Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Steltman-stoel (1963) van Gerrit Rietveld met Voie Light (vanaf 2015) van Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
Cube stoel (1981) van Radboud van Beekum, een Candycube (vanaf 2014) en Voie Light (vanaf 2015) van Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
Cube Chair (1981) van Radboud van Beekum en rechts BR 02.7 bank (1960) van Martin Visser
Copyright: Lothaire Hucki
Military Chair (1923) van Gerrit Rietveld
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
De vlakken worden gebruikt voor projectie met de nieuwe technieken
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Steltman-stoel (1963) van Gerrit Rietveld met Voie Light (vanaf 2015) van Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
Cube stoel (1981) van Radboud van Beekum, een Candycube (vanaf 2014) en Voie Light (vanaf 2015) van Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
Cube Chair (1981) van Radboud van Beekum en rechts BR 02.7 bank (1960) van Martin Visser
Copyright: Lothaire Hucki
Military Chair (1923) van Gerrit Rietveld
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Copyright: Lothaire Hucki
Sabine Marcelis
Copyright: Lothaire Hucki
De vlakken worden gebruikt voor projectie met de nieuwe technieken
Copyright: Lothaire Hucki

Sabine Marcelis: “Alsof je in een Mondriaan staat”

1 juni 2017, 14:27
Met een ontmoetingsplek voor de filmindustrie in Cannes heeft Studio Sabine Marcelis een Special Jury Prize gewonnen. Marcelis heeft een icoon van De Stijl uiteen getrokken tot een driedimensionale compositie. Een kort gesprek met de in Rotterdam gevestigde ontwerper.

Een ruimtelijke compositie met zwarte lijnen en rode, gele en blauwe vlakken en volumes vormt het Nederlandse paviljoen tijdens het filmfestival in Cannes. Marcelis heeft de ontmoetingsplek ontworpen op uitnodiging van Het Nieuwe Instituut, EYE Filmmuseum en het Nederlands Filmfonds. Het door het filmfestival bekroonde ontwerp sluit aan bij het themajaar Honderd jaar De Stijl.

Het thema ‘De Stijl’ was je al gegeven door de opdrachtgevers. Hoe heb je die vormtaal verbonden aan je eigen ontwerpbenadering?
Sabine Marcelis: “Naast het thema was er een aantal restricties wat betreft ruimte en functie van de ruimte. Het was al meteen een uitdaging om aan alle eisen van elke partij te voldoen, zonder dat het concept zou verwateren en er teveel compromissen gesloten zouden worden.”

“Voor mij begint elk project met het materiaal, het productieproces en de vraag wel effect ik kan creëren. In mijn werk komt het spel van licht, transparantie, reflectie en optische effecten vaak terug. Dat is ook het geval in het ontwerp van het paviljoen. Ik heb een aantal van mijn bestaande werken gebruikt, maar aangepast in de primaire kleuren die typerend zijn voor De Stijl. Het resultaat is een echte mix van de materiaal- en optische effecten die men van mij kent en de vormtaal van De Stijl.”

Weg van het platte
De Stijl is uitermate herkenbaar en wordt inmiddels vaak decoratief gebruikt. Hoe geef je er iets extra’s aan mee?
“Het paviljoenontwerp is uiteraard een heel letterlijke vertaling van De Stijl. Ik heb de meest iconische kunstenaar van de stroming genomen – Piet Mondriaan – en een van zijn bekendste schilderijen uitgerekt naar een ruimtelijke ontwerp. Zodat het voelt alsof je in een schilderij van Mondriaan staat. Het is heel simpel en toch effectief en verrassend.”

Daarmee geef je een wending aan het oorspronkelijke idee van de schilder. Mondriaan probeerde steeds meer de suggestie van diepte in zijn schilderijen te vermijden.
“Dat was juist het uitgangspunt. Om met het twee- en driedimensionale te spelen. Er is één vooraanzicht, dat een tweedimensionaal beeld geeft van ‘Compositie met rood, geel en blauw’ uit 1935. Door de manier waarop ze zijn opgebouwd zie je de volle kleurvlakken ook alleen bij het vooraanzicht. Als je de ruimte binnenstapt trekt het hele beeld uit elkaar: de zwarte lijnen trekken de ruimte in en verdelen die in intieme ontmoetingsplekken en de kleurvlakken worden volumes waarvan de kleur verloopt.”

Glas en meubels
Waarvan zijn de volumes gemaakt?
“Gelamineerd glas. Ik werk al sinds mijn studietijd samen met een glasspecialist om de grenzen van het productieproces van gelamineerd glas steeds verder te duwen.”

Naast je eigen ontwerpen, waaronder de Candycubes en de verlichting Voie, heb je bestaande ontwerpen toegepast. Welke zoal?
“Er zijn meubels van Nederlandse meesters gebruikt, zoals van Gerrit Rietveld, Martin Visser en Radboud van Beekum. Ook heb ik originele tekeningen van Theo van Doesburg uit het archief van Het Nieuwe Instituut toegepast op de muren. Dat maakt het verhaal compleet.”

Milaan, Cannes en weer verder
Tijdens de Milan Design Week in april was Marcelis goed vertegenwoordigd met veel werk en op uiteenlopende plekken. De ‘Architectural Glass Panels’, die je op verzoek van OMA voor de stand van Knoll ontwikkelde, de verlichtingsserie in het Transitions II-project voor Baars & Bloemhoff, een installatie in een Aesop-winkel en nog zes projecten. Ook daar waren licht, transparantie en spiegeling de trefwoorden.
“Ik ben voortdurend op zoek naar het volgende. What’s next. Dat is zowel om mijzelf uit te dagen, als de materialen en het productieproces. Ieder project wil ik iets nieuws meegeven. Ik raak zelf vrij snel verveeld door dingen; daarom werk ik graag aan meerdere projecten tegelijk. Ook binnen verschillende markten en contexten: galeries, musea, commerciële bedrijven, architectuur, installaties.”

“Omdat ik niet steeds hetzelfde wil creëren, zijn de meeste werken die ik maak uniek of limited editions. De rode draad in mijn werk is nu het spel met licht, transparantie en spiegeling, maar ik ben absoluut alweer op zoek naar en bezig met nieuwe fascinaties. Het lijkt me vreselijk om een one hit wonder te worden.” 

Andere nieuwsberichten

Woontoren Nova in De Binckhorst rondt de transformatie Maanplein af

1 uur geleden

Stadsbestuur Rotterdam stuurt nieuwe plannen Feyenoord City naar gemeenteraad

2 uur geleden

‘Stoere dame op hoge hakken’ model voor gevel pand P.C. Hooftstraat

4 uur geleden

Basisschool in Groningse Engelbert ontworpen als 'dorp voor kinderen'

Vandaag, 13:08

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

3 uur geleden

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

Vandaag, 09:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

Gisteren, 16:48

Commissie vindt kabinetsplannen voor landelijk gebied onvoldoende

Gisteren, 15:10

Gasthuiskwartier Den Bosch nadert voltooiing met bouwstart fase vier

Gisteren, 14:20

Kabinet trekt 11 miljoen euro extra uit voor bibliotheken

15 april, 4:49
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan