ProRail wil uitzonderingspositie voor strenge bouwregels op spoor

2 mei 2023, 15:07
Spoorbeheerder ProRail wil ondanks strenge bouwregels kunnen blijven werken aan het spoor. Daartoe wil het bedrijf een uitzonderingspositie voor bepaalde regels die de overheid heeft ingesteld. Het bedrijf kan nu niet alles doen omdat er regels zijn rond stikstof en bijvoorbeeld dassen die schade veroorzaken aan spoordijken. Ook voor het opheffen van overwegen gelden strenge regels waar het bedrijf van af wil.

Volgens topman van ProRail John Voppen zijn de regels zodanig streng dat spoorprojecten die moeten bijdragen aan verduurzaming in de knel komen. “Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen. Denk hierbij aan ruimere normen tijdens de bouwfase”, stelt Voppen voor.

“De trein is namelijk de meest duurzame vorm van gemotoriseerd transport. Zo leveren wij onze bijdrage aan de beperking van CO2-uitstoot én dragen we bij aan het behalen van de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs.”

Stikstofproblematiek
ProRail probeert al te verduurzamen en daarmee onder meer een antwoord te bieden op de stikstofproblematiek. Voorbeelden daarvan zijn het streven naar emissievrije bouwplaatsen in 2030 en treinen die rijden op elektriciteit of waterstof. Maar ‘helaas is niet alles mogelijk in het verduurzamingsproces’, denkt Voppen, die daarom pleit voor ruimere normen tijdens de uitvoering van spoorwerkzaamheden.

Een uitzonderingspositie verwerven gaat niet zomaar. In november vorig jaar besliste de Raad van State dat bouwprojecten niet meer automatisch toestemming krijgen om tijdelijk stikstof uit te stoten. Die zaak ging over het CO2-transport- en opslagproject Porthos in de Rotterdamse haven. De afgelopen jaren had het kabinet die vrijstelling juist gegund aan de bouwsector, maar de Raad van State achtte dit niet langer juridisch houdbaar.

Doorbouwen aan duurzaam mobiliteitssysteem
Brancheorganisatie Bouwend Nederland wil dat de volledige infrastructuur in Nederland ‘veilig en in topconditie’ blijft, en dat er doorgebouwd kan worden aan een duurzaam mobiliteitssysteem. Volgens de brancheorganisatie stamt veel infrastructuur uit de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw en is die inmiddels toe aan groot onderhoud. De staat van de infrastructuur op peil houden voorkomt economische schade door uitval, zegt de vereniging.

Bouwbedrijf Strukton zegt de uitdagingen van ProRail te herkennen, maar ziet ook kansen. “Met duurzame werkmethodes, robotisering en automatisering kunnen we ProRail helpen om onder de genoemde omstandigheden toch projecten te blijven realiseren en zo bij te dragen aan de duurzame vorm van vervoer die het spoor biedt”, zegt een woordvoerster.

Ze noemt als voorbeeld de uitrol van het Europese treinbeveiligingssysteem, het zogeheten European Rail Traffic Management System (ERTMS). Hiervoor wordt onder meer een robot ingezet, die volgens Strukton ‘repeterend en fysiek zwaar werk’ overneemt.

Spagaat
ProRail-topman John Voppen sprak bij de presentatie van het jaarverslag over 2022 van een ‘spagaat’, omdat ProRail steeds meer werk moet verzetten om Nederland na 2030 per spoor bereikbaar te houden. Daarbij spelen ook de onzekerheden over wet- en regelgeving een rol, zoals het beleid omtrent stikstof.

Volgens Bouwend Nederland ligt er nog een grote onderhoudsopgave in Nederland. Daarvoor moet ‘fors geïnvesteerd’ worden in renovatie en onderhoud. Ook blijven ‘acties in het stikstofdossier hard nodig om ook nieuwe aanleg weer mogelijk te maken’, aldus de bouwers.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Brede toekenning van monumentenstatus op ENCI-terrein Maastricht

17 april, 5:08

Bestemmingsplan Rijnhaven Rotterdam definitief

17 april, 3:08

Ingrijpende renovatie van een school voor speciaal onderwijs door EVA architecten

17 april, 12:30

MVRDV en Zecc Architecten transformeren Heerlense kerk tot stadsbad

17 april, 11:07

Emma Scholten benoemd tot partner bij Powerhouse Company

17 april, 4:12

Corporaties: huurbevriezing bedreigt bouw tienduizenden huizen

17 april, 9:11

Huurders kunnen uit minder huizen kiezen, ook in middensegment

16 april, 9:11

Minder geloof in afhandeling aardbevingsschade onder dit kabinet

15 april, 4:20

Joost Wetzel benoemd tot associate bij Mei architects and planners

15 april, 11:15

Engie: groen gas nodig want warmtenet werkt niet voor veel huizen

14 april, 1:23
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan