Regels houden inzet van accu's van elektrische auto's in energienetwerk nog tegen

1 december 2017, 14:16
De ontwikkeling van het 'slim' laden van auto's, waarmee aanzienlijke CO2-reductie kan worden gerealiseerd, hapert door "knellende" regels. Daardoor denken consumenten wel twee keer na alvorens mee te doen met duurzame initiatieven, aldus onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht en kenniscentrum van netbeheerders voor elektrisch vervoer ElaadNL.

Bij slim laden worden de auto's vooral opgeladen wanneer het stroomaanbod hoog is. Dat kan bij een hardere wind of veel zon, waardoor er voldoende energie van zon- en windparken voorradig is. Ook worden auto's juist niet opgeladen op piekmomenten, zoals in de vroege morgen. Een ander punt van slim laden is dat de auto tijdens die piek juist als accu voor huishoudens wordt gebruikt.

Het leveren van stroom aan het netwerk gaat echter gepaard met kosten. Daardoor betalen consumenten mogelijk dubbele belasting. Ook zijn de noodzakelijke laadpalen met een hoge capaciteit kostbaar. Om die reden worden op openbare plekken laadpalen met een lage capaciteit geïnstalleerd. Die kosten moeten omlaag.

De partijen, die overigens ook de steun hebben van de grote steden en andere overheden, wijzen erop dat steeds meer elektrische auto's op de weg rijden, waarmee ook de vraag naar stroom zal stijgen. Door auto's als opslag te gebruiken, kunnen kosten voor de aanleg van energienetwerken op termijn omlaag. De accu van een elektrische auto kan momenteel al genoeg energie opslaan om een gemiddeld huishouden een week lang van stroom te voorzien.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

ZJA Architects & Engineers viert 35-jarig jubileum met expositie in Arcam

31 oktober, 3:17

AMO creëert zintuiglijke omgeving voor parfumeriemerk in oude kledingzaak

31 oktober, 1:31

Realisatie woningbouwproject INCK in Eindhoven aanstaande

31 oktober, 11:20

Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen

30 oktober, 2:54

Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen

31 oktober, 4:46

Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties

31 oktober, 12:10

FNV en aannemers: schrappen ID-pas bouwplaatsen is onbegrijpelijk

31 oktober, 10:04

Overijssel start met eigen aanpak rond kwetsbare natuur

30 oktober, 3:28

Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek

29 oktober, 4:15

Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot

29 oktober, 1:17
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan