Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis / Stedelijk Museum Amsterdam
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, opstelling Barbican Art Gallery
Copyright: Jo Underhill / Barbican Art Gallery
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, ontwerp voor twee expositieruimten
Copyright: Studio Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries Architecten
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, ontwerp voor twee expositieruimten
Copyright: Studio Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries Architecten
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, ontwerp voor twee expositieruimten
Copyright: Studio Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries Architecten
Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art, ontwerp voor twee expositieruimten
Copyright: Studio Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries Architecten

Tentoonstelling Unravel in Stedelijk naar ontwerp van Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries

3 december, 9:40
Momenteel toont het Stedelijk Museum Amsterdam de expositie ‘Unravel’, die eerder in de Barbican in Londen te zien was. Voor beide exposities maakte Studio Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries Architecten het ruimtelijk ontwerp: “één ontwerp voor twee expositieruimten die bijna niet méér van elkaar kunnen verschillen”, zeggen de architecten.

De expositie ‘Unravel, The Power and Politics of Textiles in Art’ is voortgekomen uit een onderzoek, geïnitieerd door curator Amanda Pinatih, naar textiel in de collectie van het Stedelijk Museum. Rond dezelfde tijd ontstond een vergelijkbaar idee voor een tentoonstelling bij de Barbican. Beide instituten hadden een tentoonstelling met textielkunstenaars van verschillende generaties in gedachten en gingen de samenwerking aan.

‘Unravel’ toont werk van zo’n vijftig internationale kunstenaars. Het getoonde werk loopt uiteen van monumentale sculpturale installaties tot intieme handgemaakte stukken. Het viel de curatoren op dat de oudere, maar ook de jongere kunstenaars textiel gebruiken om hun ideeën over macht, verzet en overleven, om politieke en sociaal-maatschappelijke kwesties te verbeelden. Het Stedelijk en de Barbican kozen voor een thematische tentoonstelling.

De textielwerken zijn gegroepeerd rond zes thema’s en in een verhalende volgorde geplaatst. Tegelijkertijd zijn sommige werken uit verschillende thema’s zo gepositioneerd dat de ruimtelijke relaties ook inhoudelijke of formele verbanden onderstrepen. De kunstwerken zijn op of boven lage podia, of eilanden, geplaatst. Dit zorgt voor de benodigde afstand tussen de kwetsbare werken en de bezoekers. Tegelijkertijd begeleiden ze op ongedwongen wijze het publiek langs een bepaalde verhalende route.

Verschillen in uitwerking
De route langs de werken en de plek van elk kunstwerk in de ruimte hebben de architecten en curatoren mede bepaald op basis van die ruimten. In de Barbican ligt al een zeer sturende routing besloten in het gebouw, legt Van Milligen Bielke uit. In deze omgeving zijn de eilanden zo strategisch mogelijk gesitueerd. De leegte van de benedenverdieping in het Stedelijk Museum vroeg niet alleen om ruimtelijke, maar ook meer visuele scheidingen. Hier zijn de eilanden ingezet om de juiste werken met elkaar in verband te brengen.

Een voorbeeld is ‘Arch of Hysteria’ (2000) van Louise de Bourgeois, een klein, zwevend figuurtje uit textiel, in een houding die in de 19e eeuw kenmerkend werd gevonden voor vrouwen met psychische aandoeningen. Het kleine, kwetsbare werk hangt in de beschermende intimiteit van een concave wand en door het in één lijn te plaatsen met het grotere werk ‘Fire makes some dragons’ (2020) van Diedrick Brackens, ziet de bezoeker zowel het beeldrijm als inhoudelijk verband. Zo ook regaeert het ronde podium onder de inheemse figuren van Jeffrey Gibson op het verderop geplaatste werk van Mercedes Azpilicueta, een enorm wandtapijt dat is opgespannen boven de radiale traptreden, vertelt Van Milligen Bielke.

In de tentoonstellingsruimten van De Barbican zijn de brutalistische kolommen, galerijen en plafonds nadrukkelijk aanwezig. De eilanden zijn hier zo sober mogelijk gehouden, om nog meer afleiding te voorkomen. In het Stedelijk Museum konden de eilanden juist wel wat extra structuur gebruiken. De podia zijn niet afgetimmerd en tonen duidelijk hun constructie; de balkenrasters zijn extra zichtbaar gemaakt door de kopse kanten van de structuren te benadrukken.
De eilanden zijn in hun lichtblauwe ondertoon complementair aan de rode en oranje hoofdkleuren van de werken. Dit laat de kunstwerken krachtiger uitkomen.

‘Unravel’ was van half februari tot eind mei in het Londense Barbican Centre te zien; tot 5 januari is de tentoonstelling te bezoeken in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Een monumentale telefooncentrale herbestemd als verborgen woongebouw

4 uur geleden

Deal woontop: sneller en meer bouwen, eis betaalbare bouw blijft

4 uur geleden

Getransformeerde boerderij Maarhuizen grote winnaar eerste Bronzen Havik

4 uur geleden

Architectuur Overal: laat data en regelgeving niet bepalen wat fijne leefomgeving is

Vandaag, 12:26

Katwijk moet plannen voor woonwijk met 5600 huizen aanpassen

Vandaag, 14:22

Kosten nieuwbouw RIVM na vertraging 136 miljoen euro hoger

Vandaag, 11:54

Platform31: 170.000 extra woonruimten binnen corporatiewoningen mogelijk

Gisteren, 15:18

Hoogleraar Joks Janssen pleit voor ruimtelijke herinrichting platteland

Gisteren, 14:19

Noord-Holland wil aardgasvrije wijken stimuleren

Gisteren, 09:34

Drenthe verwacht veel van kringlooplandbouw

9 december, 2:06
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan