Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Designer Sabine Marcelis en de ontworpen laadpaal
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis en de ontworpen laadpaal
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (rechts) in haar studio
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (achter) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (rechts) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (linksvoor) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Sabine Marcelis ontwerpt met Audi laadpaal voor Amsterdam
15 november 2022, 13:06
Samen met
Audi
heeft
Studio Sabine Marcelis
een concept ontwikkeld voor een laadpaal die juist in het Amsterdamse straatbeeld tot zijn recht zou moeten komen. De onderzijde van de laadpaal is gematerialiseerd in 3D-geprint zand. De glazen bovenzijde spiegelt zijn omgeving en bevat – onzichtbaar – zonnecellen.
In 2030 zijn er naar verwachting zo’n 1,9 miljoen elektrische auto’s in Nederland en die hebben samen zo’n 1,7 miljoen laadpalen nodig. Vertaald naar Amsterdam gaat het om zo’n 80.000 nieuwe laadpalen. En dat betekent weer dat in iedere straat er elke 21 meter een laadpaal komt te staan.
Tot zover zijn laadpalen vooral functionele objecten, constateert Audi. Kan het niet meer zijn dan dat? Kunnen laadpalen het straatbeeld ook verfraaien? Om het debat daarover een impuls te geven is de autofabrikant een samenwerking aangegaan met Studio Sabine Marcelis om een stijlvolle nieuwe laadpaal te ontwerpen voor Amsterdam.
Aarde en lucht
De ontworpen laadpaal bestaat uit twee bijna even grote rechthoekige delen die in elkaar haken en ten opzichte van elkaar iets verschoven en gedraaid zijn. Het geheel is geïnspireerd op de architectuur van de Amsterdamse School, geeft designer Sabine Marcelis aan.
Het onderste deel van de laadpaal is gematerialiseerd in zand, als verwijzing naar de aarde, en specifiek het zand waarop Amsterdam gebouwd is. Dit zand is 3D-geprint met een techniek die in de auto-industrie gebruikt wordt om mallen mee te maken, om onderdelen van motoren in te kunnen gieten.
In het proces van 3D-printen wordt het zand met een soort hars gebonden. Hier zijn zo platen van twee centimeter dik gemaakt. In het gebonden zand zijn, als reliëf, drie Andreaskruizen aangebracht. Het is een knipoog naar de bekende Amsterdammertjes, de ronde paaltjes die op allerlei plekken in de stad de stoep vrijhouden door te voorkomen dat er geparkeerd wordt.
Het bovenste deel van de laadpaal is gematerialiseerd in glas. Zo wordt de bebouwing en lucht weerspiegeld, vertelt Marcelis, terwijl achter het glas – onzichtbaar – zonnecellen zijn opgenomen. Gemiddeld wordt daarmee per dag genoeg energie opgewekt om met een elektrische fiets 11 km ver te komen.
https://youtu.be/VIR912A3WFU
Techniek van Revolt
Voor de laadpaal is gebruikgemaakt van de techniek van
Revolt
, een Amsterdamse start-up op het gebied van laadpalen. De hier ontworpen laadpaal is voorzien van twee aansluitingen om elektrische auto’s bidirectioneel op te kunnen laten. Zo zijn de accu’s van de auto’s indien gewenst ook in te zetten als energieopslag, om het lokale elektriciteitsnet te stabiliseren en de grote verschillen tussen vraag en aanbod van elektriciteit gedurende de dag te dempen.
Naast de aansluitingen voor auto’s is er ook een regulier stopcontact waarmee elektrische fietsen opgeladen kunnen worden. Omdat voor elektrische fietsen nog geen specifieke laadkabels bestaan, kent die verbinding met de laadpaal nog geen beveiliging. Als iemand op straat even zijn mobieltje wil opladen, kan deze de laadkabel voor de elektrische fiets er gewoon uittrekken. Daar is nog geen oplossing voor. Ook is vanuit dit concept niet duidelijk hoe de parkeerplaatsen voor de op te laden elektrische fietsen zich verhouden tot de parkeerplaatsen van de elektrische auto’s. Net zo lijkt de glazen bovenzijde ook wel kwetsbaar.
Het is een concept en het prikkelt zeker de verbeelding. Het zou toch mogelijk moeten zijn om echt fraaie laadpalen te ontwerpen, die misschien zelfs per stad verschillen, en waar ook elektrische fietsen aan opgeladen kunnen worden. Dat zou wat zijn!
Trefwoorden
laadpaal
sabine marcelis
amsterdam
audi
mobiliteit
design
zand
elektrisch rijden
Best gelezen
1
Rotterdam verleent bouwvergunning voor Schieblokken
vrijdag, 28 november
2
Dolmen – mysterieus object aan de rand van de Veluwe
vrijdag, 28 november
3
Gemeente Haarlemmermeer kiest plan Ons Erf voor deelgebied Lincolnpark Hoofddorp
woensdag, 3 december
4
Rijnboutt levert CityPromenade in Nieuwegein op
vrijdag, 28 november
5
De mythe van de architect
dinsdag, 2 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Polestar toont kansen elektrisch vervoer voor inrichting binnenstad Amsterdam
28 mei 2021
Tot 600 snellaadstations erbij in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
16 november 2023
Sabine Marcelis doet interventie in Barcelona Paviljoen
22 januari 2020
Gesprek tussen Koolhaas en Van Hooydonk over mobiliteit
11 december 2015
Proof of the Sum presenteert concept laadstations voor elektrisch vrachtverkeer
7 december 2023
'Neem voorzieningen elektrisch rijden mee in gebouwontwerp'
6 juli 2015
Limburgse prijzen voor Formafantasma en Sabine Marcelis
6 december 2017
Sabine Marcelis: “Alsof je in een Mondriaan staat”
1 juni 2017
Transitions II in Milaan wederom geslaagd project
20 april 2017
Baars & Bloemhoff
Baars & Bloemhoff presenteert Transitions II
22 augustus 2016
Video: zelfrijdende auto Mercedes
9 januari 2015
TconcepT ontwerpt modulaire hub voor Tango
29 april
Kennisinstituut: nauwelijks minder autoverkeer bij goedkoper ov
28 november 2022
Fastned bouwt laadstation met elektrisch materieel
10 januari 2023
Polestar toont kansen elektrisch vervoer voor inrichting binnenstad Amsterdam
28 mei 2021
Tot 600 snellaadstations erbij in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
16 november 2023
Sabine Marcelis doet interventie in Barcelona Paviljoen
22 januari 2020
Gesprek tussen Koolhaas en Van Hooydonk over mobiliteit
11 december 2015
Proof of the Sum presenteert concept laadstations voor elektrisch vrachtverkeer
7 december 2023
'Neem voorzieningen elektrisch rijden mee in gebouwontwerp'
6 juli 2015
Limburgse prijzen voor Formafantasma en Sabine Marcelis
6 december 2017
Sabine Marcelis: “Alsof je in een Mondriaan staat”
1 juni 2017
Transitions II in Milaan wederom geslaagd project
20 april 2017
Baars & Bloemhoff
Baars & Bloemhoff presenteert Transitions II
22 augustus 2016
Video: zelfrijdende auto Mercedes
9 januari 2015
TconcepT ontwerpt modulaire hub voor Tango
29 april
Kennisinstituut: nauwelijks minder autoverkeer bij goedkoper ov
28 november 2022
Fastned bouwt laadstation met elektrisch materieel
10 januari 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Met Lighthouse is voorlopig hoogste toren van Eindhoven opgeleverd
Vandaag, 15:20
In Eindhoven is de door De Zwarte Hond ontworpen woontoren Lighthouse opgeleverd. Met 109 meter is het gebouw op Strijp-S momenteel de hoogste toren van de Lichtstad.
Sporthal van MoederscheimMoonen Architects markeert transformatie naar parklandschap
Vandaag, 14:28
MoederscheimMoonen Architects heeft in Weert een nieuwe sporthal ontworpen die de transformatie van een sportpark naar een parklandschap gaat markeren.
MUST Stedebouw wint prijsvraag verbeteren van naoorlogse wijken met water
Vandaag, 11:54
Het plan ‘Nieuw leven tussen Veen en Steen’ is gericht op het toekomstbestendig maken van de Schrijverswijk in Veenendaal, waarbij water een belangrijke rol speelt.
Holterbergdistrict Amsterdam Zuidoost herontwikkeld tot gemengde wijk
Vandaag, 10:44
De gemeente Amsterdam gaat een bedrijventerrein nabij de Johan Cruijff Arena herontwikkelen tot een wijk met 240.000 m2 bedrijfsruimte en 5500 tot 8000 woningen.
Staten Utrecht verdeeld over plan voor verbouwing provinciehuis
Vandaag, 13:15
Meerdere Statenfracties in de provincie Utrecht hebben twijfels over het plan voor de verbouwing van het provinciehuis.
‘Ambtenaren zeer ontevreden over privatisering bouwtoezicht’
Vandaag, 10:00
Ambtenaren zeggen de grip te zijn kwijtgeraakt, meldt Binnenlands Bestuur.
Wang Shu en Lu Wenyu worden curator Architectuurbiënnale van Venetië in 2027
Gisteren, 14:52
De Chinese architecten en docenten verzorgen de artistieke leiding van de twintigste editie van de Venetiaanse architectuurmanifestatie.
Verduurzaming Nederland moet veel eerlijker, vindt adviesraad
Gisteren, 12:18
De verduurzaming van Nederland dreigt vast te lopen, doordat grote groepen mensen de voordelen mislopen en daardoor het draagvlak afbrokkelt, stelt de RLi.
Gelderland wil duurzame ‘havenhub’ aanleggen bij IJzendoorn
2 december, 1:13
Bij een Clean Energy Hub kunnen binnenvaartschepen schonere brandstoffen zoals bio-LNG bunkeren en groene stroom laden.
Schoof ziet actiepunten in klimaatadvies burgerberaad
2 december, 10:22
De demissionair premier herkent de wens van het kabinet voor een ‘haalbaar en betaalbaar’ klimaatbeleid in de aanbevelingen van 175 burgers.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur