In Japan wordt heel anders met bestaande gebouwen omgegaan dan in Nederland. In het onderzoek Re-Thinking Re-Use vergelijkt HOH Architecten de benaderingen van beide landen met elkaar. Een aantal lessen uit dit onderzoek deelt het bureau in een serie columns.
In Tokio is verandering verweven met de geschiedenis. Rampen zoals de Grote Kanto-aardbeving (1923) en de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog (1945) vernietigden grote delen van de stad. De wederopbouw leidde tot tijdelijke constructies, die later weer vervangen werden door permanente gebouwen. Op het moment dat de stad zich aan haar nieuwe gebouwen ging hechtten, werden ze weer gesloopt, dit keer vrijwillig. Deze
onthechting heeft geleid tot een cultuur van sloop en nieuwbouw, met een gemiddelde levensduur van gebouwen van slechts dertig jaar. Ondanks dat recentere gebouwen zeer robuuste constructies hebben en makkelijk tachtig jaar mee kunnen gaan, worden ze toch vaak voortijdig gesloopt, om letterlijk en figuurlijk ruimte te maken voor iets nieuws.
Vanuit een puur architectonisch oogpunt heeft de Japanse bouwcultuur, met zijn constante focus op verandering en vernieuwing, veel opgeleverd. Iedere vrijgemaakte kavel is weer een kans voor een nieuw programma, een experiment met materialen en het testen van ruimtelijke ideeën. Het is niet voor niets dat in de 45 jaar van het bestaan van de Pritzker Prize Japan de meeste laureaten heeft voortgebracht, denk aan Kenzo Tange, Tadao Ando, Kazuyo Sejima en Toyo Ito. Afgelopen jaar ging de prijs opnieuw naar een Japanner, naar Riken Yamamoto.
Maar uiteraard heeft deze aanpak een hoge ecologische prijs. Voor elk nieuw gebouw wordt een goed gebouw gesloopt. En daarbij gaat soms ook architectonisch erfgoed verloren, zoals duidelijk werd met de sloop van de Nakagin Capsule Tower (1972) van Kisho Kurokawa. Dit meesterwerk van het Metabolisme was ironisch genoeg gebouwd om vernieuwing te faciliteren: de toren bestond uit twee betonnen kernen waaraan 140 geprefabriceerde capsules van 2.3 x 3.8 x 2.1m waren bevestigd. De bedoeling was dat de capsules periodiek vervangen konden worden, terwijl de kernen bleven staan. Door gebrek aan onderhoud en eigendomsproblemen raakten de capsules echter in verval en in 2022 werd het gebouw onder internationaal protest gesloopt. Een aantal bewoners heeft zich nog weten te verenigen in het project Nakagin Capsule Tower A606 en door middel van crowdfunding één capsule gered (nr. A606). Die ene capsule wordt gerestaureerd en later aan het publiek getoond.