Copyright: RET / E. Pecken
Copyright: RET / E. Pecken

Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen

4 november 2019, 9:32
Over een paar jaar rijden metro's misschien zelfstandig door delen van Rotterdam. Dan kan er elke anderhalve minuut een metro rijden en kunnen er ongeveer twee keer zo veel passagiers als nu worden vervoerd. Dat staat op een wensenlijst van vervoerder RET, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Die is vrijdag gepresenteerd bij de officiële opening van de Hoekse Lijn, de metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland.

Dat de metro's automatisch rijden, betekent niet dat ze onbemand zijn, benadrukt de RET. In de cabines blijven machinisten zitten. In het drukste deel van het metronet, onder het centrum van Rotterdam, zouden de metro's echter automatisch rijden. Meer metro's betekent minder wachttijd, 'vergelijkbaar met metrosystemen in grote metropolen als Parijs of Londen'. Buiten het centrum, waar de metro overwegen passeert, blijven machinisten nodig.

Nieuwe metrolijnen
De RET hoopt ook op drie nieuwe metrolijnen. Lijn F zou Rotterdam Centraal via de Euromast, Charlois, Zuidplein, het nieuwe Feyenoord-stadion en de Erasmus Universiteit moeten verbinden met de Kralingse Zoom. Twee andere lijnen, G en H, zouden gebruikmaken van de huidige spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam, die in de komende jaren wordt verbreed. Lijn G zou tussen Den Haag Centraal, Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en het stadion van Feyenoord gaan rijden. Lijn H zou dezelfde route volgen, maar doorgaan naar Barendrecht, Zwijndrecht en Dordrecht.

De RET en de Metropoolregio hopen dat er in de toekomst ook metro's naar Leiden kunnen rijden. Bovendien denkt Rotterdam na over een zelfrijdende bus tussen het vliegveld en RandstadRailhalte Meijersplein.

Aanzienlijk meer mensen
Rotterdam, Den Haag en de andere plaatsen in de regio groeien flink. In de komende decennia krijgt de streek er waarschijnlijk honderdduizenden inwoners bij. "Er moeten straks aanzienlijk meer mensen vervoerd worden, terwijl openbaar vervoer en wegen nu al vollopen", aldus de RET. De wensen kosten bij elkaar enkele miljarden euro's. Zulke projecten duren waarschijnlijk minstens tien jaar. "Vandaar ook onze urgentie: huizen en kantoren worden veel sneller uit de grond gestampt dan metrolijnen. Dus we lopen eigenlijk al achter. En dat terwijl de overheidsfinanciën er uitstekend voor staan", zegt de RET.

De Hoekse Lijn, die vrijdag werd geopend, is de afgelopen jaren omgebouwd van een spoorlijn naar een metrolijn. Dat kostte 462 miljoen euro. Een maand geleden konden de eerste passagiers over het traject reizen. Volgens de RET trekt de lijn nu meer passagiers dan toen er nog treinen reden. Over een paar jaar komt er een nieuwe eindhalte aan het strand van Hoek van Holland.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Vandaag, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Vandaag, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Vandaag, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Vandaag, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Vandaag, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Vandaag, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Vandaag, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

Gisteren, 16:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

Gisteren, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

Gisteren, 09:14
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan