Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Ard de Vries Architecten & Donna van Milligen Bielke, Caruso St John, SteenhuisMeurs
Copyright: Archieffoto

Tweede prijs voor ontwerp Caruso St John, Ard de Vries & Donna van Milligen Bielke en SteenhuisMeurs bij tender Tilburgse spoorzone

3 september, 10:00
Onlangs werd bekend dat het team van Nudus, Bedaux de Brouwer Architecten en Stramien de tender voor de herontwikkeling van de Wagenmakerij en de Koepelhal in de Tilburgse Spoorzone heeft gewonnen. Het ontwerp van Caruso St John, Ard de Vries & Donna van Milligen Bielke (ADVMB) en SteenhuisMeurs eindigde op de tweede plaats. De inzending laat zien hoe de samenhang tussen monument en nieuwbouw ook vorm had kunnen krijgen.

Met hun inzending zochten de drie bureaus naar een manier om de toe te voegen nieuwbouw op een organische manier voort te laten komen uit het bestaande complex. Daarmee werd een antwoord gezocht op de ontwerpvraag van de gemeente Tilburg naar zowel de restauratie en heractivering van het complex als de toevoeging van 300 appartementen.

De Wagenmakerij en Koepelhal vormen de afsluiting van de herontwikkeling van de Spoorzone in Tilburg. Ooit domineerde de Centrale Werkplaats van de Staatsspoorwegen deze plek. Nu herinneren nog enkele monumentale hallen aan dit roemruchte industriële verleden. Na het sluiten van de werkplaats bleef het gebied lang afgesloten van de rest van stad. Maar het maakte de laatste jaren een opzienbarende bloei door. Die transformatie tot een dynamisch stadsdeel werd begeleid met kwalitatief hoogstaande architectuur waarvan natuurlijk de LocHal, maar bijvoorbeeld ook het Spoorpark dat voortkwam uit een burgerinitiatief getuigen.

Samenhang tussen monument en nieuwbouw
Het plan van Caruso St. John, Ard de Vries & Donna van Milligen Bielke (ADVMB) en SteenhuisMeurs wil oud en nieuw op een vanzelfsprekende manier verbinden. De monumentale hallen blijven herkenbaar en krijgen een nieuwe betekenis als publieke stadsruimtes, evenementenlocaties en culturele iconen. De nieuwbouw voegt stedelijke dichtheid toe, maar is ontworpen als onderdeel van een geheel. Er is een ruimtelijke verbinding gezocht met, bijvoorbeeld, de historische rolwagenbaan. Ook zijn de schaalverhoudingen van de nieuwbouw zorgvuldig afgestemd op de bestaande, industriële gebouwen.Het beoogde doel was om een ensemble te creëren waarin erfgoed en nieuwbouw elkaar versterken. De hallen behouden hun open en lichte karakter en tegelijk ontstaat ruimte voor eigentijdse woon- en werkfuncties. Tilburg zou hiermee een centrumzone krijgen die het verleden eert én die ruimte maakt voor de stad van morgen. De gesloten fabriek zou moeten transformeren naar een doorwaadbare wereld van cultuur, wonen en publieke ruimte.

Erfgoed als drager
In het plan van Caruso St. John, Ard de Vries & Donna van Milligen Bielke (ADVMB) en SteenhuisMeurs zijn de kwaliteiten van het erfgoed het voornaamste uitganspunt. Grote open ruimtes worden behouden en waar nodig hersteld. De rolwagenbaan wordt opnieuw zichtbaar en vormt de ruggengraat van het plan. Nieuwe toevoegingen zijn terughoudend en reversibel zodat het karakter van de hallen behouden blijft. Ruimtelijkheid, daglicht en constructieve elegantie blijven zichtbaar en maken nieuwe functies en gebruik mogelijk.

Publieke routes en stedelijke plekken
De verweving met de stad vormt een belangrijke kerngedachte in het ontwerp. De voormalige rolwagenbaan verandert in een publieke binnenstraat die de Spoorzone verbindt met het stationsplein en de omliggende wijken. Onderweg ontvouwt zich een reeks verschillende plekken: patio’s die intieme buitenruimtes vormen, een wintertuin die beschutting biedt en een stedelijk plein binnen de Wagenmakerij. De route eindigt in de Koepelhal, die als grote zaal geschikt is voor uiteenlopende evenementen. Zo ontstaat een netwerk van plekken voor dagelijks gebruik en grootschalige manifestaties.

Wonen als collectieve ervaring
Naast cultuur en evenementen vormt wonen een belangrijk onderdeel van het programma. Twee nieuwe woontorens, gepositioneerd bij het station en de Spoorzone, markeren de toegang tot de rolwagenbaan. Ze vormen verticale accenten in contrast met de horizontale hallen en versterken de skyline van Tilburg.Het ontwerp van de torens staat in het teken van collectiviteit: op de begane grond komen een wintertuin, werk- en ontmoetingsruimtes, sportvoorzieningen en commerciële functies die inspelen op het publieke karakter. Ook op hogere verdiepingen zijn gemeenschappelijke terrassen en verblijfsruimtes.Het woningaanbod is divers. De zuidtoren biedt vooral sociale en middeldure huurwoningen. In de noordtoren zijn vrije sectorwoningen voorzien. Het leidt tot een breed bewonerspalet – van starters tot gezinnen, stedelijke professionals en ouderen. Dankzij een flexibel raster kunnen plattegronden per verdieping worden aangepast. Dat maakt variatie in grootte, typologie en woonstijl mogelijk.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Glasgebouw op Strijp-S in Eindhoven krijgt nieuw leven als woongebouw

Gisteren, 14:25

VORM koopt voormalige boekweitfabriek in Rotterdamse Piekstraat

Gisteren, 11:59

Nieuwe partners Powerhouse Company gaan vestiging in Nairobi leiden

Gisteren, 10:53

Limburgse bessenplantage uitgebreid met (on)opvallende groepsaccommodatie

4 september, 2:47

Huren van woning opnieuw flink duurder in juli

Gisteren, 13:33

Huizenprijzen in het tweede kwartaal gestegen in alle gemeenten

Gisteren, 09:56

Kenniscentrum: veel studenten zoeken niet meer naar kamer

4 september, 12:08

Ronald Schleurholts gestart als hoogleraar Heritage & Design aan TU Delft

4 september, 11:22

Energiekosten huishoudens Randstad lager dan in rest van het land

3 september, 12:27

ING en Rabobank stoppen 200 miljoen euro in Nationaal Warmtefonds

2 september, 11:58
JaapJan BergRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan