Grote steden lopen voorop in duurzaam vervoersbeleid
8 maart 2018, 9:24
Amsterdam, Rotterdam en Utrecht voeren het beste mobiliteitsbeleid om een gezonde en klimaatvriendelijke stad te worden. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van CE Delft in opdracht van de Fietsersbond, het Longfonds, MENSenSTRAAT, Milieudefensie, Natuur & Milieu, Rover en Wandelnet.
Fietsers, voetgangers en gebruikers van openbaar vervoer krijgen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht de beste voorzieningen, zou uit het onderzoek blijken. De drie steden hebben ook meer oog voor schoner en efficiënt autogebruik dan andere gemeenten.
Autogebruik
Wat betreft het autogebruik in de stad, blijkt uit het vergelijkend onderzoek dat er grote verschillen zijn in het autogebruik tussen de verschillende steden. Inwoners van Amsterdam, Groningen en Leiden gebruiken voor slechts 25 tot 30% van alle verplaatsingen de auto, terwijl in Emmen en Heerlen voor meer dan de helft van alle verplaatsingen de auto wordt gepakt.
Voor een deel kunnen deze cijfers worden verklaard doordat er in grotere steden meer duurzame alternatieven zijn, stellen de opdrachtgevers van het onderzoek. Anderzijds, zo geven ze aan, kan worden vastgesteld dat de grotere steden doorgaans beter scoren door een goed stimuleringsbeleid.
Schade voor klimaat en gezondheid
Het verkeer in Almere, Middelburg, Zoetermeer en Delft geeft de minste klimaat- en gezondheidsschade voor haar inwoners. Het onderzoeksbureau heeft deze schade uitgedrukt in euro’s per inwoner.
In Almere is de totale schade 178 euro per inwoner per jaar, terwijl dit in Rotterdam, de gemeente met de hoogste schade door het verkeer, 307 euro is. Die hoge schade komt vooral omdat er in Rotterdam relatief veel verkeersslachtoffers vallen onder fietsers, een belangrijk onderdeel van de schademeting.
Actief verbeteren
Volgens Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit van Milieudefensie kan dit onderzoek gemeenten helpen om verdere stappen te zetten op weg naar duurzame, actieve en gezonde mobiliteit. Knol stelt dat gemeenten kunnen zien op welke punten ze het goed doen, op welke punten minder en wat ze van elkaar kunnen leren.
“Zelfs bij de koplopers is nog veel winst te behalen”, zegt Knol. “De grootste knelpunten op het gebied van luchtvervuiling, drukte en lawaai vinden we bijvoorbeeld in de grote steden. Er is ook daar dus nog een wereld te winnen.”
Beleid
De zeven maatschappelijke organisaties roepen alle steden op om de komende jaren te zorgen voor duurzame, actieve en gezonde mobiliteit. Wim Bot van de Fietsersbond noemt de aanstaande verkiezingen een goed moment om huidig beleid tegen het licht te houden.
“We hopen in de nieuwe collegeakkoorden slim ruimtelijk beleid terug te zien”, Zegt Bot “Met uitstekende fiets- en wandelvoorzieningen, zero-emissievoertuigen, milieuzones, goed openbaar vervoer