilde lucht
2 mei 2018
Amsterdamse lucht alleen in Vondelpark onder strengere WHO-norm
24 november 2017
Blauw schuim: nog wachten op het digitale architectuurboek
25 oktober 2017
Verkeersborden tegen ongezonde lucht
15 februari 2018
Blauw schuim: maak van grachtengordel beste openbare ruimte van Nederland
25 augustus 2017
Blauw schuim: zet in op groeiende kennisuitwisseling met Midden-Oosten en Azië
20 september 2017
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Team met MoederscheimMoonen en Felixx wint aanbesteding Insulindestraat Rotterdam
26 november, 5:18
MoederscheimMoonen Architects, Felixx en de ontwikkelaars GetYourKIKX en Sustain Real Estate Consultancy hebben als team de aanbesteding voor woningbouw gewonnen met het plan Via Insulae.
Woonzorggebouw van Bierman Henket met flexibele structuur
26 november, 4:00
In opdracht van woonzorgorganisatie Het Laar heeft BiermanHenket het gebouw Laarstede ontworpen, als uitbreiding van de bestaande locatie in Tilburg.
Definitief ontwerp voor vernieuwing Centrale Bibliotheek Rotterdam is klaar
26 november, 3:30
Het definitief ontwerp voor de nieuwe Centrale Bibliotheek in Rotterdam is klaar en zowel de omgevingsvergunning als de vergunning voor de warmte-koudeopslag in de bodem zijn definitief verleend. De vernieuwing start in het voorjaar van 2026.
Woongebouw MO*town Track 8 nabij station Sloterdijk opgeleverd
26 november, 3:15
Nabij station Amsterdam Sloterdijk is het door De Zwarte Hond ontworpen woongebouw MO*town Track 8 opgeleverd. Het complex telt 94 appartementen en heeft voorzieningen op de begane grond.
Nieuwbouw bij woningzoekers populairder dan bestaande bouw
Gisteren, 12:40
Nieuwbouw is bij woningzoekers populairder dan bestaande bouw, zowel wat betreft wijk als woning. De aanschaf van een nieuwbouwwoning kost wel veel tijd en energie.
Makelaars: impact bankroeten op leegstand in winkelstraat beperkt
26 november, 1:40
Het toenemende aantal faillissementen in de detailhandel zorgt vooralsnog niet voor een explosieve toename van de leegstand in de Nederlandse winkelstraat.
Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten
26 november, 10:37
De minister wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan.
Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn
25 november, 2:31
Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen een nieuw onderzoek dat de Lelylijn koppelt aan de inrichting van Nederland op de lange termijn en de bouw van nieuwe woningen.
Onderzoek: overwaarde koopwoning klimt tot gemiddeld 220.000 euro
25 november, 9:35
De gemiddelde overwaarde op een koopwoning in Nederland is verder gestegen door de aanhoudende stijging van de huizenprijzen. Dit zou blijken uit berekeningen van marktonderzoeker Calcasa.
Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg
22 november, 4:34
Donderdag is in de Tilburgse LocHal de officiële aftrap van het programma Nieuwe Verbindingen verricht.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur