Station Noorderpark, een van de haltes van de Noord-Zuidlijn
Copyright: Jannes Linders

Noord-Zuidlijn volgens studie groot succes, maar niet overal

29 november 2021, 9:10
De Noord-Zuidlijn in Amsterdam is een groot succes, melden Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam op basis van een vierjarige wetenschappelijke studie. Toch hebben bewoners in sommige buurten een ‘mindere beleving’.

De vervoerregio wilde door de komst van de Noord-Zuidlijn zorgen voor meer en beter openbaar vervoer zonder hogere kosten. En dat zonder dat er te veel reizigers in reistijd op achteruit zouden gaan. Dat is gelukt, komt in de studie naar voren.

De metrolijn vangt de grote reizigersgroei van voor corona op: er is meer ruimte gekomen op straat en bussen en trams zijn niet drukker geworden. Ook zijn de meeste reizigers tevreden, volgens het onderzoek. Veel mensen zijn door de komst van de Noord/Zuidlijn per werkdag korter onderweg; voor 85 tot 90 procent van de reizigers is de reistijd verbeterd of ongeveer gelijk gebleven. Het aantal reizigerskilometers steeg, terwijl de exploitatiekosten gelijk bleven.

De nieuwe metrolijn heeft vooral gezorgd voor verschuivingen binnen het ov: van bus en tram naar metro. Het auto- en fietsgebruik onder Amsterdammers is ongeveer gelijk gebleven, is te lezen in de rapportage. Wel rijden er minder auto's en bussen door de IJ-tunnel en maken iets minder mensen gebruik van de pontjes over het IJ.

Verder concluderen de onderzoekers dat Amsterdam-Noord een stuk bereikbaarder is geworden. Vanuit Noord reis je naar Amsterdam Centraal ruim 6 minuten sneller, naar het Rokin ongeveer 15 minuten sneller en naar station Zuid bijna 20 minuten. Vanuit Noord zijn er daardoor tot twee keer zoveel banen bereikbaar binnen 30 minuten.

Directe verbinding kwijtgeraakt
Toch profiteert niet iedereen. Zo heeft een deel van de bewoners in stadsdelen als Noord en West ‘minder goede ervaringen’, omdat zij hun vertrouwde directe verbinding zijn kwijtgeraakt, schrijft de voorzitter van Vervoerregio Amsterdam en verkeerswethouder Egbert de Vries in een brief.

Ook is de tevredenheid onder kwetsbare doelgroepen, zoals reizigers met een fysieke of mentale beperking, licht afgenomen na de komst van de metrolijn. Zij noemen een langere reistijd, toename in overstapmomenten en langere loopafstanden naar haltes als grootste veranderingen of verslechteringen als gevolg van het nieuwe lijnennet.

“Het is natuurlijk zuur als net jouw buurt er op achteruit is gegaan. Daar hebben we oog voor”, zegt De Vries in een persbericht. “Openbaar vervoer is meer dan een bus, tram of metro van A naar B. Openbaar vervoer heeft een sterke sociale functie.” Volgens De Vries worden er ‘al hard aan gewerkt’ om ‘bepaalde punten’ aan te pakken.

In juli 2018 werd de Noord-Zuidlijn geopend. De bouw duurde ruim vijftien jaar.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Hedwig Heinsman toont 3D-geprinte optoppingen tijdens Architectuurbiënnale Venetië

Gisteren, 16:13

Robuust en energiezuinig depotgebouw voor Utrechtse collecties

Gisteren, 14:10

EGM architecten weerspiegelt merkidentiteit The Magnum Ice Cream Company in interieur hoofdkantoor

Gisteren, 11:21

Eerste grootschalige houten woongebouw van Rotterdam opgeleverd

Gisteren, 08:02

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: aanleg windmolens op land stokt

Gisteren, 12:03

Sociale veiligheid TU Delft volgens peiling nog ver te zoeken

12 mei, 5:20

Nieuwe vertraging dreigt voor renovatie Binnenhof

12 mei, 10:14

Woningcorporaties dreigen met juridische stappen om kabinet aan afspraken te houden

8 mei, 4:20

Kamernet: studentenkamer is ruim zes procent duurder dan vorig jaar

8 mei, 12:27

Herstel ‘onveilige’ vloer waterschapskantoor kost ruim tien miljoen

8 mei, 11:24
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan