Op de achtergrond in de Polestar Space de installatie van VenhoevenCS
Copyright: Janus van den Eijnden
Nicolo Santini en Jos Willem van Oorschot van VenhoevenCS bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Op de achtergrond in de Polestar Space de installatie van VenhoevenCS
Copyright: Janus van den Eijnden
Nicolo Santini en Jos Willem van Oorschot van VenhoevenCS bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden

Polestar toont kansen elektrisch vervoer voor inrichting binnenstad Amsterdam

28 mei 2021, 14:40
De gemeente Amsterdam wil vanaf 2030 enkel nog elektrisch vervoer toestaan in de bebouwde kom. Polestar, een nieuw automerk dat is voortgekomen uit Volvo, vroeg VenhoevenCS, Max Tuinman en One Architecture om te illustreren welke kansen dit biedt voor de stad en toont dat in drie installaties in de nieuwe Polestar Space in de stad.

Ieder van de installaties richt zich op een ander zintuig: reuk, zicht en geluid. Zonder uitlaatgassen is het hopelijk weer mogelijk om de natuur te ruiken op de Prins Hendrikkade, stelt VenhoevenCS. Door auto- en trambanen te combineren, en gestapeld te parkeren, is het op de Overtoom mogelijk om veel meer groen te maken, stelt Max Tuinman.

Zonder de brommende diesels en snerpende scooters zou het kunnen dat op de Stadhouderskade weer vogels te horen zijn, stelt One Architecture.

Polestar vroeg de verschillende ontwerpers om een drukke straat in Amsterdam te nemen en daar een visie voor te ontwikkelen. 

  • VenhoevenCS richtte zich op de Prins Hendrikkade en visualiseerde daar in plaats van de huidige, harde kades juist zachte oevers, en gestapeld parkeren voor fietsen en auto’. Op die manier kan een veel groenere omgeving ontstaan, waar dieren en planten weer de ruimte krijgen, en de natuur ook weer te ruiken is;

  • Max Tuinman focuste zich op de drukke en zeer stenige Overtoom en ontwierp daarvoor een nieuw straatprofiel. Als er in plaats van langsparkeren hier en daar gestapeld geparkeerd wordt, en de trambaan ook dienst gaat doen als autoweg, dan komt er enorm veel ruimte vrij, die dan ingezet kan worden als park;

  • One Architecture tenslotte nam de ook altijd drukke Stadhouderskade en tekende daar een straat met een maximumsnelheid van 30 km/u, waardoor 

alle (elektrische) verkeersstromen van dezelfde brede banen gebruik kunnen maken. Door het parkeren in de openbare ruimte af te schaffen, kan de kade zelf transformeren tot een brede parkstrook.

De compacte tentoonstelling met de drie installaties is de komende drie weken te zien in de nieuwe Polestar Space aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Het nieuwe automerk, dat sterk inzet op elektrisch rijden, hoopt hiermee het debat over de impact van elektrisch rijden weer een stap verder te brengen. Elektrisch rijden biedt veel kansen voor onze stedelijke gebieden, aldus de woordvoerder van Polestar.

Andere nieuwsberichten

Avond over 'Nieuwe vormentaal in houtarchitectuur’ in Pakhuis De Zwijger

Vandaag, 14:19

Heldere uitstraling voor herontwikkeld kantoorpand in centrum Utrecht

Vandaag, 12:27

EVA architecten ontwerpt demontabel houten kantoorpand

31 mei, 3:44

Architectenweb symposium: ontwerpen met de natuur

31 mei, 10:30

Woningplatform ziet interesse voor schaars huuraanbod stijgen

Vandaag, 09:40

Toezichthouder: zonnepanelen via omvormer makkelijk te hacken

30 mei, 10:51

Boek brengt brutalistische gebouwen in Nederland in kaart

25 mei, 3:56

VDL Groep wil De Meeuw volledig overnemen

25 mei, 2:06

Noord-Holland vraagt 1,2 miljard voor landelijk gebied

24 mei, 3:24

Amsterdam volgens Atlas aantrekkelijkste stad om in te wonen

24 mei, 9:39
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan