Regels houden inzet van accu's van elektrische auto's in energienetwerk nog tegen

1 december 2017, 14:16
De ontwikkeling van het 'slim' laden van auto's, waarmee aanzienlijke CO2-reductie kan worden gerealiseerd, hapert door "knellende" regels. Daardoor denken consumenten wel twee keer na alvorens mee te doen met duurzame initiatieven, aldus onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht en kenniscentrum van netbeheerders voor elektrisch vervoer ElaadNL.

Bij slim laden worden de auto's vooral opgeladen wanneer het stroomaanbod hoog is. Dat kan bij een hardere wind of veel zon, waardoor er voldoende energie van zon- en windparken voorradig is. Ook worden auto's juist niet opgeladen op piekmomenten, zoals in de vroege morgen. Een ander punt van slim laden is dat de auto tijdens die piek juist als accu voor huishoudens wordt gebruikt.

Het leveren van stroom aan het netwerk gaat echter gepaard met kosten. Daardoor betalen consumenten mogelijk dubbele belasting. Ook zijn de noodzakelijke laadpalen met een hoge capaciteit kostbaar. Om die reden worden op openbare plekken laadpalen met een lage capaciteit geïnstalleerd. Die kosten moeten omlaag.

De partijen, die overigens ook de steun hebben van de grote steden en andere overheden, wijzen erop dat steeds meer elektrische auto's op de weg rijden, waarmee ook de vraag naar stroom zal stijgen. Door auto's als opslag te gebruiken, kunnen kosten voor de aanleg van energienetwerken op termijn omlaag. De accu van een elektrische auto kan momenteel al genoeg energie opslaan om een gemiddeld huishouden een week lang van stroom te voorzien.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

1 uur geleden

Wie wordt de Architect van het Jaar 2024?

2 uur geleden

Houten Makers’ KUbe van BIG is “onderwijs gestold in een gebouwde vorm”

Gisteren, 17:47

Den Haag deelt ontwikkelvisie voor gebied rond centraal station

Gisteren, 14:50

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

40 minuten geleden

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Gisteren, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36

DNB: verduurzaming woningen blijft achter, maar geld geen probleem

22 april, 10:01

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

19 april, 1:49
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan