Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Verslag van Architectenreis 2017: Rio de Janeiro
16 november 2017, 16:05
In de eerste week van november reisde Architectenweb met een groep van veertig architecten en negen leveranciers in de bouw een week lang door Brazilië. De derde en laatste stad die we tijdens deze reis bezochten was Rio de Janeiro.
In de rivaliteit tussen de twee grootste steden van Brazilië benadrukken de Paulista (inwoners van São Paulo) graag dat de Carioca (inwoners van Rio de Janeiro) liever plezier maken dan werken. Een flinke overdrijving, want in beide steden gaan de inwoners net zo graag uit eten, dansen, naar het strand, voetballen, naar het paardenracen, enzovoorts. Ook wordt het jaarlijkse Carnaval op net zo grootse wijze gevierd. Beide steden hebben speciale lineaire stadions waarin de parade die hierbij hoort bekeken kan worden – stadions die dus slechts één dag in het jaar gebruikt worden.
Als je het stedelijk landschap van São Paulo met dat van Rio de Janeiro vergelijkt, dan is de leisure wel veel zichtbaarder in die tweede stad. Waar inwoners van São Paulo een uurtje moeten rijden naar het strand, daar liggen de wereldberoemde Copacabana en Ipanema stranden van Rio de Janeiro middenin de stad. Het Christusbeeld dat over de stad uitkijkt, is een populaire toeristische bestemming. Net als het voor voetballiefhebbers legendarische Maracana Stadion. De uitbundige tropische natuur overal in de stad zichtbaar. En ook in de architectuur van de woongebouwen is een subtiel verschil te zien. Waar in São Paulo toch wat geslotener woontorens staan, zijn in Rio de Janeiro meer schijfvormige woongebouwen te zien met grote balkons.
Al te pompeus nieuw museum en muziekgebouw
De organisatie van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro is door het gemeentebestuur aangegrepen om een deel van het havenfront van de stad te herontwikkelen. De verhoogde snelweg die de oude binnenstad van het water afsneed, is ondergronds gebracht om ruimte te maken voor een nieuw voetgangersgebied dat culmineert in het nieuwe Museum van de Toekomst naar ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava. Een pompeus gebouw, dat bijzonder populair is onder de Carioca en de herontwikkeling van het havenfront van een beeldmerk voorziet. Maar het had allemaal ook wat subtieler gekund.
Rond de hoofdlocatie van de Olympische Spelen in het westen van de stad is ook een geheel nieuw stadsdeel ontwikkeld, Barra da Tijuca, volgens het model dat je nu overal ter wereld ziet: clusters van woontorens en villa’s binnen omheinde parkgebieden met voorzieningen voor alleen de bewoners. Winkelen gebeurt er in een verzameling van shopping malls met elk een ander thema.
Het masterplan voor het gebied is van de hand van architect Lucio Costa en voorzag gelukkig ook in een openbaar vervoersas. De metro van Rio de Janeiro is door de bergen heen getrokken, die de binnenstad van dit nieuwe stadsdeel scheidt, en aangesloten op een systeem van snelbussen die over aparte rijbanen rijden en bij ‘stations’ stoppen.
Ook in dit stadsdeel kon het gemeentebestuur het niet nalaten om weer een monument neer te zetten: het Cidade des Artes naar ontwerp van de Franse architect Christian de Portzamparc. Het gebouw bevat naast concertzalen ook theaterzalen en een galerie. Tot grote ergernis van Costa is het publieke gebouw echter niet neergezet in de wijk, maar temidden van een enorm verkeersplein. Die geïsoleerde ligging benadrukt voor de inwoners van de stad dat het gebouw vooral een speeltje is van de elite in de stad. Met een kostenplaatje van ruim 200 miljoen euro is het gebouw uiteindelijk ook zesmaal zo duur geworden als begroot.
Buiten het bovenstaande heeft Portzamparc wel een gebouw ontworpen dat met zijn gebogen betonnen vlakken en overdekte buitenruimtes voortbouwt op de Braziliaanse architectonische traditie. De interieure ruimtes van deze ‘stad van de kunsten’ zijn ook knap ontworpen en schalen goed terug. Het idee dat het allemaal ook wel iets kleiner had gekund, verdwijnt daarmee overigens niet geheel.
Hoe het ook kan
In zijn architectuur heeft het Cidade des Artes wel iets weg van het Museu de Arte Moderna, dat architect Affonse Eduardo Reidy in de jaren zestig van de twintigste eeuw heeft ontworpen aan de baai waar Rio de Janeiro aan ligt. Ook dat gebouw is uitgevoerd in kaal beton en ligt opgetild boven het maaiveld. Tegelijkertijd kon het verschil tussen beide gebouwen ook bijna niet groter zijn. Het museum van Reidy ligt namelijk in het Flamengo Park, dat de compacte binnenstad van de stad ademruimte geeft. Daarmee ligt het juist op een werkelijk publieke plek. Niet midden op een verkeersplein. De de overdekte buitenruimte onder het museum wordt onder andere gebruikt door skaters.
Het Flamengo Park is trouwens ontworpen door landschapsarchitect Roberto Burle Marx, die ook veel met Niemeyer samenwerkte en ook de beroemde ‘golvende’ bestrating voor de Copacabana ontwierp.
MAC
Megalomania is ook Rio’s buurgemeente Niteroì, gelegen aan de overzijde van de baai, niet vreemd. In de jaren negentig nodigde de toenmalig burgemeester daar Niemeyer uit om langs de kust een reeks van voorzieningen voor de stad te ontwerpen: een theater, een museum, nog een museum, een bioscoop, een veerpont station, een school, een kerk, enzovoorts. Laat in zijn carrière kreeg Niemeyer zo de kans nog een hele serie van projecten te ontwerpen. Een deel hiervan is nog uitgevoerd ook, en voor het merendeel vormt de architectuur hiervan een herhaling van wat we van hem als architect kennen.
Eén project steekt echter met kop en schouders boven de anderen uit, het Museu de Arte Contemporânea de Niteroì (MAC). Niemeyer heeft hier de rust om precies te doen wat nodig is, constateerde een van de meereizende architecten, die dat wel vaker bij architecten laat in hun carrière ziet. Het museum zelf ligt opgetild bovenop een rots en monumentaliseert zo het uitzicht, maar laat het ook open voor het publiek op het maaiveld. Het restaurant dat bij het museum hoort is simpelweg onder het plein gelegd en voorziet in een ingekaderd uitzicht terug op de kust van Niteroì.
Er is geen compacte trap of lift die in het gebouw omhoog leidt naar het museum, maar een lange, meanderende hellingbaan die rustig omhoog cirkelt. Niet de efficiëntste benadering, maar absoluut een plezierige. Eenmaal binnen blijkt het museum een hogere centrale tentoonstellingsruimte te hebben, met lagere ruimtes langs de gevel hieromheen. Het is geen geliefde plek voor kunstenaars om hun werk te exposeren – wat kan op tegen de architectuur en het uitzicht hier? – en als architectuurliefhebber lukt het ook niet om je daarop te concentreren. De kunst vormt hier noodgedwongen de achtergrond voor een sublieme architectonische beleving.
De Architectenreis 2017 werd georganiseerd door Architectenweb in samenwerking met
Rientjes & Partners
en werd mede mogelijk gemaakt door
Reynaers
,
Desso
,
Schindler
,
AGC Glass
,
Rockfon
,
Daikin
,
Renson
,
Limburgia
en
Strikolith
.
Trefwoorden
roberto burle marx
brazilië
rio de janeiro
christo redentor
christian de portzamparc
architectenreis 2017
santiago calatrava
oscar niemeyer
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Buitendijkse nieuwbouw Alluance Group opgetild voor beter uitzicht
4 september 2020
Verslag van Architectenreis 2019: Tokyo
22 november 2019
Calatrava-station in Belgische Bergen beleeft officiële opening
27 januari
Fotoexpositie: Oscar Niemeyer en de geesten van het modernisme
11 januari 2024
Woon-werkverkeer kost bewoners São Paulo gemiddeld drie uur per dag
24 november 2017
Verslag van Architectenreis 2015: Hong Kong
17 november 2015
Verslag van Architectenreis 2017: Brasilia
15 november 2017
Verslag van Architectenreis 2017: São Paulo
14 november 2017
Verslag van Architectenreis 2015: Guangzhou
18 november 2015
Verslag van Architectenreis 2015: Shenzhen
19 november 2015
Praemium Imperiale Award voor Christian de Portzamparc
13 juli 2018
Verslag van Architectenreis 2017: Brasilia
15 november 2017
Verslag van Architectenreis 2017: São Paulo
14 november 2017
Grote uitkragingen voor nieuwbouw Alluance Group in Genemuiden
4 april 2019
Verslag van Architectenreis 2019: Kyoto
21 november 2019
Buitendijkse nieuwbouw Alluance Group opgetild voor beter uitzicht
4 september 2020
Verslag van Architectenreis 2019: Tokyo
22 november 2019
Calatrava-station in Belgische Bergen beleeft officiële opening
27 januari
Fotoexpositie: Oscar Niemeyer en de geesten van het modernisme
11 januari 2024
Woon-werkverkeer kost bewoners São Paulo gemiddeld drie uur per dag
24 november 2017
Verslag van Architectenreis 2015: Hong Kong
17 november 2015
Verslag van Architectenreis 2017: Brasilia
15 november 2017
Verslag van Architectenreis 2017: São Paulo
14 november 2017
Verslag van Architectenreis 2015: Guangzhou
18 november 2015
Verslag van Architectenreis 2015: Shenzhen
19 november 2015
Praemium Imperiale Award voor Christian de Portzamparc
13 juli 2018
Verslag van Architectenreis 2017: Brasilia
15 november 2017
Verslag van Architectenreis 2017: São Paulo
14 november 2017
Grote uitkragingen voor nieuwbouw Alluance Group in Genemuiden
4 april 2019
Verslag van Architectenreis 2019: Kyoto
21 november 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
12 december, 5:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
12 december, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
12 december, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
12 december, 9:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur