De intermodale hub
Copyright: Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV
Aankomsthal
Copyright: Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV
Vertrekhal
Copyright: Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV
Een nieuw hotel
Copyright: Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV
De toekomstige tram
Copyright: Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

Vandaag, 17:44
De komende jaren investeert Brussels Airport fors in haar luchthaveninfrastructuur. Daartoe werd een Europese aanbestedingsprocedure uitgeschreven, waarbij het Belgisch-Nederlandse team ‘Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV’ is geselecteerd om een toekomstgericht ontwerp te realiseren voor dit ambitieuze project. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zorgt dit team voor het architectonisch ontwerp, de engineering en het landschapsontwerp. Het team zet sterk in op de passagiersbeleving.

Brussels Airport Company (BAC) heeft grootse plannen. De onderneming wil in de komende jaren de vertrek- en aankomsthal uitbreiden en een nieuwe intermodale hub, een nieuw hotel en een groene boulevard met park realiseren voor de luchthaven bij Zaventem. Met deze uitbreidingen wil BAC de nodige ruimte creëren om de verwachte passagiersgroei op te vangen, een verandering van vervoerswijze (modal shfit) te stimuleren en maximaal in te zetten op een uitzonderlijke passagiersbeleving.

Via een Europese aanbestedingsprocedure – waarop meer dan veertig internationale teams inschreven – werd het team van Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA en Stramien CV geselecteerd. Verschillende onderaannemers geven ondersteuning bij de uitwerking, laat het team weten.

Planeground ondersteunt de logische functionele indeling van de gebouwen en controles op passagiersstromen. M-gineers is betrokken bij het ontwerp en de uitwerking van de BEO-velden, de HVAC-, Elektra-, Sprinkler- en beveiligingssystemen. Zonneveld assisteert bij het ontwerp en uitwerking van een deel van de hoofddraagconstructies. Tot slot staat 4Building het team bij in het bepalen van de bouwkosten.

Multifunctionele, comfortabele, veilige totaalbeleving
Centraal in het ontwerp staat de passagiersbeleving. Voor beide reizigersstromen (zowel aankomst als vertrek) gaat de terminaluitbreiding zich presenteren als levendige, aantrekkelijke ruimte met een veelheid aan functies waar je efficiënt en intuïtief doorheen beweegt, aldus het ontwerpteam.

Vandaag stromen 65.000 tot 85.000 reizigers per dag door de terminal en deze loopt tegen zijn maximumcapaciteit aan. Het project creëert meer ruimte om de verwachte passagiersgroei op te vangen. Daarbij wordt ingezet op efficiëntie, comfort, beleving, hospitality en veiligheid. Daarbij heeft het ontwerpteam aandacht voor zowel reizigers en bezoekers als medewerkers.

‘De concentratie en stapeling van functies, en het werken binnen een bestaande context met veel passagiers maken dit een zeer uitdagend project”, zegt Maarten Veerman, design & engineering manager bij Witteveen+Bos. Het betekent dat het bureau “de volle breedte van onze ingenieursdiensten moeten en kunnen benutten.”

Een verbindende openbare ruimte
Brussels Airport is vandaag een ruimtelijk complex met tal van functies die verspreid liggen op verschillende niveaus. In het ontwerp worden de stromen aankomende en vertrekkende passagiers gebundeld in één gebouw: de intermodale hub met centraal stijgpunt. Dat stijgpunt is herkenbaar aanwezig in een aantrekkelijke openbare buitenruimte, van waaruit alle omliggende gebouwen toegankelijk zijn, legt het ontwerpteam uit.

Vanuit de publieke buitenruimte zijn de verschillende lagen van de intermodale hub zichtbaar door royale openingen. Die zorgen voor maximale daglichttoetreding op alle niveaus. Een enorme vide brengt zelfs daglichtinval tot in het diepste niveau, het ondergrondse treinstation.

“Het ontwerp van de nieuwe intermodale hub, terminaluitbreiding en hotel voor Brussels Airport is rationeel, helder en vanzelfsprekend. Het combineert een geweldige beleving voor gebruikers met een zeer efficiënte en modulaire opzet van de gebouwen”, zegt Daniel Jongtien, architect-partner bij Benthem Crouwel Architects.

Intuïtieve wayfinding
De intermodale hub komt centraal in het plan: een levendige kern waarin alle verkeersmodi verticaal gestapeld worden. Het centrale stijgpunt vormt een nieuwe verbinding met het treinstation, een vernieuwd centraal busstation, een ruime fietsenstalling en een vernieuwde taxizone. Ook de toekomstige luchthaventram krijgt er zijn eindstation. Brussels Airport wil zo verder inzetten op een modal shift, een verschuiving naar het gebruik van duurzaam vervoer van en naar de luchthaven door dit te faciliteren en te stimuleren.

De intermodale hub creëert niet alleen meer ruimte voor de toekomstige groei van de passagiersaantallen, maar zorgt ook voor een efficiëntere doorstroom. De toegangspoort leidt reizigers immers op een heldere, intuïtieve manier naar alle gebouwen, legt het winnende team uit. Dat geschiedt bovendien op een veilige manier: de reizigers hoeven geen straat over te steken.

Vertrekhal met adembenemend uitzicht op de tarmac
De vertrek- en aankomsthal wordt uitgebreid en aangepast om zowel de (toekomstige) doorstroom te faciliteren als de beleving te maximaliseren. Vertrekkende reizigers worden verwelkomd in een indrukwekkende, overzichtelijke vertrekhal, aldus het ontwerpteam.

Het team noemt als één van de elementen die indrukwekkend zijn en de beleving vergroten de volledig glazen gevel, met een spectaculair uitzicht op de landingsbaan. “Belangrijk is dat ook de aankomstzone deelt in deze beleving”, zegt Tine Durnez, ir.-architect en partner bij Stramien CV. “Na de grenscontrole komen aankomende reizigers in een lichte, hoge overzichtelijke ruimte. De aankomsthal en vertrekhal staan fysiek en visueel met elkaar in verbinding via een grote vide.”

De glazen gevel zorgt uiteraard ook voor royale daglichttoetreding, Die is er tevens via het dak, dat daarnaast wordt voorzien van een grote hoeveelheid zonnepanelen en groen.

Naast de terminal komt een nieuw viersterrenhotel met meer dan 300 kamers dat in aanvulling op het bestaande hotel gaat zorgen voor een ruimer verblijfsaanbod. Naast een plek om te overnachten, meot het nieuwe hotel ook een aangename ontmoetingsruimte worden om te dineren, werken en ontspannen.

Groene buitenruimte voor reiziger en natuur
Zowel binnen de gebouwen als buiten zet het ontwerp sterk in op groenbeleving. De groene boulevard en park vormen de toegang tot de intermodale hub. De buitenruimte wordt royaal vergroend met hoofdzakelijk inheemse soorten. Het groen draagt bij aan een duurzame, biodiverse leefomgeving. Bovendien zorgt de groenruimte voor waterbuffering en het beperken van het hitte-eilandeffect.

Daarnaast speelt groen een belangrijke rol is de beleving van de reizigers, bezoekers en werknemers. “De buitenruimte verbindt de verschillende planonderdelen. Van de start van de boulevard tot de nieuwe vertrekhal speelt groen een belangrijke rol in het verbeteren van de verblijfskwaliteit”, zegt Bas Heessels, landschapsontwerper en associate bij OKRA. Ook binnen de nieuwe bebouwing verzorgt de groene inrichting een aangename sfeer. Natuur brengt rust en ontspanning, aldus de ontwerpers.

Keuze voor duurzaamheid

Voor de nieuwe gebouwen streeft het team naar duurzaamheidslabels BREEAM  Outstanding, WELL Platinum en DGNB Gold. Dit past binnen de duurzaamheidsstrategie van Brussels Airport. Daarvoor zet het ontwerpteam in op flexibele gebouwen met een modulaire opzet en waar mogelijk houten constructies.

Ook zet het team in op duurzame materiaalkeuze en circulaire principes, zo laat het weten. Voorts streeft het naar het beperken van de energievraag en het integreren van toekomstbestendige technieken zoals waterinfiltratie, een beo-veld, warmtepompen en zonnepanelen.

Planning
De werkzaamheden voor de intermodale hub, terminal en hotel starten ten vroegste in de tweede helft van 2026. De gebouwen worden gefaseerd opgeleverd. Ten laatste in 2032 moet alles klaar zijn, vertelt het ontwerpteam.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

Vandaag, 16:11

Uitbreiding met bamboe gevel voor kantoorgebouw Deltares in Delft

Vandaag, 13:05

BNA kritisch op voorstellen commissie-STOER: “Slim bouwen is niet plafonds verlagen”

Vandaag, 11:33

Heren 5 architecten heet voortaan SOME architects

Vandaag, 11:00

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

Vandaag, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

Gisteren, 17:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

Gisteren, 12:30

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

Gisteren, 10:41

Koopwoningen bijna 10 procent duurder dan jaar eerder, stijging vlakt af

23 juni, 10:46

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan