Supersalone volgens geslaagd concept Stefano Boeri
8 september 2021, 10:15
Drie keer werd in verband met de Covid19-crisis de Salone del Mobile in Milaan verplaatst. Uiteindelijk vindt nu van 5 tot en met 10 september een speciale editie plaats, met een andere vorm. Als Supersalone – waarbij de naam waarschijnlijk meer verwijst naar de veerkracht van de organisatie dan naar de omvang – zijn ditmaal vier hallen ingericht volgens een concept dat architect Stefano Boeri voor de beursorganisatie ontwikkelde.
Langs lange gangpaden ziet de bezoeker aan weerszijden eendere presentatiewanden met een vloer van een paar meter diep, in eenvoudig houten plaatmateriaal. Grillig gevormde doorgangen, minimalistische zithoeken en vele planten onderbreken op speelse manier de lange wanden. Even sober en doeltreffend zijn de tribunes en podia voor live talkshows, zithoeken en de exposities van vele klassieke stoelontwerpen.
Goed beursconcept
Boeri’s concept is functioneel, mooi, geslaagd. De hele beurspresentatie is bovendien volledig demontabel en de materialen kunnen worden hergebruikt. De architect wilde dat het concept nauwelijks zou bijdragen aan afval.
Naast duurzaam werkt zijn concept ook min of meer democratiserend: geen stands die de merken naar eigen inzicht en budget hebben ontworpen, maar alle eenzelfde presentatie. Het enige verschil is het aantal gehuurde lengtemeters dat een exposant kon kiezen, per zes meter of een veelvoud.
Beperkte presentatie
De keerzijde is dat een flink aantal (grote) merken heeft besloten de presentatie op de Supersalone te beperken tot één of een paar producten en voor de complete nieuwe collectie de geïnteresseerde vraagt langs te komen in een showroom in de stad, in de ‘fuorisalone’.
De nieuwe collectie betreffen overigens vaak ook producten van vorig jaar; begrijpelijk, want de merken hebben die nog nauwelijks kunnen presenteren. Ook valt op dat er voornamelijk Italiaanse ondernemingen aanwezig zijn; exposanten van buiten Italië lijken te willen wachten op de ‘echte’ Salone del Mobile, die mogelijk in april 2021 weer plaats vindt.
Duurzaamheid
De coronacrisis en de maatschappelijke vertraging die hij meebracht lijken nauwelijks te hebben geresulteerd in bezinning op urgente kwesties (klimaat, grondstoffen, inclusiviteit) en bijgevolg andere ontwerpen. Duurzaamheid wordt wel op schrift beleden, maar is niet overtuigend aanwezig.
Moroso, dat altijd een standbezoek waard is, zegt grote aandacht te hebben voor duurzaamheid en kunst; die twee facetten heeft het nu samengebracht in een kast naar ontwerp van Olafur Eliasson. Het duurzame aspect is volgens Moroso het gebruik van slechts één materiaal – metaal. Het ontwerp – Green Light – is er in twee verschillende uitvoeringen, die zich op diverse manieren laten combineren; dankzij de driehoeken en zigzaggende vorm leveren de combinaties verrassende resultaten.
Blå Station, dat zich ook laat voorstaan op aandacht voor duurzaamheid, presenteerde onder andere de nieuwe, massief houten stoel Maximus. Het hout is afkomstig uit het bos naast de fabriek. De architectonisch geïnspireerde akoestische wandpanelen van het bedrijf zijn nu vervaardigd uit een mengsel van hennep en gerecyclede PET-vezels.
Thuiskantoor
Ook het door de coronacrisis gedwongen thuiswerken lijkt nauwelijks te hebben geresulteerd in andersoortige meubels. Het merk Martex toonde een boekenkast met een soort geïntegreerde, maar wat ondiepe, met vilt beklede cabine. Een lange tafel die daar tegenaan is geschoven kan zo fungeren als dagelijkse eettafel en thuiswerkplek. Een overtuigende samenkomst van wonen en werken in een meubelconcept is Node+, een ontwerp van Ben van Berkel voor het merk LaCividina.
Sofa’s, verplaatsbare arm- en rugleuningen, kussens en kamerschermen vormen samen, in de woorden van Van Berkel, een micro-architecturaal systeem. De onderdelen zijn steeds door de gebruikers naar wens samen te voegen tot een meubellandschap dat ruimte biedt voor zowel werk als ontspanning, zowel privacy als samenzijn.
Recht en rond
Het is nagenoeg ondoenlijk om tendensen aan te wijzen, maar toch valt bij een rondgang over de ingedikte Salone een en ander op onder de modern georiënteerde leveranciers. Grove, wollige stoffen, grove weefsels en touwachtige materialen worden ruim toegepast.
Ze geven een enigszins natuurlijke en warme uitstraling die een tegenwicht lijkt te bieden aan een ander veel gezien fenomeen: strakke lijnen, ranke vormen, geometrie en minimalisme. Rechte lijnen kenmerken dessins, verlichtingsarmaturen en meubels, zoals de sofa’s en tafels van flinke lengtes, met ultradunne tafelbladen in marmer of ander natuursteen.
Daarbij staan kleine bijzettafeltjes in keramiek, beton (Pedrali) of door Venetiaanse vakmensen geblazen glas (Miniforms). Voor de warme uitstraling ligt er een van de veel getoonde vloerkleden bij, of staat er een ronde en robuuste fauteuil.
Tussenstap?
De drukte op de Supersalone is minder dan tijdens de reguliere meubel- en designbeurs, maar het evenement trekt beslist flinke aantallen bezoekers. De exposanten zijn blij weer hun producten te kunnen tonen en gesprekken te voeren. Tegelijkertijd lijkt iedereen te hopen dat dit een tussenstap is naar de volwaardige Salone del Mobile.