Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Steltman-stoel (1963) van Gerrit Rietveld met Voie Light (vanaf 2015) van Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
Cube stoel (1981) van Radboud van Beekum, een Candycube (vanaf 2014) en Voie Light (vanaf 2015) van Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
Cube Chair (1981) van Radboud van Beekum en rechts BR 02.7 bank (1960) van Martin Visser
Copyright: Lothaire Hucki
Military Chair (1923) van Gerrit Rietveld
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
De vlakken worden gebruikt voor projectie met de nieuwe technieken
Copyright: Lothaire Hucki
Sabine Marcelis: “Alsof je in een Mondriaan staat”
1 juni 2017, 14:27
Met een ontmoetingsplek voor de filmindustrie in Cannes heeft
Studio Sabine Marcelis
een Special Jury Prize gewonnen. Marcelis heeft een icoon van De Stijl uiteen getrokken tot een driedimensionale compositie. Een kort gesprek met de in Rotterdam gevestigde ontwerper.
Een ruimtelijke compositie met zwarte lijnen en rode, gele en blauwe vlakken en volumes vormt het Nederlandse paviljoen tijdens het filmfestival in Cannes. Marcelis heeft de ontmoetingsplek ontworpen op uitnodiging van Het Nieuwe Instituut, EYE Filmmuseum en het Nederlands Filmfonds. Het door het filmfestival bekroonde ontwerp sluit aan bij het themajaar Honderd jaar De Stijl.
Het thema ‘De Stijl’ was je al gegeven door de opdrachtgevers. Hoe heb je die vormtaal verbonden aan je eigen ontwerpbenadering?
Sabine Marcelis: “Naast het thema was er een aantal restricties wat betreft ruimte en functie van de ruimte. Het was al meteen een uitdaging om aan alle eisen van elke partij te voldoen, zonder dat het concept zou verwateren en er teveel compromissen gesloten zouden worden.”
“Voor mij begint elk project met het materiaal, het productieproces en de vraag wel effect ik kan creëren. In mijn werk komt het spel van licht, transparantie, reflectie en optische effecten vaak terug. Dat is ook het geval in het ontwerp van het paviljoen. Ik heb een aantal van mijn bestaande werken gebruikt, maar aangepast in de primaire kleuren die typerend zijn voor De Stijl. Het resultaat is een echte mix van de materiaal- en optische effecten die men van mij kent en de vormtaal van De Stijl.”
Weg van het platte
De Stijl is uitermate herkenbaar en wordt inmiddels vaak decoratief gebruikt. Hoe geef je er iets extra’s aan mee?
“Het paviljoenontwerp is uiteraard een heel letterlijke vertaling van De Stijl. Ik heb de meest iconische kunstenaar van de stroming genomen – Piet Mondriaan – en een van zijn bekendste schilderijen uitgerekt naar een ruimtelijke ontwerp. Zodat het voelt alsof je in een schilderij van Mondriaan staat. Het is heel simpel en toch effectief en verrassend.”
Daarmee geef je een wending aan het oorspronkelijke idee van de schilder. Mondriaan probeerde steeds meer de suggestie van diepte in zijn schilderijen te vermijden.
“Dat was juist het uitgangspunt. Om met het twee- en driedimensionale te spelen. Er is één vooraanzicht, dat een tweedimensionaal beeld geeft van ‘Compositie met rood, geel en blauw’ uit 1935. Door de manier waarop ze zijn opgebouwd zie je de volle kleurvlakken ook alleen bij het vooraanzicht. Als je de ruimte binnenstapt trekt het hele beeld uit elkaar: de zwarte lijnen trekken de ruimte in en verdelen die in intieme ontmoetingsplekken en de kleurvlakken worden volumes waarvan de kleur verloopt.”
Glas en meubels
Waarvan zijn de volumes gemaakt?
“Gelamineerd glas. Ik werk al sinds mijn studietijd samen met een glasspecialist om de grenzen van het productieproces van gelamineerd glas steeds verder te duwen.”
Naast je eigen ontwerpen, waaronder de Candycubes en de verlichting Voie, heb je bestaande ontwerpen toegepast. Welke zoal?
“Er zijn meubels van Nederlandse meesters gebruikt, zoals van Gerrit Rietveld, Martin Visser en Radboud van Beekum. Ook heb ik originele tekeningen van Theo van Doesburg uit het archief van Het Nieuwe Instituut toegepast op de muren. Dat maakt het verhaal compleet.”
Milaan, Cannes en weer verder
Tijdens de Milan Design Week in april was Marcelis goed vertegenwoordigd met veel werk en op uiteenlopende plekken. De ‘Architectural Glass Panels’, die je op verzoek van OMA voor de stand van Knoll ontwikkelde, de verlichtingsserie in het Transitions II-project voor Baars & Bloemhoff, een installatie in een Aesop-winkel en nog zes projecten. Ook daar waren licht, transparantie en spiegeling de trefwoorden.
“Ik ben voortdurend op zoek naar het volgende. What’s next. Dat is zowel om mijzelf uit te dagen, als de materialen en het productieproces. Ieder project wil ik iets nieuws meegeven. Ik raak zelf vrij snel verveeld door dingen; daarom werk ik graag aan meerdere projecten tegelijk. Ook binnen verschillende markten en contexten: galeries, musea, commerciële bedrijven, architectuur, installaties.”
“Omdat ik niet steeds hetzelfde wil creëren, zijn de meeste werken die ik maak uniek of limited editions. De rode draad in mijn werk is nu het spel met licht, transparantie en spiegeling, maar ik ben absoluut alweer op zoek naar en bezig met nieuwe fascinaties. Het lijkt me vreselijk om een
one hit wonder
te worden.”
Trefwoorden
piet mondriaan
design
sabine marcelis
cannes
de stijl
paviljoen
Best gelezen
1
Nominaties Publiek gebouw van het Jaar 2025 bekend
woensdag, 8 oktober
2
Realisatieovereenkomst voor hoogbouwcomplex De Sax op Wilhelminapier getekend
maandag, 6 oktober
3
We verdienen betere pers
dinsdag, 7 oktober
4
Woontoren Cunabula naast Thialfstadion bereikt finish
dinsdag, 7 oktober
5
Vier genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
woensdag, 8 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Door OMA ontworpen installatie rond natuursteen bij Milan Design Week
21 april 2023
Glazen sculptuur van Sabine Marcelis als eerbetoon aan licht en perfectie
16 april
ATAG Nederland
Sabine Marcelis ontwerpt met Audi laadpaal voor Amsterdam
15 november 2022
Expositieruimte als coulissenlandschap
7 maart 2018
Limburgse prijzen voor Formafantasma en Sabine Marcelis
6 december 2017
Hoofdrol voor Utrecht in De Stijl-jaar 2017
7 maart 2016
Tentoonstelling over architectuur en interieurs De Stijl
2 mei 2017
Baars & Bloemhoff presenteert Transitions II
22 augustus 2016
Transitions II in Milaan wederom geslaagd project
20 april 2017
Baars & Bloemhoff
Milaan 2017: installatie als productpresentatie
13 april 2017
Sabine Marcelis doet interventie in Barcelona Paviljoen
22 januari 2020
Kwetsbare ontwerptekeningen van Van Doesburg tijdelijk te zien in Wenen
12 februari 2020
Door OMA ontworpen installatie rond natuursteen bij Milan Design Week
21 april 2023
Glazen sculptuur van Sabine Marcelis als eerbetoon aan licht en perfectie
16 april
ATAG Nederland
Sabine Marcelis ontwerpt met Audi laadpaal voor Amsterdam
15 november 2022
Expositieruimte als coulissenlandschap
7 maart 2018
Limburgse prijzen voor Formafantasma en Sabine Marcelis
6 december 2017
Hoofdrol voor Utrecht in De Stijl-jaar 2017
7 maart 2016
Tentoonstelling over architectuur en interieurs De Stijl
2 mei 2017
Baars & Bloemhoff presenteert Transitions II
22 augustus 2016
Transitions II in Milaan wederom geslaagd project
20 april 2017
Baars & Bloemhoff
Milaan 2017: installatie als productpresentatie
13 april 2017
Sabine Marcelis doet interventie in Barcelona Paviljoen
22 januari 2020
Kwetsbare ontwerptekeningen van Van Doesburg tijdelijk te zien in Wenen
12 februari 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan masterplan transformatie havengebied New York
3 uur geleden
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan de transformatie van een vijftig hectare omvattend havengebied in New York tot een maritieme haven en een woonwijk.
Plan voor nieuwe buurt op plek hoofdkantoor ABN AMRO op de Zuidas
Vandaag, 13:56
Vastgoedinvesteerder Victory Group heeft plannen gepresenteerd voor de herontwikkeling van het hoofdkantoor van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas.
Gortemaker Algra Feenstra voegt zorggebouw toe aan buurtschap
Vandaag, 11:52
Met het nieuwe expertisecentrum en servicegebouw ’t Spant komen zorg, ondersteuning en landschap samen.
‘Alexander Straub zet grote groep vakgenoten weg als niet-relevant’
Vandaag, 10:05
Alexander Pols reageert op het opiniestuk van collega-architect Alexander Straub over het congres ‘The Art of City Building: return to the Human Scale’.
Renovatie en vernieuwing Fierenshoven beloond met Vlaamse opdrachtgeversprijs
4 uur geleden
Het project naar ontwerp van Happel Cornelisse Verhoeven in samenwerking met Molenaar & Co architecten ontving de Prijs Wivina Demeester 2025.
PBL: klimaatdoelen blijven bij meeste partijen buiten beeld
Vandaag, 14:39
Verdere afbouw van de hypotheekrenteaftrek, een maatregel die in meerdere verkiezingsprogramma's terugkomt, doet wel 'iets voor de woningmarkt'.
Makelaars willen van nieuw kabinet duidelijk en stabiel beleid
Vandaag, 09:12
Ook hoopt de NVM dat een volgend kabinet kijkt waar het huidige beleid schuurt.
Noord-Holland moet afronding natuurnetwerk weer jaren opschuiven
Gisteren, 12:19
Volgens Noord-Holland is ‘de grootste en meest complexe opgave’ om grond beschikbaar te krijgen.
Onderzoek: over tien jaar zijn veel bestaande middenhuurwoningen verkocht
Gisteren, 10:22
Tegelijkertijd komen er weer nieuwgebouwde middenhuurwoningen bij, staat in een rapport dat in opdracht van het kabinet is uitgevoerd.
Do Janne Vermeulen verzorgt Rietveldlezing 2025
8 oktober, 11:28
De medeoprichter en directeur van Team V Architectuur spreekt op 13 november over de (houten) stad van morgen.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur