Copyright: BMW i3 aan oplaadmodule ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i8 onder carport met PV-cellen die BMW samen met SolarWatt aanbiedt ( BMW Nederland)
Copyright: Elektriciteitsopslag ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 aan laadpaal ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 in Amsterdam ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 aan oplaadmodule ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i8 onder carport met PV-cellen die BMW samen met SolarWatt aanbiedt ( BMW Nederland)
Copyright: Elektriciteitsopslag ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 aan laadpaal ( BMW Nederland)
Copyright: BMW i3 in Amsterdam ( BMW Nederland)

'Neem voorzieningen elektrisch rijden mee in gebouwontwerp'

6 juli 2015, 18:04
Wanneer je een elektrische auto rijdt, ontstaat volgens Marc Bras, hoofd van BMW i in Nederland, al snel de vraag of je de elektriciteit hiervoor niet zelf duurzaam op kunt wekken, bijvoorbeeld via PV-cellen op het dak. Dit voorjaar heeft BMW i hier verschillende systemen voor gelanceerd. Bij het ontwerp van nieuwe gebouwen zouden architecten dergelijke systemen mee moeten ontwerpen, vindt Bras. In het door OMA ontworpen Timmerhuis in Rotterdam is dat al gebeurd.

Wanneer het Timmerhuis komend najaar opgeleverd wordt, zullen in de parkeergarage van het gebouw drie elektrische BMW i3's geparkeerd worden voor de bewoners. Via een app kunnen de bewoners deze auto's eenvoudig reserveren en met elkaar delen. De auto's worden opgeladen met elektriciteit die is opgewekt door PV-cellen op het dak van het gebouw. Omdat de auto's meestal 's avonds opgeladen worden en de zon overdag schijnt, is in dit systeem een elektriciteitsopslag opgenomen, eigenlijk een grote batterij.

Samen met een tweetal partners biedt BMW i sinds dit voorjaar al deze systemen aan. "Mensen die elektrisch gaan rijden, kijken automatisch naar de manier waarop hun auto opgeladen wordt", vertelt Marc Bras, hoofd BMW i bij de Nederlandse importeur van het merk. "Deze mensen willen dat de elektriciteit zo duurzaam mogelijk opgewekt wordt." Die elektriciteit kun je natuurlijk inkopen, maar veel mensen die elektrisch rijden installeren hiervoor zelf PV-cellen op hun dak. "Het is een van de schoonste manieren om zelf stroom op te wekken en het kan veel geld schelen."

Bras noemt BMW consequent geen autofabrikant maar een 'mobiliteitsdienstverlener'. Bij elektrisch rijden is voor die mobiliteit ook een specifieke infrastructuur in de woonomgeving en de werkomgeving nodig. "Wij willen dat de volledige beleving van het rijden in een BMW 'premium' is", stelt Bras. Ter ontzorging van zijn klanten biedt BMW i daarom nu ook alle infrastructuur voor elektrisch rijden aan.

Op dat punt werkt BMW samen met twee partners, benadrukt Bras, het automerk produceert de PV-cellen bijvoorbeeld niet zelf. In de elektriciteitsopslag kunnen wel oude accumodules uit BMW i3's worden opgenomen, vertelt hij. Aan het einde van de levensduur van de auto heeft het accupakket nog voldoende capaciteit om in de woning een tweede leven te krijgen. BMW i biedt samen met partner SolarWatt ook een carport aan met PV-cellen geïntegreerd in het dak. Of die in het compacte Nederlandse stedelijk weefsel veel aftrek zullen vinden, is de vraag. PV-cellen op daken worden nu al steeds vaker geïnstalleerd.

Inzet op autodelen
Als 'mobiliteitsdienstverlener' zet BMW in samenwerking met Sixt ook in op autodelen. In Duitsland, de Verenigde Staten en Londen biedt BMW hiervoor DriveNow aan: een systeem dat als optie bij nieuwe auto's te bestellen is en deze geschikt maakt om ze met anderen te delen. Over een mogelijke introductie hiervan in Nederland kan Bras nog niets zeggen, maar hij vertelt wel dat er naar de Randstad gekeken wordt. De auto’s in het Timmerhuis worden uitgerust met Alphacity, een vergelijkbaar autodeelconcept als DriveNow, maar dan gericht op bedrijven.

Het is moedig dat BMW zich op dit autodelen richt. Onderzoek heeft onlangs immers uitgewezen dat in stedelijke gebieden waar auto's gedeeld worden, al dan niet via GreenWheels, ConnectCar of Car2Go-systemen, het aantal auto's flink daalt. Bij het Timmerhuis in Rotterdam merkte de aanbieder van het autodelen daar dat de beschikbaarheid van de BMW i3's daar veel kopers van woningen stimuleerde hun tweede auto en daarmee hun tweede parkeerplaats te laten voor wat die was. Dat vertelde hij op het door AIR georganiseerde event Architectuur, Innovatie, Rotterdam. Het aanbieden van deze deelauto's zorgde in het Timmerhuis zo voor een aanzienlijke vermindering van de vraag naar parkeerplaatsen.

Infrastructuur voor elektrisch rijden en autodelen in ontwerp meenemen
Over de manier waarop de infrastructuur rond de elektrische BWM i3's en het delen ervan in het Timmerhuis is ingericht is Bras zeer te spreken: "Het is toch het mooiste als dit van tevoren geïntegreerd is in het gebouw." Architecten roept hij dan ook op hier bij het ontwerp van nieuwe gebouwen van tevoren goed over na te denken. Elektrisch rijden en autodelen vraagt echt iets anders van gebouwen.

Met zijn verhaal richt BMW i zich ook op opdrachtgevers. "We stonden niet voor niets voor het eerst op vastgoedbeurs Provada dit jaar", zegt Bras. Over concrete projecten kan hij nog niets zeggen, anders dan dat er veel interesse voor de systemen bestaat. Naast woongebouwen en bedrijfsgebouwen kan ook gedacht worden aan bedrijfsverzamelgebouwen waarin start-ups gevestigd zijn, aldus Bras. "Deze start-ups hebben vaak zelf nog geen auto's, maar zijn wel geïnteresseerd om auto's te delen."

Van de elektrische BMW i3 zijn de afgelopen anderhalf jaar zo'n duizend exemplaren in Nederland op de weg gezet. Daar is de Nederlandse importeur tevreden over. Ons belastingstelsel stimuleerde de afgelopen jaren met name de verkoop van plug-in hybrides met lage bijtellingen, zo verklaart Bras de beperkte groei van het segment van volledig elektrische auto’s. In 2017 lijkt dit nu echter te veranderen. Het nieuwe belastingplan van het kabinet gaat uit van een gelijke bijtelling voor alle auto's, op puur elektrische auto's na die wel een fors lagere bijtelling krijgen. De verkoop van modellen als de BMW i3 zou dit een flinke impuls kunnen geven. Met onze vele laadpunten aan de straat en snellaadstations langs de snelwegen is de infrastructuur voor elektrisch rijden in Nederland in de ogen van Bras hier klaar voor.

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan