Oogziekenhuis: "Hier kent iedereen de interieurarchitect"
28 oktober 2013, 14:27
“Als je angst beperkt kun je zorg op een hoger niveau leveren”, zegt Kees Sol, bestuurslid van het Oogziekenhuis in Rotterdam. De visie op angstreductie is in het Oogziekenhuis doorgevoerd tot op ieder denkbaar vlak, van bedrijfsvoering tot patiëntenbejegening. Het museale interieur, inclusief het nieuwe Kinderoogcentrum door Eklund_terbeek, vormt hier een integraal onderdeel van.
Tekst Naomi Cheung San
Intensieve samenwerking met verschillende disciplines leidt volgens bestuurslid Kees Sol tot ‘total quality management’, ofwel het excelleren op alle niveaus. “Door een netwerk van peers in de oogzorg wereldwijd excelleert onze medische zorg. De renovatie van het Oogziekenhuis in 2005 zorgt ervoor dat beleid en gebouw elkaar nu versterken. De uitstraling van het gebouw sluit mede dankzij interieurarchitect Marijke van der Wijst aan bij wat wij van een ‘center of excellence’ verwachten.”
Kenmerkend voor het interieur is de museale sfeer met veel moderne kunst en design. De voor een zorginstelling ongebruikelijk elementen als het Vitra meubilair en de Van Severen stoeltjes zorgen voor een gevoel van luxe en vertrouwen, aldus Sol. “De esthetiek gebaseerd op angstreductie is doorgevoerd tot in de kleinste details. De juiste balans tussen traditionele en moderne elementen weerspiegelt onze ervaring, maar ook onze kennis van de nieuwste technieken.”
Center for Excellence
“Onze visie ontstond aanvankelijk vanuit een strategisch oogpunt”, vertelt Sol. “Toen ik in 1992 tot de Raad van Bestuur toetrad, zat het Oogziekenhuis, dat als organisatie al sinds 1874 bestaat, in een bestaanscrisis. Een fusie met het academisch ziekenhuis lag op tafel. Om meer te zijn dan onze concurrenten beseften we dat we moesten excelleren. Een gedachte die toen nog niet vanzelfsprekend was in de zorg.”
Patiënten zijn constant op zoek naar zekerheid en bevestiging. Transparantie, overzicht en voorspelbaarheid zijn daarbij belangrijk. “Bij de renovatie hebben we het verticale transport beperkt, waardoor er ondanks de driehonderdduizend bezoekers per jaar, slechts twee liften nodig zijn. Dit werd mogelijk door de meeste patiëntendiensten op de begane grond en de eerste verdieping te vestigen”, aldus Sol. Ook het beddentransport vindt plaats over één verdieping, met aan de ene kant de verpleegafdeling en aan de andere kant de operatiekamers.
Angstreductie voor volwassenen en kinderen
“Angstreductie vergt een diepgaande inleving in je klant. Samenwerking met andere sectoren zorgt dat je ‘out of the box’ kunt denken over hoe angst ontstaat“, stelt het bestuurslid. Van Schiphol leerde het Oogziekenhuis dat klanten niet zo zeer bang zijn om neer te storten, maar bang zijn om te laat te komen. Door de invoering van ‘valet parking’ bij het Oogziekenhuis zijn patiënten op tijd op hun afspraak en kunnen ze zonder stress, samen met hun begeleider uit de auto stappen.
Sinds eind 2012 kunnen de twintigduizend kinderen die het Oogziekenhuis jaarlijks bezoeken terecht in een speciaal Kinderoogcentrum naar ontwerp van Eklund_terbeek in samenwerking met Marijke van der Wijst. Angstreductie is hier specifiek toegespitst op kinderen. “Als kinderen huilen, kunnen ze niet goed onderzocht worden”, zegt Sol. “Het is dus van belang dat de kinderen zich thuis voelen.”
Dat vertrouwde gevoel is volgens Sol op een eerlijke wijze vormgegeven. “Het ziekenhuis is een plek waar mensen niet willen zijn, dus daar moet je ook vanuit gaan.” Zodra kinderen zich bij ons aanmelden, krijgen ze een T-shirt thuis toegestuurd. De geprinte dierenkop op het T-shirt correspondeert met de aquarellen van kunstenaar Rop van Mierlo in het Kinderoogcentrum. Als een kind hier komt, herkent hij zijn eigen dier terug, wat een gevoel van verbondenheid geeft.“
Veel kunst, ronde vormen, gebalanceerd kleurgebruik en lichtinval zorgen voor een kindvriendelijke uitstraling. Door het ontbreken van gangen is het Kinderoogcentrum op de begane grond heel overzichtelijk. De spreek- en onderzoekskamers liggen rondom een centrale ontvangst- en wachtruimte. Semitransparante wanden geven een gevoel van openheid en voorspelbaarheid. In de ontvangstbalie zit een opstapje speciaal voor kinderen waardoor ze op dezelfde ooghoogte komen als de baliemedewerker.
Het belang van goed opdrachtgeverschap
“Het is heel belangrijk dat je als opdrachtgever weet wat je wilt. Een consistente visie levert enthousiasme op aan verschillende kanten waardoor onwaarschijnlijke elementen uiteindelijk toch bijdragen aan angstreductie. Samenwerken met verschillende professionals op het creatieve vlak brengt ons als Oogziekenhuis op een hoger niveau. Dit is een van de weinige gebouwen in Nederland waarbij het overgrote deel van de medewerkers weet wie de interieurarchitect is.”
Het Oogziekenhuis werd in 2006 genomineerd voor de Gouden Piramide, de Rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap en ontving onlangs een nominatie in de categorie Beste Opdrachtgever tijdens de Dutch Design Awards 2013.