Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop

Top bedrijfsleven stort zich op hyperloopontwikkeling

21 juni 2018, 11:23
Staalconcern Tata Steel, technologische dienstverlener voor de maritieme industrie Royal IHC en bouwconcern Koninklijke BAM scharen zich achter het Europese hyperloop-initiatief van Hardt hyperloop uit Delft. Doel hiervan is het versnellen van de ontwikkeling, het bundelen van kennis en kunde en uiteindelijk toe te werken naar een internationale standaard. Hiervoor hebben de partijen op onlangs een intentieverklaring getekend.

Tata Steel, Royal IHC en BAM zijn belangrijke industriële partners met kennis en ervaring die perfect aansluiten bij de ontwikkeling van de hyperloop. Tim Houter, CEO van Hardt hyperloop: “Samen zorgen wij voor een hyperloop die aansluit op de infrastructurele uitdagingen. Het is een blijk van vertrouwen dat het bedrijfsleven hier zo nauw bij betrokken wil zijn. Zij zien de commerciële kansen van de hyperloop.”

Innovatie in reizen
Bouwconcern BAM is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de hyperloop. Samen met Hardt hyperloop realiseerde zij eerder de eerste Europese testfaciliteit. Met het tekenen van de intentieverklaring wordt deze samenwerking verder geïntensiveerd.

Maarten van Raaij, Directeur BAM Infra Rail: “Dit is echt een nieuwe, innovatieve manier van reizen. Het lost het probleem op van onze drukker wordende steden. Daarom vinden wij dit bij BAM Infra zo belangrijk. Met deze samenwerking hopen we dat de ontwikkeling ervan in een stroomversnelling komt.”

Effciëntie
Naast het investeren van kennis leveren Tata Steel en Royal IHC ook een financiële bijdrage aan de ontwikkeling. Hans van den Berg, directeur Tata Steel in IJmuiden: “Tata Steel investeert in het ontwikkelen van staalsoorten die bijdragen aan het verder verduurzamen van de samenleving. Met onze hoge sterkte staalsoorten kunnen onze klanten efficiënt energiezuinige producten vervaardigen. De ontwikkeling van een Hyperloop sluit daar naadloos op aan.”

“Een zeer groot deel van de hyperloop infrastructuur bestaat uit staal. Een van de grootste uitdagingen is om de hyperloopbuis en -rails zo efficiënt mogelijk te bouwen. We hebben hier inmiddels technologie voor ontwikkeld en verwachten het gewicht en de kosten te kunnen halveren door een slimmere constructie en door efficiëntere productiemethoden. Wij denken dat deze ontwikkelingen ook breder toepasbaar zullen zijn dan alleen voor de hyperloop”, aldus Van den Berg.

“Dit initiatief is een revolutionaire technologische innovatie op het gebied van transportsystemen”, zegt ook Joti Hakkert, Director IHC Mission Equipment Nederland. “Als IHC gaan wij dan ook graag de samenwerking aan om dit mede mogelijk te maken. Met onze kennis van handling- en tunnelling-systemen kunnen we er voor zorgen dat de benodigde infrastructuur voor de hyperloop uiterst efficiënt en met zo min mogelijk hinder voor de omgeving kan worden aangelegd.”

Open uitnodiging
Met de start van de samenwerking tussen de vier bedrijven komt de ontwikkeling van de hyperloop in een nieuwe fase terecht. Houter: “De realisatie van de hyperloop vraagt om een breed gedragen support over het te vormen eindproduct. We gaan de beweging dan ook verder uitbouwen en nodigen partijen die mee kunnen werken aan de technologische ontwikkeling en de implementatie uit om mee te werken aan de verdere realisatie.”

Hardt Hyperloop heeft inmiddels al het vertrouwen van een grote verscheidenheid aan investeerders en partners gekregen. BAM, de Nederlandse Spoorwegen en regionaal investeringsfonds UNIIQ zijn betrokkenen vanaf het eerste moment. Met Busch Vacuümpompen en Systemen en Goudsmit Magnetics Group is ook een samenwerking aangegaan.

In februari van dit jaar werd bekend dat een groep investeerders waaronder Paul van Keep, medeoprichter van Exact, Gregory van der Wiel, profvoetballer en medeoprichter van investeringsfonds Block Party en het duurzaam energiefonds Enfuro Ventures 1,25 miljoen euro investeren in de hyperloop. 

Andere nieuwsberichten

wUrck ontwerpt voetgangersbrug tussen Erasmus MC en Little C

Vandaag, 13:52

Architect@Work Rotterdam – goed om elkaar weer te spreken

Vandaag, 13:40

BDG ontwerpt ruimtelijk kindcentrum voor Amsterdamse Centrumeiland

Vandaag, 12:30

Nominaties 'Zorggebouw van het Jaar 2020' bekend

Vandaag, 12:00

Masterplan van BDP voor groene woonwijk in Putten

4 uur geleden

Wiebes: kernenergie in toekomst niet duurder dan zon- en windenergie

Vandaag, 09:54

'Eindhoven wordt groot internationaal treinknooppunt'

Vandaag, 09:26

19 het atelier wint Design & Build-opdracht in Emmeloord

Gisteren, 16:00

33e editie Jaarboek Architectuur in Nederland gepresenteerd

Gisteren, 09:55

Delfzijl huisvest eerste recycler van vervuild staal ter wereld

21 september, 11:25
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan