Producten
Situatie
Doorsnede
Doorsnede
Plattegrond begane grond
Plattegrond eerste verdieping
ProducttagsAANUIT

Liseo Boneriano, Scholengemeenschap Bonaire

19 juli 2018
Het Liseo Boneriano op het Caraïbische eiland Bonaire, is een middelbare school met een MAVO, HAVO en VWO. Een deel van de school was ondergebracht in een gebouw aan de Kaya Amsterdam in Kralendijk. Het aantal leerlingen is de laatste jaren flink toegenomen waardoor de behoefte ontstond aan uitbreiding op deze locatie. Het team atelier PRO architekten en Jacobs architekten ontwierp een uitbreiding waar nu ook de onderbouw en bovenbouw les kunnen krijgen.

Het belangrijkste kenmerk van deze nieuwbouw is dat samen met de bestaande gebouwen een elegant nieuw ensemble is ontstaan met veel aandacht voor de ruimte buiten de gebouwen. Het gaat om het publiek domein waar leerlingen en docenten elkaar op een ontspannen manier treffen.

Niet alleen de functionele onderwijsvoorzieningen zijn hiermee vernieuwd maar Bonaire beschikt nu over een belangrijk en aantrekkelijk onderwijslandschap waar interactie centraal staat.

Eenheid in het gebouwenensemble
Voor de nieuw toegevoegde bouwdelen kozen de architecten ervoor om verder te werken in de kloeke en basale vormtaal van de oorspronkelijke bebouwing en deze verder te verrijken met lokale architectuurdetails en kleuren. Dit leidde tot de oplossing om samenhang te creëren tussen de gebouwdelen van het ensemble;  bestaand en nieuw vloeien samen tot één geheel.

Overdekking 
Typerend voor de lokale architectuur zijn de royale overdekte buitenruimte en  overstekken. Die beschaduwen de gevel en de ruimte buiten waardoor deze als onderwijsruimte gebruikt kan worden. Ook typerend zijn de geprononceerde raamkaders met diepe neggen om zonnestralen buiten te houden. Kenmerkend voor het eiland is het open Bonairiaanse metselwerk waar de wind vrijelijk doorheen blaast, maar de zon buiten houdt.

 'Couleur locale' 
De constant waaiende zeewind en schaduw zorgen voor verkoeling op dit zonnige eiland. Bij de nieuwbouw zijn ontwerpelementen toegepast die afgestemd zijn op deze typisch lokale klimaatfactoren. Maar nog meer haalden de architecten inspiratie uit de kleuren van gebouwen en het landschap op Bonaire; een aangename afwisseling tussen aardse tinten en felle accentkleuren. De middelbare school kreeg aan de binnenzijde een festijn aan kleuren met warme gele en oranje tinten, koele blauwe kleuren. Hierdoor is er samenhang en eenheid gebracht tussen het bestaande gebouw en de nieuwe bouwdelen. Zo kreeg deze middelbare school een uitgesproken eigenheid. Koel en Caraïbisch.

Informeel ontmoeten
Er is een scherp contrast ontstaan tussen de kale hete en afstandelijke ruwe cactus begroeiing aan de buitenzijde van de school en de kleurrijke binnenzijde van de school. Zoals een tropische vrucht, ruw en hard van buiten en aantrekkelijk van binnen. Binnen kwam er een nieuw publiek domein, een interactiezone waar leerlingen en docenten elkaar in een andere sfeer ontmoeten, informeel en buiten de klas.

Verkeerscirculatie
In de Caraïben is het gebruikelijk om de verkeerscirculatieruimte in de buitenlucht te situeren, in de schaduw en door de zeewind gekoeld. Centrale aula en schoolplein zijn samengetrokken tot een overdekte ruimte, buiten tussen de bouwdelen, in de schaduw van de overkapping en gekoeld van de zeewind. Hier kunnen leerlingen en personeel buiten werken. Informeel ontmoeten krijgt letterlijk een eigen en specifiek Caraïbische sfeer.

 Wind oriëntatie 
De nieuwe bouwdelen zijn net zoals het bestaande gebouw ontworpen als twee langwerpige blokken. Deze zijn oost-west op de wind georiënteerd. Een bouwdeel in het verlengde van het bestaande, de andere parallel daaraan. De ruimte tussen de nieuwe bouwdelen werd overdekt voor de schaduw. Aan de binnenzijde zitten de galerijen, net zoals bij de bestaande bouwdelen. Hier bij de galerijen en onder het dak werden de felle kleuraccenten aangebracht. De buitenzijde van de bouwdelen zijn voorzien van aardetinten.

 Perspectiefwerking
De nieuwe bouwdelen kregen net zoals de bestaande bouwdelen een kleine verdraaiing mee zodat een perspectiefwerking ontstaat van deze taps toelopende binnenruimten. Naar één kant toe lijkt de ruimte korter, terwijl naar de andere kant toe de ruimte langer lijkt.

Nieuwe logistiek
Om de logistiek binnen het gebouw en de aansluiting met buiten te verbeteren is er een nieuwe entree gemaakt precies tussen het oude en nieuwe deel in. De theorielokalen en het leercentrum zijn in het noordelijk bouwdeel gesitueerd. De andere schoolonderdelen zijn in het zuidelijk bouwdeel in het centrum, gesitueerd. Hier zit ook het docentencluster en de administratie. Dit maakt continu toezicht op het overkapte schoolplein mogelijk. 
Rond de gebouwen is ruimte om in de toekomst sportvelden te realiseren. Door de nieuwe logistiek ervaar je de eenheid van het gebouwenensemble sterk. Er is een plek ontstaan die het informeel ontmoeten stimuleert in een aantrekkelijk publiek domein voor de jeugd van Bonaire.

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen.

Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met atelier PRO architekten

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Meer projecten van atelier PRO architekten

atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten
atelier PRO architekten