Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: David Bartus / Pexels
Copyright: David Bartus / Pexels

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 14:29
Tot 2038 is volgens uitvoeringsorganisaties bijna 25 miljard euro meer nodig voor onderhoud van wegen en spoorwegen dan begroot. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in het jaarlijkse verantwoordingsonderzoek over het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Rijkswaterstaat zegt van 2023 tot en met 2037 ongeveer 35,5 miljard euro nodig te hebben om te voorkomen dat de wegen te veel achteruitgaan. Op de begroting staat daar maar 20,5 miljard voor klaar. Voor het spoor vraagt ProRail 37,8 miljard euro, terwijl er maar 27,9 miljard beschikbaar is.

De Rekenkamer noemt de verschillen "opmerkelijk". Of de bedragen die de uitvoerders vragen kloppen, en wat de oorzaken van het mogelijke tekort zijn, heeft de controleur niet onderzocht.

Een woordvoerder van Infrastructuur en Waterstaat kan het bedrag van 25 miljard euro niet bevestigen. Hij verwijst naar de brief die zijn ministerie in februari naar de kabinetsformatie heeft gestuurd, waarin voor onderhoud van spoor en wegen "onvermijdelijke tegenvallers" van maximaal 14,1 miljard worden genoemd.

Dat betekent dat er politieke keuzes nodig zijn, zegt de woordvoerder. "Als je niet genoeg investeert in onderhoud van infrastructuur, kan je hinder verwachten."

De minister heeft bovendien geen goed beeld van het nodige onderhoud, schrijft de Rekenkamer. "De beschikbare informatie over beperkingen op het spoornetwerk gebruikt hij niet, en voor het hoofdwegennet is deze informatie niet volledig."

Als gevolg kan de minister volgens de Rekenkamer "minder goed besluiten hoe hij het beschikbare geld efficiënt kan inzetten". Het gebrek aan inzicht vindt de Rekenkamer "zorgelijk".

Andere nieuwsberichten

Openingslezing Rotterdam Architectuur Maand voor Elma van Boxel

3 uur geleden

Festival What Design Can Do verkent thema design en klimaatrechtvaardigheid

4 uur geleden

Noord-Holland komt met subsidie voor extra woonlaag

4 uur geleden

Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Interieur van het Jaar 2024

Vandaag, 09:30

Architect en Rietveld-kenner Bertus Mulder overleden

1 uur geleden

EU-partijen beloven zich in te zetten voor betere huisvesting

24 mei, 9:40

De Jonge is nog niet tevreden over woningbouwbeleid Zuid-Holland

24 mei, 9:00

Dashboard voor biodiversiteit kleurt vooralsnog oranje en rood

23 mei, 12:05

Buro Lubbers breidt directie uit

23 mei, 11:40

Francine Houben geëerd met NAF Ambassadors’ Award 2024 voor transformatie van Martin Luther King Jr. Memorial Library

22 mei, 9:30
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan