Missed Your Call van DAE vindt plaats in een voormalige fabrieksbakkerij
Copyright: DSL studio. Alessandro Saletta, Melania Dalle Grave
Missed Your Call van DAE vindt plaats in een voormalige fabrieksbakkerij
Copyright: DSL studio. Alessandro Saletta, Melania Dalle Grave
Emy Bensdorp - Packing Up PFAS, in Missed Your Call
Copyright: Robert Muis
Madeleine Oltra - Eucalyptus Paper Series, in Missed Your Call
Copyright: Robert Muis
Gundega Strauberga - Beachcombers, in Missed Your Call
Copyright: DSL studio. Alessandro Saletta, Melania Dalle Grave
Elisa Molinard - Belezze Adurmentate: Sleeping Beauties, in Missed Your Call
Copyright: Robert Muis
Ilja Schamlé - Warm Earth, in Missed Your Call
Copyright: Robert Muis
Hannah Segerkrantz - Hemp-it-Yourself
Copyright: Nicole Marnati
Pauline Nabben - AMBARA
Copyright: Pauline Nabben
Pollyanna Moss - Landschaap
Copyright: Pollyanna Moss
Noor Bootsma - The Alliance of Common Waters
Copyright: Noor Bootsma
Bram de Vos - Uprooting Agro-systems
Copyright: Ronald Smits
Willeke Segers - Reprocessing
Copyright: Ronald Smits
Jean Baptiste Gambier - Cut Peel Stick And Seal
Copyright: Nicole Marnati
Mathias Malm - Specie
Copyright: Femke Reijerman
Benjamin Motoc - Growth, in Missed Your Call
Copyright: Robert Muis
Marie Panken - Type Of Thought
Copyright: Iris Rijskamp
Studio-atelier PART - tafel p
Copyright: Valentina Stellino
Studio-atelier PART - tafel p
Copyright: Valentina Stellino
Studio-atelier PART - Rendez-vous
Copyright: Amber van Bossel
Studio-atelier PART - Rendez-vous
Copyright: Amber van Bossel
Studio-atelier PART - Rendez-vous
Copyright: Amber van Bossel
Studio-atelier PART - System P4
Copyright: Valentina Stellino
Studio-atelier PART - System P4
Copyright: Valentina Stellino
Daan De Wit Design Studio - Stratum Saxum
Copyright: Daan De Wit Design Studio
Daan De Wit Design Studio - Stratum Saxum, detail
Copyright: Daan De Wit Design Studio

Design Academy Eindhoven met sterke expositie in Milaan

10 september 2021, 12:05
De designweek in Milaan is dit jaar mager; in omvang en in inspiratie. In de kaalgeslagen Zona Tortona staat wel een kleine maar fijne presentatie Belgium is Design en in een voormalige broodfabriek neemt Design Academy Eindhoven revanche met een sterke expositie.

In oktober 2020 studeerden meer dan 180 studenten af aan de Design Academy Eindhoven (DAE), waarvan ruim 110 bachelors. De maatregelen rond Covid-19 maakten een fysieke eindexamenexpositie voor hen niet mogelijk, maar in Milaan neemt de DAE een kleine revanche. In een voormalige fabrieksbakkerij, gebouwd in 1898, toont de opleiding het werk van 54 afgestudeerde bachelors.

Curator Martina Muzi en creatief directeur van DAE Joseph Grima hebben een mooie en boeiende selectie gemaakt. Over keuzes valt altijd te discussiëren, maar Missed Your Call toont een grote en  hoog niveau in de expositie. De projecten variëren van sterk conceptueel tot praktisch toepasbaar en van persoonlijk tot maatschappelijk.

Verduurzamen met bouwmateriaal
Een mogelijk heel interessant ontwerp toont Emy Bensdorp met haar project Packing up PFAS. Door een thermische behandeling heeft ze met PFAS verontreinigde grond uit drie regio’s omgezet in schone bakstenen, aldus DAE. Door verhitting van de grond tot 900 á 1.200 °C vernietigde Bensdorp de PFAS en creëerde tegelijkertijd een keramisch materiaal. De stenen en tegels zijn bruikbaar in de bouw.

Hannah Segerkrantz combineert twee duurzame strategieën: het gebruik van hennep en lokale productie. Door hennep, dat volgens Segerkrantz meer CO2 per hectare opneemt dan een bos of commercieel gewas, te binden met kalk wordt ‘hempcrete’ gemaakt. Geïnspireerd door de democratische ontwerpgedachte ontwikkelde ze een semi-modulair systeem, waarmee mensen wereldwijd aan de hand van ‘Hemp-it-Yourself’-handleidingen zelf meubels uit hempcrete kunnen maken.

Lokaal
 Er zijn meer voorbeelden van lokaal materiaalgebruik te zien. De Eucalyptus Paper Series is een onderzoeksproject van Madeleine Oltra, dat draait om de afgedankte, brandbare materialen van deze geurende boom: de bladeren, noten en schors. Conceptueler is het project van Pollyanna Moss. Herders zorgen voor het welzijn van hun schaapskuddes en tegelijkertijd voor het behoud van cultureel erfgoed en een biodivers landschap, stelt Moss. Die bijdrage toont ze door dekens te maken van de wol van vijf schapenrassen.

Het boeiende afstudeerproject ‘AMBARA’ van Pauline Nabben betreft een textiellab dat productiemethoden ontwikkelt voor vezels uit lokale planten zoals bamboe, bananenbomen en waterhyacint. Deze moeten een alternatief bieden voor het geïmporteerd synthetisch en katoenen textiel, dat de bloeiende kledingindustrie in Rwanda nu gebruikt. Het eindresultaat moet een laagdrempelige manier van lokale textielproductie zijn die zowel economisch als duurzaam verantwoord is.

Beheer en hergebruik
Gundega Strauberga laat met het project Beachcombers een toekomst zien, waarin het aangespoelde afval van de geïndustrialiseerde visserij tot een nieuw ambacht heeft geleid. Strandjutters verzamelen bijvoorbeeld netten en touwen om daar handgemaakte souvenirs mee te creëren. Het is de tragedie van de ‘commons’ – het gemeenschappelijke: juist doordat de wereldzeeën open voor iedereen zijn, lijkt niemand zich verantwoordelijk te voelen en bedreigen  vervuiling en overbevissing de internationale wateren. Noor Bootsman stelt met The Alliance of Common Waters een soort beheerssysteem voor, zoals te vinden bij volkstuinen. Bootsmans video-essay toont kleinschalige initiatieven en ideeën die kunnen inspireren tot verandering van grote systemen.

Het afstudeerproject Reprocessing van Willeke Segers is dan weer zeer concreet.  Uit experimenten en een samenwerking met fabrikant Unilin heeft ze vernieuwende benaderingen ontwikkeld voor hergebruik van PU-afvalmateriaal uit de productie van gebouwisolatiemateriaal. Bijvoorbeeld wordt het productieafval in het proces weer hergebruikt als ruw materiaal.

Hergebruik en duurzaamheid zijn – gelukkig – een belangrijk thema voor veel van deze jonge ontwerpers. Met Belezze adurmentate – Sleeping Beauties doet Elsa Molinard een voorstel voor een publiek hergebruik van de leegstaande, typisch Corsicaanse stenen huizen. Ilja Schamlé toont met Warm Earth een symbiotische relatie tussen een server en tomatenplanten, die energie en warmte uitwisselen. Bram de Vos pakt het groots aan met een idee om een stad als Amsterdam agrarisch zelfvoorzienend te maken door de gebalanceerde combinatie van drie systemen: vertical farming, een food forest en syntropic farming.

Anders denken
Productontwerp krijgt de ene keer een organische benadering (de intuïtief-lichamelijke vorming van waterkaraffen bij Marwane Soumer) en bij een ander een heerlijke lofi aanpak (construeren en repareren met hout en tape bij Jean-Baptiste Gambier). Mathias Malm heeft een algoritme ontwikkeld, dat op een ‘natuurlijke’ manier creëert. Zijn Specie is bijvoorbeeld  een organisch ogende stoel met een digitaal genoom dat is afgeleid van een met uitsterven bedreigd koraal.

Mooi is design dat ook ons denken verandert. Dat vinden we bij de vreemde typmachines met onverwachte toetsenborden van Marie Panken. De typmachines zijn geïnspireerd op een aantal kunststromingen, preciezer gezegd op hoe die stromingen de  wereld zien of willen laten zien. Zo oogt de ‘pop art’-typmachine niet als pop art, maar biedt het toetsenbord alleen de toetsen cntr, c en v. Het ‘impressionistische’ toetsenbord is een zacht kussen, waar je met de vinger overheen beweegt, zonder loslaten, om intuïtief de letters te vinden. De kubistische machine doorbreekt het lineaire denken door tijdens ons typen vanzelf woorden als ‘however’ of ‘although’ tussen te werpen, of ons plots op een andere plek in de tekst te plaatsen. Het minimalistische toetsenbord – een boog met alleen het alfabet, de spatiebalk en de punt – reageert traag, waardoor de schrijver snel tot de essentie wil komen.

Meubels in opdracht
In de Zona Tortona is de kleine maar fijne presentatie van Belgium is Design te zien. Onder de interessante ontwerpen zijn daar bijvoorbeeld de organisch gevormde tafels van Daan De Wit. De meubels uit de serie Stratum Saxum (vrij vertaald: gelaagde steen) ogen als massieve rotsblokken, maar onder het glazen blad oogt een fascinerende holte. De Wit snijdt per tafel uit een paar platen bamboe concentrische ovalen, die hij met de hand stapelt tot holle, conische vormen. Deze aanpak vraagt weinig materiaal en levert nauwelijks afval op, aldus De Wit. Hij maakt de meubels overwegend op aanvraag.

Ook de meubels van studio-atelier PART komen veelal in opdracht en in overleg met (interieur)architecten tot stand. Zo is de in Milaan getoonde tafel Pi oorspronkelijk ontworpen voor een opticien. De naam verwijst naar de rondingen van de plaatstalen basis. De gebogen vormen en kleine opening zorgen voor een fraai lichtspel, dat de sporen van de staalproductie onthult.

Ambacht
PART bestaat uit ontwerpers uit verschillende disciplines en brengt die graag samen voor de projecten en producten, vertelt Lennart Van Uffelen. Daarnaast hecht de studio grote waarde aan ambacht en vakmanschap, dat ook bewust zichtbaar is in de producten.

Een mooi voorbeeld daarvan is de stoel Rendez-vous. Het frame van de stoel is bijna een ode aan de meubeltraditie van buisbuigen, terwijl de leren zitting en rugleuning details vertonen die zijn aangedragen door de schoenmaker binnen de studio. De rand van de zitting is gestikt op de wijze waarop schoenleer aan de zool wordt gestikt – iets wat de traditionele meubelfabrikanten niet kunnen. De rugleuning is vastgestrikt met een veter, wat een mooi detail is aan het verder sobere uiterlijk.

Wandmeubel System P4 is de volledige benutting van de zwaluwstaartverbinding. Niet alleen het raamwerk, maar ook de legplanken zijn met deze houtverbinding bevestigd, zodat voor het hele systeem geen schroef of lijm nodig is, legt Van Uffelen uit. Om het duurzame karakter nog te versterken is het hout afkomstig van lokale bomen.

Beperkt evenement
Vandaag is de laatste dag van de Supersalone 2021 en de meeste design-gerelateerde evenementen  in de stad. Deze editie moeten we niet zien als een volwaardige Salone Internazionale del Mobile en Milan Design Week. De afgelopen editie is eerder een ‘tussenevenement’, omdat de (commerciële) behoefte aan een beurs, met alle evenementen in haar kielzog, groot was.

Teleurstellender dan de beperkte omvang was het gebrek aan inspiratie en vernieuwing. Een gevoel van dadendrang en noodzaak ontbrak bij een groot deel van de exposanten, zowel op de (overigens goed vormgegeven) Supersalone als bij de fuorisalone. Met de noodgedwongen stop van Ventura Projects in mei 2020 is ook een belangrijke organisator van goede en omvangrijke designpresentaties weggevallen. 

Laten we hopen op een alleszins volwaardiger Milan Design Week in april 2022.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Happel Cornelisse Verhoeven presenteert ontwerp renovatie Algemene Rekenkamer

33 minuten geleden

Prestigieuze Galerij der Koningen in Museo Egizio na herontwerp door OMA officieel geopend

2 uur geleden

Sereen toevluchtsoord hoog boven de stedelijke drukte

Gisteren, 14:23

Vijf architectenteams kanshebber bij Huis voor Autisme in Elsene

Gisteren, 12:55

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

Gisteren, 16:08

Ruim 3.000 huurwoningen minder op de markt

Gisteren, 09:35

CPB: aantal gebouwde woningen belangrijker dan soort woningen

19 november, 10:07

Kamerlid Van der Burg verhoord in Almere over Floriade-fiasco

18 november, 5:00

Bouw marinierskazerne opnieuw vertraagd

18 november, 3:55

Aantal vergunde nieuwbouwwoningen flink teruggevallen

15 november, 1:23
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan