Copyright: Smart Circular Bridge
De plaatsing van de brug op het Floriadeterrein
Copyright: Smart Circular Bridge
Copyright: Smart Circular Bridge
De plaatsing van de brug op het Floriadeterrein
Copyright: Smart Circular Bridge

Floriade heeft eerste brug uit biocomposiet met vlas en biohars

7 april 2022, 17:21
Tijdens de aanstaande wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in Almere opent op 22 april een ‘Smart Circular Bridge’ voor voetgangers en fietsers. De brug, gerealiseerd onder leiding van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) bestaat uit vlas en een deel biohars en is voorzien van bijna honderd sensoren.

De Smart Circular Bridge in Almere is vijftien meter lang en kan volgens de TU/e probleemloos 275 mensen tegelijk dragen. Op het Floriadeterrein verbindt de brug, die al is geplaatst, twee delen van de tentoonstelling.

Biocomposiet
De brug bestaat uit vlasvezels, die bij elkaar worden gehouden door hars. De biocomposiet is licht en zeer stabiel, met eigenschappen vergelijkbaar met aluminium of licht staal, aldus de TU/e.

De toegepaste hars om de vlasvezels te binden is zoveel mogelijk afkomstig van niet-fossiele bronnen. Het aandeel biohars in de toegepaste hars voor de brug in Almere is 25%; volgens de TU/e zal het aandeel biohars oplopen tot 60% of meer bij vervolgbruggen.

Innovatieproject
De biocomposietbrug in Almere is namelijk de eerste van drie slimme circulaire stadsbruggen die worden gerealiseerd in het kader van het EU-project Smart Circular Bridge. Onderzoeker Rijk Blok van de faculteit Built Environment aan de TU/e geeft leiding aan het EU-project.

Blok ziet in biocomposieten “een enorm potentieel voor een biobased circulaire economie”, zegt hij. Een groot voordeel van vlas ten opzichte van bomen is daarbij dat het een snel groeiende plant is, legt Blok uit. “Biocomposieten bieden een geweldige kans voor de bouwsector, die een enorme CO2-voetafdruk heeft en een enorm verbruik van grondstoffen. Allebei die dingen moeten worden aangepakt.”

De brug is voorzien van bijna honderd sensoren, die informatie over het gedrag van het materiaal tijdens het dagelijks gebruik geven. Zo kunnen de onderzoekers volgen hoe de brug zich gedraagt als er bijvoorbeeld 200 mensen tegelijk overheen lopen, of wat er gebeurt in de verschillende jaargetijden en bij verschillende weersomstandigheden.

Circulair
De medewerkers van het project onderzoeken ook hoe de materialen het best kunnen worden afgevoerd als de brug – hopelijk na tientallen jaren – het einde van zijn levensduur heeft bereikt. “We kijken naar drie manieren om materialen te recyclen”, vertelt Patrick Teuffel van de TU/e.

De drie manieren zijn: mechanisch (onderdelen versnipperen en hergebruiken in nieuwe producten), chemisch (met behulp van pyrolyse om grotere moleculen af te breken tot kleinere moleculen) en biologisch recyclen met schimmels, legt Teuffel uit. “Het is belangrijk dat de levensduur van de materialen zo lang mogelijk is. Om dit te bereiken, wordt vanaf het begin van het project rekening gehouden met de end-of-life-opties.”

Samenwerking
Na deze eerste brug in Almere volgen binnen het EU-project nog twee Smart Circular Bridges voor voetgangers en fietsers, respectievelijk in Ulm (Duitsland) in 2022 en in Bergen op Zoom in 2023. Het project gaat echter over veel meer dan de bouw van bruggen, legt Blok uit.

Het is een goed voorbeeld van hoe intensieve samenwerking tussen wetenschap, bedrijfsleven en lokale overheden met succes innovaties voor klimaatbescherming en circulaire economie in gang kan zetten. Bij dit project bestaat het consortium uit drie universiteiten, zeven bedrijven en drie gemeentes, uit Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan