Staatssecretaris: miljardentekort voor aanleg Lelylijn
24 september, 13:41
Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is drie miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen acht miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.
Voor extra geld kijkt het kabinet onder meer naar de Europese Unie en de regio. Maar een beroep op EU-geld kan waarschijnlijk pas bij de volgende begroting vanaf 2028, ‘omdat het huidige budget inmiddels bijna is uitgeput’.
Ook de Nedersaksenlijn blijkt ‘fors duurder dan waar eerder rekening mee was gehouden’, meldt Jansen. Voor het kabinet is de aanleg van deze treinverbindingen belangrijk om te zorgen dat de regio's beter zijn aangesloten op de rest van Nederland. “Ik ga daarom met de regio, de Tweede Kamer en met mijn collega's in het kabinet in gesprek over hoe we het beste verder kunnen werken aan deze twee mooie projecten en wat verstandige vervolgstappen zijn met de beperkte middelen die we hebben”, schrijft Jansen.
Lelylijn
De aanleg van de Lelylijn biedt ontzettend veel kansen en kan een deel van de problemen van Nederland oplossen, zegt de Groningse gedeputeerde Johan Hamster (mobiliteit, ChristenUnie). De focus op de circa tien miljard euro die nog ontbreekt in de financiering is volgens hem onterecht. Als dat geld er over een jaar of tien is, hoeft het project geen vertraging op te lopen, denkt Hamster.
De Friese bestuurder Matthijs de Vries (vervoer, ChristenUnie) wil nog niet praten over financieel bijdragen aan de ontwikkeling van de Lelylijn. Volgens De Vries is het belangrijker om eerst de volgende fase in te gaan en te kijken naar wat de Lelylijn kan betekenen voor Noord-Nederland.
VNO-NCW Noord en MKB-Nederland Noord blijven ‘groot voorstander’ van de Lelylijn. “De Lelylijn is voor heel Noord-Nederland een gamechanger”, stellen de ondernemersorganisaties. Zo komt uit de brief van Jansen naar voren dat de spoorlijn zorgt voor tot 70.000 banen en tot 115.000 extra woningen. Ook wordt de reistijd tussen Groningen en Amsterdam een uur en een kwartier, dat is 45 minuten korter dan nu het geval is. “Grote baten voor heel Nederland”, aldus de regionale afdeling van VNO-NCW en MKB-Nederland.
Nedersaksenlijn
Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en Enschede met elkaar verbindt. “We zijn zeker van plan om na te denken over een regionaal bod”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet, voorzitter van de stuurgroep waarin de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel en de gemeenten langs de lijn in het noordoosten samenwerken. “We zien allemaal de mogelijkheden om financieel bij te dragen, zeker ook vanuit het bedrijfsleven. Maar het is lastig om nu een bedrag te noemen.”
“Het gaat om eenmalige kosten voor een treinverbinding die ons op termijn heel veel gaat opleveren”, zegt Jumelet. “We hebben ontzettend veel te bieden: zo'n 15.000 banen, nog eens 10.000 huizen extra rond stations, verbetering van de welvaart in de hele regio en een goede ontsluiting voor het noorden van het land. De rest van Nederland kan hiervan meeprofiteren. De aanleg van een klein stuk spoor en aanpassingen op bestaande stations, zorgen voor een enorme impuls.”
Voor de Nedersaksenlijn moet onder meer 44 kilometer spoor worden aangelegd tussen Veendam en Emmen. Daardoor zou tussen Groningen en Enschede een aaneengesloten lijn van 180 kilometer ontstaan.
De Groningse gedeputeerde Johan Hamster wijst op het positieve effect dat de lijn op de regio zou hebben, ook voor de universiteiten in Groningen en Enschede. Hij wil vooralsnog geen financiële bijdragen toezeggen. “Het gaat niet om heel kapitaalkrachtige gebieden. Wij gaan er eens goed over nadenken”, aldus Hamster.
Bron: ANP