De bovengrondse ontwikkeling bestaat uit een parklandschap boven de dubbellaagse tunnel, zo’n 1.100 woningen en 30.000 m2 commercieel vastgoed. Het park, inclusief straatmeubilair vormgegeven door West 8, bestaat uit een viervoudige lindenlaan. De breedte varieert van 45 tot 120 meter en in het midden strekt zich een zes meter breed pad voor voetgangers, fietsers en sporters. Om de laan echt aantrekkelijk ten maken als wandel- en fietsroute wordt De Groene Loper, voorbij de tunnelmonden, verbonden met aan de ene zijde de stad en aan de andere kant de noordelijk gelegen landgoederenzone. Zo verbindt De Groene Loper niet alleen opnieuw Maastricht-Oost en -West, maar ook de stad met de natuur. Het landschap met de lindenlaan is de drager van het masterplan, daarna volgt de bebouwing.
In de tenderfase zijn reeds de kenmerken en een woningtypologie onderzocht voor de invulling van de bouwkavels langs de nieuw te creëren laan. Inspiratie vormde daarbij het wonen aan de singels en lanen uit de late 19e eeuw in steden zoals Maastricht, Aken, Luik en Antwerpen. “We zochten onze voorbeelden het liefst dicht bij huis om de nieuwe straatwanden een plaatsgebonden karakter mee te geven”, legt Fred Humblé uit. In de genoemde steden vonden de ontwerpers niet alleen lanen en singels met ongeveer hetzelfde breedteprofiel als De Groene Loper zou krijgen, ook zagen ze er een “bijna achteloze diversiteit waarmee deze lanen opgebouwd en vormgegeven zijn.”
Het tenderconcept streefde een bebouwingsplan na, waarbij de wanden langs de Loper stapsgewijs gevuld zouden raken met zich aandienende programma’s en bouwinitiatieven. Als vanzelf zou variatie ontstaan. Door de druk op de (koop)woningmarkt bleken de kavels geheel gevuld te kunnen worden met projectmatig opgezette woningen. De eerder geformuleerde uitgangspunten voor de opbouw van de straatwanden konden echter, met enige aanpassingen, overeind blijven. Het stedenbouwkundige plan en het bijbehorende beeldkwaliteitsplan werden in 2017 samengevoegd tot één plan.