Copyright: Hardt Hyperloop
Copyright: Hardt Hyperloop

Hyperloop biedt kansen voor Nederland

10 oktober 2017, 9:47
Voor een testtraject van een hyperloop zijn in Nederland volop mogelijkheden. Dat heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) de Tweede Kamer laten weten. Een rapport van onder meer TNO en Arup stelt een testtraject van vijf kilometer voor.

De hyperloop moet in de toekomst reizigers en goederen met een snelheid tot 1.200 kilometer per uur door een vacuümbuis vervoeren. Dankzij lage luchtweerstand kunnen capsules in de buis hoge snelheden bereiken. Nederland zou de supersnelle trein willen laten rijden tussen Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad. Het bedrijf Hyperloop One wil helpen bij het uitwerken van de voorstellen, zo heeft het aangegeven.

Een door een consortium van TNO, Arup, BCI en VINU opgesteld rapport schetst een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van de hyperloop en stelt voor een testtraject van in totaal vijf kilometer aan te leggen. Het rapport is gemaakt op verzoek van de startup Hardt Hyperloop.

Hardt Hyperloop doet nu tests op een kort traject en lage snelheid, maar wil mey het oog op de operationele tooepassing van het nieuwe vervoermiddel ook testen op hogere snelheden. Daarvoor wil het een langere testbaan aanleggen in Flevoland. "Het gaat dan onder andere om het testen van bochten, wissels, drukcabines voor passagiers, veiligheid en de operatie, in casu dienstregeling", melft het bedrijf.

“Met het omarmen van de Hyperloop trekt Nederland zowel economisch als op het vlak van innovatie het initiatief naar zich toe als voorloper in het personen- en goederentransport”, reageert Rob Lloyd van Hyperloop One. “Wij weten hoe belangrijk testfaciliteiten zijn en hoe die technologische ontwikkelingen kunnen versnellen, werkgelegenheid kunnen creëren en lokale economieën kunnen aanjagen.”

Bron: ANP / Architectenweb

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Nieuwe Instituut organiseert tentoonstelling over Ma Yansong en MAD Architects

13 februari, 4:47

Dynamisch wolkenplafond leidt reizigers naar hun Eurostar-trein

13 februari, 3:45

Kinderdagverblijf met duurzaam karakter en natuurlijke uitstraling

13 februari, 1:11

Nobel I eerste opgeleverde gebouw binnen herontwikkeling terrein UZ Gent

13 februari, 11:38

BAM-topman verwacht dit jaar geen impact van stikstofuitspraak

14 februari, 9:20

Renovatie Binnenhof pas in 2030 helemaal klaar

13 februari, 2:19

Keijzer komt na lang aandringen met aangepaste regiewet woningbouw

13 februari, 10:37

Onderzoeksbureau: veel minder nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd

12 februari, 4:18

Onderzoek: klimaatneutraliteit in 2040 vergt ongekende inspanning

12 februari, 9:28

NSC wil deadlines bij woningbouwprojecten met conflict

11 februari, 5:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan