Milaan 2017: ontwikkelingen in de werkomgeving
11 april 2017, 14:20
De Salone Internazionale del Mobile, van 4 tot en met 9 april, toonde ook ontwikkelingen voor de project- en kantoormarkt. De ontwikkelingen in elektronica maken de werknemer flexibeler. De meubels volgen. Maar zelden heel verrassend.
“De tijden zijn veranderd. Het kantoor is licht” stond er op een wand van de presentatie bij Lapalma. De onderneming presenteerde “voorstellen voor het lichte kantoor”, vanuit de ‘nieuwe’ benadering van werkplekken. Je kent het wel: de kantoorinrichting draait om flexibiliteit van de werkplek, (online) verbinding en het welbevinden van de gebruiker.
Opvallend veel fabrikanten introduceerden dit jaar hoge tafels. Ze werden gebracht als oplossing voor snel overleg en als ‘aanlandplek’ waar werknemers even kort kunnen werken, maar ook als ergonomische oplossing nu we geacht worden zittend en staand werken af te wisselen. Aanland- en werkplekken moeten uiteraard ook zijn voorzien van aansluitingen voor (draagbare) elektronische apparatuur.
Snel en staand
Humanscale toonde een oplossing voor de connectiviteit van de toekomst: M/Connect is een dockingstation met HDMI- en USB 3.0-poorten, geschikt voor twee monitorschermen. De grootste kabelspaghetti is weggewerkt onder het bureaublad, terwijl de USB-hub zich op het blad en onder de monitorarm bevindt, voor een snelle gebruiksmogelijkheid. De onderneming speelt hiermee in op de toename van mobiele apparaten; op het werkblad hoeft feitelijk niets meer dan een monitor met aansluitingen te staan.
Zodat de werknemer aan een vast bureau toch af en toe staand kan werken, heeft Humanscale de Quickstand Lite ontwikkeld. De verstelbare arm draagt zowel een platform voor het toetsenbord als de monitor met een volgens de onderneming uitstekende stabiliteit. De eenvoudige verstelbaarheid in hoogte moedigt het wisselen van werkhouding aan, aldus Humanscale.
De Finse producent Nikari toonde ranke en smalle tafels voor staand overleggen of kortstondig werken in de Seminar-serie. Tevens had de firma hoge krukken met een opvallend kleine zitting, zoals de Café Classic. Ze bleken heel comfortabel. Alles uitgevoerd in een sober en natuurlijk ‘Nordic design’ uit zo lokaal mogelijk hout.
De hoogte in
Ook Lammhults beantwoordde de vraag naar hoge tafels met de Attach in een variant op de vorig jaar geïntroduceerde ‘normale’ versie. Zo ook toonde de Nederlandse onderneming Arco in Milaan een nieuwe, hoge versie van de Slim. Van de Side By Side-werkplek introduceerde Arco een compacte versie, bedoeld als concentratiewerkplek.
Voorts bracht de onderneming als nieuws in de Grid-lijn de Work Drop, een ‘aanlandplek’ voor kortstondig werken of overleggen. De stopcontacten zijn in het zicht gehouden, geplaatst in een verdiept deel van het blad, wat de suggestie van snelle en tijdelijke werkplek versterkt. De ‘bak’ in de tafel is gestoffeerd.
Arper toonde werktafels waarin het stekkerblok in het blad is verborgen, maar met een druk op het paneel omhoog schuift. Lapalma introduceerde de tafel Acca, waarin diverse poorten voor elektronische apparatuur in het blad zijn verwerkt. Ook is de tafel uitgerust met de mogelijkheid om smartphones draadloos op te laden. De tafel is in hoogte verstelbaar met een app of bluetooth.
De Ryo van Lapalma is een zitting die tegen de muur kan worden bevestigd (maar ook op een onderstel als kruk). Ze is volgens Lapalma eerder een ‘leunhulp’ dan een echt zitmeubel en geschikt voor ‘ontstressen’, voor wachten en voor kort overleg.
Overlegmeubels
Als speciaal ‘overlegmeubel’ toonde Officine Tamborrino de Logos, een cirkelvormig zit- en hangmeubel met een totale doorsnede van 280 cm, bestaande uit vier afzonderlijke delen. Ze zijn ook afzonderlijk te verkrijgen tegen “democratische prijzen”, aldus Diego Tanzariello van de fabrikant, “want we willen dat de meubels bereikbaar zijn.” Het meubel is leverbaar in leer en stof, in elf kleuren. De ‘zitkuil’ die de Logos creëert is bedoeld voor ‘face-to-face’ ontmoetingen. “Wij vinden dat belangrijk, in een tijd dat mensen vooral via elektronica communiceren”, zegt Tanzariello.
Ontwerper van de Logos is Alessandro Guerriero, een van de grondleggers van het nieuwe Italiaanse design in de tweede helft van de vorige eeuw. Voor Officine Tamborrino ontwierp hij ook de Caos, een kleurige stalen kast, gedomineerd door cirkelvormen en met geïntegreerde speakers.
Voor luchtigheid in het kantoor zorgt ook de Dune, een meubel dat de ontwerpgroep Front voor Offecct heeft bedacht. De Dune is bedoeld voor bijvoorbeeld wachtenden in de ontvangsthal, maar ook voor een kort informeel overleg. Een grote asymmetrische zitting wordt gedragen door een stalen frame, dat bovendien vier kleine tafelbladen omhoog tilt. De bladen zijn voorzien van USB 3.0-poorten.
Onderzoek
Front heeft het meubel kunnen ontwerpen binnen de onderzoekafdeling Offecct Lab; in dit kader kon de jonge Japanse ontwerper Jin Kuramoto de stoel Jin ontwikkelen. De zitting bestaat uit dunne lagen vlasvezels en ontleent zijn sterkte aan de bijzondere vorm. Het resultaat is superlicht en volledig biologisch.
Onder de noemer ‘Work 3.0’ was bij de Salone del Mobile een aparte hal ingericht waar een indruk moest worden gegeven van de nieuwste werkomgeving. Het overgrote deel van het aanbod bood nauwelijks een blik op de toekomst, een paar uitzonderingen daargelaten. Terwijl de meeste oplossingen er op zijn gericht om flexibeler, sneller en eventueel fysiek eenvoudiger te kunnen werken, kwamen UNStudio en SCAPE met een concept om het werk even los te kunnen laten.
Even loslaten
Met RESET (Responsive Emotional Transformation), in de vorm van twee modulaire ruimtes, willen de bureaus een antwoord op (werk)stress bieden. Speciale ruimtes worden uitgerust met stress reducerende technieken (waarvan de werking wetenschappelijk is bewezen, aldus UNStudio en SCAPE).
Voor de expositie op de beurs waren twee van de zes bekende technieken toegepast. De twee ‘pods’ werkten als elektronische omgevingen die (via biosensors en aanraking door de bezoeker) reageerden op de – respectievelijk actieve en passieve – aanwezige. Zo werden bijvoorbeeld geluid en licht op diens ‘stress level’ aangepast. Weliswaar nog speculatief, maar toch een interessante invalshoek op de toekomstig werkomgeving.