Groningen wil trein zonder machinist

23 november 2016, 9:42
Groningen wil een experiment beginnen met zelfstandig rijdende treinen zonder machinist. De provincie wil ook experimenteren met zelfrijdende auto's en bussen, die reizigers van deur tot deur vervoeren. Op die manier denkt de provincie de bereikbaarheid en leefbaarheid van het platteland in stand te houden.

Dat heeft de provincie aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur laten weten. De plannen zouden eigenlijk vrijdag op een congres over de toekomst van het openbaar vervoer in Noord- en Oost-Nederland worden gepresenteerd, maar dat congres werd afgebroken wegens het treinongeluk in Winsum.

Noord-Nederland leent zich volgens Groningen beter voor dit soort pilots dan de Randstad omdat de snelwegen er minder druk zijn. Ook kan het noorden sneller bussen inzetten als er een trein uitvalt. Noord-Nederland wil daarom een 'living lab' zijn voor vervoersinnovatie.

Tot 2040 blijft de bevolking op het platteland krimpen, terwijl de steden juist groeien. Noord- en Oost-Nederland houden er rekening mee dat 30 procent van de plattelandsbevolking in de toekomst ouder zal zijn dan 65 jaar. Oudere mensen zijn moeilijk uit de auto te krijgen, zeggen de vervoerders.

Daarom is het aantrekkelijk om op het platteland flink te investeren in mogelijkheden om mensen thuis op te halen en te brengen waar ze moeten zijn. In de steden zal het gebruik van fiets en openbaar vervoer juist stijgen.

Flink uitgebreid
Rond de steden in het noorden en oosten wordt het treinverkeer flink uitgebreid. Zowel vanuit Groningen als uit Enschede en Arnhem gaan meer treinen naar Duitsland rijden. Zwolle is een van de vier grootste overstappunten van Nederland en krijgt veel meer aansluitingen naar alle kanten.

In het stedelijke gebied tussen Arnhem en Nijmegen is al een fietssnelweg aangelegd en er wordt ruim baan gemaakt voor elektrisch fietsvervoer.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

Gisteren, 15:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

Gisteren, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Rijksmonumentale Schiedamse branderij krijgt herbestemming als boetiekhotel

18 juni, 12:55

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

Gisteren, 09:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan