Mogelijke tracés van de Lelylijn, via de route Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad, met varianten tussen Heerenveen en Emmeloord
Copyright: Wikimedia Commons / Studio Bereikbaar/INNO-V/Syconomy/Dona Stedenbouw
Mogelijke tracés van de Lelylijn, via de route Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad, met varianten tussen Heerenveen en Emmeloord
Copyright: Wikimedia Commons / Studio Bereikbaar/INNO-V/Syconomy/Dona Stedenbouw

Bewoners willen snelle Lelylijn die natuur amper aantast

16 mei 2023, 12:16
De toekomstige Lelylijn moet zorgen voor een snellere verbinding tussen de Randstad en het noorden van het land en de natuur zo weinig mogelijk aantasten. Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onder 11.000 inwoners van Noord-Nederland. De nieuwe spoorverbinding moet de reistijd tussen Amsterdam en Groningen verkorten.

Als de plannen doorgaan, komt de Lelylijn tussen Lelystad en Groningen te liggen. Als tussengelegen stations zijn in elk geval Emmeloord, Heerenveen en Drachten op het oog. De realisatiekosten van de nieuwe spoorverbinding worden geschat op 3 tot 4 miljard euro. In aanloop naar een definitief plan heeft het ministerie een online raadpleging voor inwoners georganiseerd.

Aan de 11.000 deelnemers werd niet gevraagd of zij voor of tegen de Lelylijn zijn, ze konden hun voorkeuren, zorgen en ideeën delen met de overheid. De uitkomsten van de raadpleging zijn onderverdeeld in drie groepen; deelnemers uit noordelijk Nederland, respondenten uit het hele land en deelnemers aan een open raadpleging die door iedereen ingevuld kon worden.

Goede bereikbaarheid
Er zitten geen grote verschillen tussen de twee representatieve groepen, meldt het ministerie. “Wat opvalt is dat de representatieve groep uit noordelijk Nederland het stimuleren van een fijne baan, goede bereikbaarheid en een sterke economie belangrijker vindt. Bij de representatieve groep Nederlanders scoort het stimuleren van de trein ten opzichte van de auto en het vliegtuig hoger”, aldus het ministerie.

Sommige deelnemers hebben gedetailleerde suggesties en ideeën aangedragen voor de Lelylijn. Zo hebben mensen minder de voorkeur voor een snelle lijn als dit tot veel overlast leidt voor omwonenden en er niet of nauwelijks tussenstations zijn tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam.

Plannen verder uitgewerkt
De plannen voor de Lelylijn moeten nog verder worden uitgewerkt en een definitief besluit voor de aanleg van de lijn moet nog worden genomen. De uitkomsten van dit onderzoek zullen worden meegenomen in die uitwerking. Ook het participatietraject eindigt niet bij deze online raadpleging, meldt het ministerie.

“Er wordt een bereikbaarheidsonderzoek gedaan waarin verschillende basisalternatieven worden onderzocht en er wordt onderzoek gedaan naar een ontwikkelstrategie voor het hele gebied. Bij beide onderzoeken worden inwoners en organisaties geraadpleegd, bijvoorbeeld ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties”, aldus het ministerie van infrastructuur.

Doel is dat rijk en regio in het najaar van 2024 samen een voorkeursvariant hebben vastgesteld waarvoor de bijbehorende financiering is gevonden.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan