Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Edificio Copan
Copyright: Architectenweb
Edificio Copan
Copyright: Architectenweb
Edificio Copan
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Ibirapuera Park
Copyright: Architectenweb
Ibirapuera Park
Copyright: Architectenweb
Ibirapuera Park
Copyright: Architectenweb
Latin America Memorial
Copyright: Architectenweb
Latin America Memorial
Copyright: Architectenweb
Latin America Memorial – interieur bibliotheek
Copyright: Architectenweb
MASP aan Paulista Avenue
Copyright: Architectenweb
Paulista Avenue
Copyright: Architectenweb
Paulista Avenue
Copyright: Architectenweb
Pinacoteca
Copyright: Architectenweb
Pinacoteca
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Sesc Pompeia
Copyright: Architectenweb
Edificio Copan
Copyright: Architectenweb
Edificio Copan
Copyright: Architectenweb
Edificio Copan
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Ibirapuera Park
Copyright: Architectenweb
Ibirapuera Park
Copyright: Architectenweb
Ibirapuera Park
Copyright: Architectenweb
Latin America Memorial
Copyright: Architectenweb
Latin America Memorial
Copyright: Architectenweb
Latin America Memorial – interieur bibliotheek
Copyright: Architectenweb
MASP aan Paulista Avenue
Copyright: Architectenweb
Paulista Avenue
Copyright: Architectenweb
Paulista Avenue
Copyright: Architectenweb
Pinacoteca
Copyright: Architectenweb
Pinacoteca
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb
Architectuurfaculteit Universiteit van São Paulo
Copyright: Architectenweb

Verslag van Architectenreis 2017: São Paulo

14 november 2017, 14:08
In de eerste week van november reisde Architectenweb met een groep van veertig architecten en negen leveranciers in de bouw een week lang door Brazilië. De eerste stad die we tijdens deze reis bezochten was São Paulo.

Bovenop woongebouw Copan in de oude binnenstad van São Paulo, op 140 meter hoogte, krijg je een goed beeld van de omvang van de stad die samen met zijn omliggende regio de economische motor voor Brazilië vormt. Zover het oog reikt zijn torens te zien, allemaal zo’n 60 tot 120 meter hoog. Vooral woontorens, maar ook kantoortorens en hier en daar een hotel. Bij Paulista Avenue, dat op een kam in het landschap ligt, zijn de torens allemaal getooid met hoge antennes – dat is het hoogste punt van de stad.

Begonnen als handelsplaats voor de koffie die in de regio verbouwd wordt, telt de metropolitane regio van São Paulo nu officieel zo’n 22 miljoen inwoners, in werkelijkheid zijn het er waarschijnlijk meer. Enkele villa’s in Spaans-koloniale stijl in de oudere delen van de stad verraden hoe snel São Paulo zich in de tweede helft van de twintigste eeuw heeft ontwikkeld. Echt gecontroleerd ging dat niet. “Het is net een goedkope supermarkt: alles stad lukraak naast elkaar”, constateert een van de meereizende architecten.

Druk autoverkeer: er onderdoor of er overheen?
In São Paulo rijden niet eens zoveel meer auto’s rond dan in Nederland (9 miljoen tegen 8 miljoen), maar de vertraging binnen en buiten de spits is toch niet te vergelijken met die hier. Ondanks de maatregel die het automobilisten één dag in de week verbiedt om in hun auto te stappen. De capaciteit van de infrastructuur is gewoon onvoldoende. Door de snelle groei van de stad, mist er ook een heldere hiërarchie van wegen. Er zijn snelwegen en buurtwegen, er zit niets tussenin. Echt ruimte voor verbreding van de wegen is er ondertussen ook al jaren niet meer.

Een stad met een dichtheid als die van São Paulo leent zich natuurlijk uitstekend voor hoogwaardig openbaar vervoer. De gemeente investeert ondertussen ook flink in zijn metronetwerk, maar mede door de corruptie vordert de bouw traag en heeft de stad op dit moment nog altijd slechts twee korte metrolijnen. Het meeste openbaar vervoer gaat via bussen, die op steeds meer plekken in de stad een eigen baan hebben. De vele rijken in de stad hebben ondertussen hun eigen oplossing gevonden: er gewoon overheen vliegen met de helikopter. De 420 helikopters in de stad voeren door de week zo’n 2.000 vluchten per dag uit. Geen stad in de wereld kent zoveel helikopterverkeer.

Toch groener dan je denkt
Als je de stad van boven bekijkt, lijkt het een echte concrete jungle. Maar als je door de stad beweegt, blijkt dit gelukkig niet helemaal het geval. Het tropische klimaat van Brazilië zorgt ervoor dat daar waar het groen de kans krijgt, die uitbundig groeit. Tussen de torens en villa’s – andere typologieën kent de stad eigenlijk niet – zijn allerlei kleine parkjes te vinden. En de nieuwe burgemeester voorziet de snelwegen nu ook van groenwanden.

Het grootste park van São Paulo is het Ibirapuera Park, waar zich op op mooie dagen een file vormt voor de parkeerplaats. In het park heeft architect Oscar Niemeyer een verzameling van architectonische objecten ontworpen die via een langgerekt overdekt plein met elkaar verbonden zijn: beursgebouw, museum, kunsthal en theater. Die laatste heeft achter zijn podium een grote roldeur, zodat er vanaf het podium ook opgetreden kan worden voor iedereen in het park.

Ensembles door Oscar Niemeyer
Wat betreft de architectuur die we tijdens de Architectenreis 2017 bekeken hebben, kan onderscheid gemaakt worden tussen verschillende stromingen, waarvan het sculpturale modernisme (o.a. Oscar Niemeyer, Lucio Costa) en het geëngageerde brutalisme (o.a. Lina Bo Bardi, Paulo Mendez de Rocha) de belangrijkste zijn. Vooral van die tweede stroming, die ook wel de Paulista School genoemd wordt omdat die in São Paulo is ontstaan, zijn in in enkele indrukwekkende voorbeelden te vinden.

Dat neemt niet weg dat niet ook Niemeyer verschillende van zijn belangrijkste werken in São Paulo heeft gerealiseerd. Naast de verschillende gebouwen in het Ibirapuera Park is het enorme, slingerende woongebouw Copan zijn bekendste werk hier. Het woongebouw bevat 1.160 appartementen van zo’n 30 vierkante meter en is nog altijd zeer populair onder zijn bewoners. Het onderhoud kan wel beter: de mozaïektegeltjes, waarmee het gebouw is bekleed, laten steeds vaker los. Een net over de gevel moet nu voorkomen dat voetgangers beneden die tegeltjes op hun hoofd krijgen. Men is het er echter nog niet over eens wie de renovatie gaat betalen.

Ook indrukwekkend is het Latin America Memorial: een verzameling van sculpturale gebouwen ter viering van de Latijns-Amerikaanse samenwerking en allemaal ontworpen door Niemeyer. De gebouwen staan verspreid over een enorme betonnen vlakte, de doorgaande weg die het gebied doorkruist wordt met een sierlijke brug geslecht. Tijdens ons bezoek bleek hoe functioneel die betonnen vlakte is wanneer je er een Latijns-Amerikaans voedselfestival op organiseert. Dan is het gewoon een enorm plein met enkele, ook nog af en toe opgetilde, gebouwen erop.

MASP en Sesc Pompeia
Wie meer over werkelijk publieke ruimtes wil leren, zou zeker eens Brazilië moeten bezoeken. Iedere zondag zijn in de grote steden de hoofdstraten autovrij en trekt iedereen – van jong tot oud, arm en rijk – erop uit om er te flaneren, te fietsen, wat te eten, te dansen, je kunt het zo gek niet bedenken. De Paulista Avenue is voor São Paulo wat de Coolsingel voor Rotterdam is. Tijdens de autoloze zondagen transformeert die straat tot een levendig, zeer uitgerekt plein. Kunnen we zoiets in Nederland ook niet invoeren?

Aan de Paulista Avenue staat ook het belangrijkste museum rond moderne kunst van de stad: MASP. Voorafgaand aan de bouw ervan eiste de verkoper van de grond, dat het uitzicht vanaf de straat op het groen erachter behouden zou blijven. Deze eis zette architect Lina Bo Bardi ertoe aan om de ene helft van het museum ondergronds te leggen en de andere helft op te tillen. Op die manier bleef het straatniveau nagenoeg vrij en ontstond een van de levendigste pleinen van de stad. Bovenin het museum hangen de kunstwerken aan glazen wanden, zodat relaties tussen de verschillende kunstwerken te ontdekken zijn, en de sporen aan de achterzijde van de werken zichtbaar zijn.

Misschien wel het belangrijkste werk uit het oeuvre van Bo Bardi is verderop in de stad te vinden: Sesc Pompeia. Een voormalige vatenfabriek is naar haar ontwerp stap voor stap getransformeerd tot cultureel centrum. Voortbouwend op de architectuur van de industriële hallen ontwierp Bo Bardi hier ook een dubbele betonnen toren met sportzalen. In de ene toren zijn de sportvelden bovenop elkaar gestapeld, in de toren ernaast zijn de kleedkamers ondergebracht. Spectaculaire betonnen loopbruggen verbinden beide torens.

Nieuw zakencentrum en universiteitscampus
Ten westen van de bestaande binnenstedelijke gebieden, langs de Pinheiros rivier, wordt momenteel aan een nieuw zakencentrum gebouwd met ook veel nieuwe woontorens in de wijken eromheen. De ontwikkeling van dit gebied komt uit de koker van projectontwikkelaars en wordt nauwelijks begeleid door de lokale overheid. De bestaande snelweg langs de rivier wordt niet uitgebreid, geïnvesteerd in openbaar vervoersverbindingen wordt er ook niet. De glazen gebouwen zien er indrukwekkend uit, maar wat gebeurt er als het verkeer hier straks helemaal muurvast staat? Verhuizen alle bedrijven dan weer naar het volgende gebied ‘in opkomst’, waar hetzelfde proces zich zal herhalen?

Aan de andere kant van de rivier ligt de enorme campus van de Universiteit van São Paulo (USP). Hier bezochten we met het reisgezelschap de architectuurfaculteit naar ontwerp van architect Villanova Artigas. Het is een gebouw waarvan de driedimensionale ruimtelijkheid zich eigenlijk niet in foto’s laat vangen. De faculteit is onderin georganiseerd rond een hof, maar transformeert zich naar boven toe tot een volkomen open atelier onder een lichtdoorlatend dak. De manier waarop de ruimtes onderling met elkaar verbonden zijn, de verhoudingen, dit is architectuur in optima forma.

De Architectenreis 2017 werd georganiseerd door Architectenweb in samenwerking met Rientjes & Partners en werd mede mogelijk gemaakt door Reynaers, Desso, Schindler, AGC Glass, Rockfon, Daikin, Renson, Limburgia en Strikolith.

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

Gisteren, 15:50

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

Gisteren, 13:57

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

Gisteren, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

Gisteren, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

Gisteren, 14:37

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

Gisteren, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Gisteren, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

25 april, 5:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

25 april, 1:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

25 april, 9:31
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan