Copyright: Egbert de Boer
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Egbert de Boer
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme

Houten kap als identiteitsdrager en verbinder voor station Assen

6 juli 2020, 12:23
Dit jaar is de vernieuwing van het station van Assen afgerond. Blikvanger van het nieuwe station is het driehoekige houten dak, waarmee de belangrijkste stationsfuncties en een gedeelte van het spoor zijn overkapt. Het station is ontworpen door Powerhouse Company en De Zwarte Hond.

Oorspronkelijk was het station van Assen een doorreisstation waarbij de stad niet zichtbaar was voor de reiziger. De gemeente Assen wilde in plaats hiervan een transparant en uitnodigend station laten bouwen, dat tegelijkertijd de barrière van de sporen op wijkniveau zou opheffen.

Het stationsgebied onderging dankzij de komst van een autotunnel onder het stationsplein eveneens een vernieuwing; de openbare ruimte is ondanks de aanwezigheid van een busstation verkeersluw geworden.

Alzijdig station
Het drieduizend vierkante meter omvattende dak is niet alleen identiteitsbepalend voor het nieuwe station, maar organiseert tevens het programma. Ook sluit de kap met hout als bouwmateriaal aan bij het groene karakter van Assen, zo luidt de achterliggende gedachte. Tenslotte zorgt de driehoek voor een alzijdig station, dat van alle zijden uitnodigend dient te zijn.

“De vorm van de luifel is ontstaan door een ogenschijnlijk eenvoudige driehoek te plaatsen op de locatie, met een lichte helling naar de entree van de ondergrondse fietsenstalling en een curve ter hoogte van de sporen. Hierdoor is er een elegante, bijna zwevende, structuur ontstaan die aan alle zijden reageert op zijn context”, vertelt Nanne de Ru van Powerhouse Company.

Primeur
Het houten dak, een primeur voor stationskappen in Nederland, is tien meter hoog en heeft drie ongelijke zijden met lengtes van 78, 88 en 90 meter. In het midden van het dak liggen ramen die zonlicht doorlaten op de perrons en in de stationshal.

Langs de rand is een sedumdak aangelegd voor het bufferen van regenwater. Omwille van de levensduur en het onderhoud zijn de kolommen en dakrand uitgevoerd in een gecoate metalen afwerking in champagnekleur, die past past bij de houten liggers.

Door het dak met zijn kolommen vrijstaand te construeren kan het programma eronder eenvoudig aangepast worden, melden de architecten. Hierdoor is het mogelijk om in te spelen op toekomstige veranderende reizigersaantallen en commerciële voorzieningen in de onderliggende paviljoens.

Eenheid
De gebouwen onder het dak hebben een gemetselde gevel met afgeronde hoeken. De paars-rode genuanceerde gevelstenen sluiten aan bij de klinkers en het rode porfier van de stationsvloer.  Het gehele station vormt zo een visuele eenheid die het begin van de hoofdroute naar het centrum markeert, aldus Powerhouse Company en De Zwarte Hond.

Behalve het nieuwe dak en de autotunnel is een nieuwe perrontunnel voor voetgangers gebouwd, is de bestaande fietstunnel gerestaureerd en verkort en is er een nieuwe fietsenstalling voor 2.600 fietsen gerealiseerd. Behalve de gemeente Assen fungeerden NS en ProRail als opdrachtgever voor het vernieuwde stationsgebied.

Andere nieuwsberichten

Team met MVSA en Beyond Space renoveert oud rijkskantoor Haarlem

15 januari, 2:40

Winterlezingen Arcam over wonen in Metropoolregio Amsterdam

15 januari, 11:44

Doctor Wibautplein in Schiedam wordt herontwikkeld tot WIJpark

15 januari, 10:39

Luifeldak Paper Roof refereert aan klassieke Chinese architectuur

14 januari, 4:24

Video: Charlie Koolhaas over het boek City Lust

15 januari, 4:09

Derivatendrama nekt Vestia alsnog: corporatie wil opsplitsen

15 januari, 9:43

Werkloze dijk in Hedwigepolder wordt proefobject tegen lekken

15 januari, 9:14

Huizenprijzen naar recordhoogten gestegen

14 januari, 11:05

VEH aan DNB: Verhoog niet eigendomslasten maar pak hoge huren aan

14 januari, 10:00

'Inspiratieboek' voor fietsparkeren bij stations verschenen

13 januari, 2:37
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan