Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
ProRail wil uitzonderingspositie voor strenge bouwregels op spoor
2 mei 2023, 15:07
Spoorbeheerder ProRail wil ondanks strenge bouwregels kunnen blijven werken aan het spoor. Daartoe wil het bedrijf een uitzonderingspositie voor bepaalde regels die de overheid heeft ingesteld. Het bedrijf kan nu niet alles doen omdat er regels zijn rond stikstof en bijvoorbeeld dassen die schade veroorzaken aan spoordijken. Ook voor het opheffen van overwegen gelden strenge regels waar het bedrijf van af wil.
Volgens topman van ProRail John Voppen zijn de regels zodanig streng dat spoorprojecten die moeten bijdragen aan verduurzaming in de knel komen. “Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen. Denk hierbij aan ruimere normen tijdens de bouwfase”, stelt Voppen voor.
“De trein is namelijk de meest duurzame vorm van gemotoriseerd transport. Zo leveren wij onze bijdrage aan de beperking van CO2-uitstoot én dragen we bij aan het behalen van de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs.”
Stikstofproblematiek
ProRail probeert al te verduurzamen en daarmee onder meer een antwoord te bieden op de stikstofproblematiek. Voorbeelden daarvan zijn het streven naar emissievrije bouwplaatsen in 2030 en treinen die rijden op elektriciteit of waterstof. Maar ‘helaas is niet alles mogelijk in het verduurzamingsproces’, denkt Voppen, die daarom pleit voor ruimere normen tijdens de uitvoering van spoorwerkzaamheden.
Een uitzonderingspositie verwerven gaat niet zomaar. In november vorig jaar besliste de Raad van State dat bouwprojecten niet meer automatisch toestemming krijgen om tijdelijk stikstof uit te stoten. Die zaak ging over het CO2-transport- en opslagproject Porthos in de Rotterdamse haven. De afgelopen jaren had het kabinet die vrijstelling juist gegund aan de bouwsector, maar de Raad van State achtte dit niet langer juridisch houdbaar.
Doorbouwen aan duurzaam mobiliteitssysteem
Brancheorganisatie Bouwend Nederland wil dat de volledige infrastructuur in Nederland ‘veilig en in topconditie’ blijft, en dat er doorgebouwd kan worden aan een duurzaam mobiliteitssysteem. Volgens de brancheorganisatie stamt veel infrastructuur uit de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw en is die inmiddels toe aan groot onderhoud. De staat van de infrastructuur op peil houden voorkomt economische schade door uitval, zegt de vereniging.
Bouwbedrijf Strukton zegt de uitdagingen van ProRail te herkennen, maar ziet ook kansen. “Met duurzame werkmethodes, robotisering en automatisering kunnen we ProRail helpen om onder de genoemde omstandigheden toch projecten te blijven realiseren en zo bij te dragen aan de duurzame vorm van vervoer die het spoor biedt”, zegt een woordvoerster.
Ze noemt als voorbeeld de uitrol van het Europese treinbeveiligingssysteem, het zogeheten European Rail Traffic Management System (ERTMS). Hiervoor wordt onder meer een robot ingezet, die volgens Strukton ‘repeterend en fysiek zwaar werk’ overneemt.
Spagaat
ProRail-topman John Voppen sprak bij de presentatie van het jaarverslag over 2022 van een ‘spagaat’, omdat ProRail steeds meer werk moet verzetten om Nederland na 2030 per spoor bereikbaar te houden. Daarbij spelen ook de onzekerheden over wet- en regelgeving een rol, zoals het beleid omtrent stikstof.
Volgens Bouwend Nederland ligt er nog een grote onderhoudsopgave in Nederland. Daarvoor moet ‘fors geïnvesteerd’ worden in renovatie en onderhoud. Ook blijven ‘acties in het stikstofdossier hard nodig om ook nieuwe aanleg weer mogelijk te maken’, aldus de bouwers.
Bron: ANP
Trefwoorden
stikstof
infrastructuur
prorail
spoor
bouwen boven het spoor
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Ministerie pauzeert zeventien infraprojecten vanwege stikstof
26 juni 2023
Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot
15 mei 2024
Bouwend Nederland: woningbouw vergeten in stikstofplannen provincies
11 juli 2023
Stikstofnormen worden strenger, natuur blijkt kwetsbaarder
31 augustus 2023
Kabinet neemt 2030 als stikstofdeadline niet meer op in de wet
7 september 2023
Onderzoek: richt stikstofbeleid op elke bron met grote uitstoot
13 september 2023
Rijk maakt 85 miljoen euro vrij voor Nedersaksenlijn
26 april 2023
Europees Parlement maakt EU-subsidies voor Lelylijn mogelijk
14 april 2023
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Inframiljarden vooral naar spoor, auto en Randstad
14 november 2022
'Rijk besteedt minder aan infrastructuur, in plaats van meer'
17 januari 2022
Marianne Loof wordt nieuwe Spoorbouwmeester
2 november 2021
Ministerie pauzeert zeventien infraprojecten vanwege stikstof
26 juni 2023
Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot
15 mei 2024
Bouwend Nederland: woningbouw vergeten in stikstofplannen provincies
11 juli 2023
Stikstofnormen worden strenger, natuur blijkt kwetsbaarder
31 augustus 2023
Kabinet neemt 2030 als stikstofdeadline niet meer op in de wet
7 september 2023
Onderzoek: richt stikstofbeleid op elke bron met grote uitstoot
13 september 2023
Rijk maakt 85 miljoen euro vrij voor Nedersaksenlijn
26 april 2023
Europees Parlement maakt EU-subsidies voor Lelylijn mogelijk
14 april 2023
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Inframiljarden vooral naar spoor, auto en Randstad
14 november 2022
'Rijk besteedt minder aan infrastructuur, in plaats van meer'
17 januari 2022
Marianne Loof wordt nieuwe Spoorbouwmeester
2 november 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
Vandaag, 14:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Vandaag, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Vandaag, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
Gisteren, 16:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
Vandaag, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
Gisteren, 14:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
Gisteren, 13:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
Gisteren, 13:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
Gisteren, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
Gisteren, 09:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur