Copyright: Bureau B+B en Shift (maquette: Adam Scales, foto maquette: Pim Top)
Copyright: Bureau B+B en Shift (maquette: Adam Scales, foto maquette: Pim Top)
Copyright: Bureau B+B en Shift (maquette: Adam Scales, foto maquette: Pim Top)
Copyright: Bureau B+B en Shift (rendering: Vivid)
Copyright: Bureau B+B en Shift (rendering: Vivid)
Copyright: Bureau B+B en Shift (rendering: Vivid)
Copyright: Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur, Shift architecture urbanism
Copyright: Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur, Shift architecture urbanism
Copyright: Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur, Shift architecture urbanism
Copyright: Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur, Shift architecture urbanism
Copyright: Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur, Shift architecture urbanism
Copyright: Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur, Shift architecture urbanism

Bureau B+B en Shift maken plan voor groene wijk in Rotterdamse Schiehaven-Noord

22 juni 2022, 10:25
Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur en Shift architecture urbanism hebben in samenwerking met de gemeente Rotterdam het stedenbouwkundig plan voor Schiehaven-Noord ontworpen. Het plan combineert de binnenstedelijke verdichtingsopgave in het voormalige havengebied met een grote ambitie ten aanzien van kwalitatieve openbare ruimten en voorzieningen die functioneren op het niveau van de stad, de wijk en de buurt.

Schiehaven-Noord is een voormalig havengebied, dat deel uitmaakt van het gebied Delfshaven en ligt tussen de wijken Lloydkwartier en Schiemond. Nadat grote schepen in de tweede helft van de vorige eeuw hier niet langer konden aanleggen, verdween de havenbedrijvigheid uit Schiehaven-Noord.

De gemeente Rotterdam wil het voormalige havengebied nu omvormen tot een aantrekkelijk woongebied; de herontwikkeling levert daarmee middels binnenstedelijke verdichting een bijdrage aan de aanpak van het woningentekort, zoals de gemeente dat beoogt. Bureau B+B en Shift hebben in samenwerking met de gemeente het stedenbouwkundig plan gemaakt.

Wonen in groene havenwijk
Dit stedelijke en volgens de architecten zeer groene plan voorziet in een gevarieerd aanbod van 1.000 woningen, in een verdeling van 20% sociale huur, 30% middenhuur, 30% hoger (huur en/of koop) en 20% topsegment (huur en/of koop). Het aanwezige erfgoed – waaronder het Maaskantgebouw met kantoren en de Marshallloods met culturele en maatschappelijke functies – zijn op een logische manier onderdeel van de structuur. De plinten krijgen op strategische plekken een invulling met voorzieningen voor de buurt.

Een uitbreiding van de kade met 40 meter maakt het mogelijk om het omvangrijke bouwprogramma te combineren met een scala aan openbare en collectieve ruimten. Die worden ingericht met een substantiële hoeveelheid groen, wat een welkome aanvulling vormt op het stenige karakter van de naastgelegen Lloyd- en Müllerpier.

Uitgangspunt daarbij is dat er niet wordt gebouwd boven een breed ondergronds tracé van kabels en leidingen in het plangebied. Ook komen er geen hoge, solitaire woontorens die weinig bijdragen aan het publieke domein, maar wel voor windoverlast zorgen. Juist vanwege de wind- en geluidsbelasting van de haven is er behoefte aan stedelijk weefsel dat beschutting en geborgenheid biedt, leggen de bureaus uit.

Gelaagd plan
Het stedenbouwkundig ontwerp is opgezet als een gelaagd en gevarieerd ensemble. Binnen deze gelaagde opzet heeft het plan op de niveaus van de stad, de buurt en het gebouw steeds een eigen karakter.

Op het niveau van de stad stelt het plan twee stedelijke (woning)blokken voor, aansluitend bij de grote maat van de haven. Op de schaal van de buurt toont het plan een sequentie van geschakelde hoven, die samen een groen weefsel vormen. Op gebouwniveau is bewust ingezet op een kleine korrel; dit reflecteert de beoogde rijke mix aan woontypologieën en maakt de identificatie met het eigen woongebouw mogelijk.

Elke laag is op een ander niveau met de stad en de publieke ruimte verbonden. De twee woonblokken sluiten aan op de stedelijke assen van de Westzeedijk en de Maaskade. Een groen, publiek toegankelijk binnengebied verbindt de woonblokken onderling. De hoven vormen een reeks van wind- en geluidsluwe binnentuinen voor collectief gebruik door de buurt. De individuele gebouwen, ten slotte, hebben rondom strategisch geplaatste adressen, zodat achterzijden worden vermeden.

De overgangen tussen privé en openbaar zijn zorgvuldig ontworpen, onder andere in de vorm van verhoogde terrassen voor de grondgebonden woningen. Dit draagt, samen met de adressen aan alle zijden van de gebouwen, bij aan de synergie tussen het wonen en de openbare ruimte, aldus de architecten.

Tussen kade en dijk
Ten opzichte van veel andere Rotterdamse havens kenmerkt Schiehaven-Noord zich door een groot contactoppervlak van de haven met zowel de rivier als de dijk. Deze twee stadslandschappelijke structuren – lange lijnen van water en aarde – zetten de ontwerpers in als identiteitsdragers van het plan.

Een brede en groen kade met verblijfsplekken moet bijdragen aan een hernieuwde relatie tussen Delfshaven en de Maas. Ligweides op de kade, alsmede nieuwe en bestaande sport- en spelvoorzieningen brengen stedelijke activiteiten tot aan het water. Een nieuw stadsplein voor het Maaskantgebouw krijgt brede trappen die afdalen naar het water: de Maastribune.

Natuurlijke zones en inheemse beplanting bevinden zich zowel op als aan de kade en verstevigen de ecologische positie van het Lloydkwartier langs de Maasoevers. Aan de andere zijde van het plan stellen de architecten een gevarieerde wand met stedelijke dijkbebouwing voor.

Deze bebouwing bestaat uit grondgebonden woningen met voordeuren aan de dijk en appartementengebouwen met doorzichtentrees. Hierdoor ontstaan adressen aan de dijk die levendigheid en stedelijkheid brengen langs dit deel van een belangrijke landschappelijke stadsstructuur van Rotterdam.

Autovrij gebied
De straat tussen de twee grote blokken vormt een verlengde van de Oostkousdijk en de Havenstraat. Hierdoor gaat de nieuwe buurt, ondanks haar buitendijkse situering, een sterke verbinding aan met Delfshaven. Vanuit deze dwars-as voor langzaam verkeer worden achtereenvolgens een nieuwe ventweg langs de dijk, het binnengebied en de kade ontsloten.

Deze drie routes voor langzaam verkeer benadrukken de kenmerkende lengterichting van de haven. Ze verbinden het Lloydkwartier met het voormalige havengebied Schiemond en het De Kroon-terrein.

Twee parkeergarages, gesitueerd aan weerszijden van het plangebied, moeten ervoor zorgen dan de buurt nagenoeg autovrij is. Aan de oostzijde moet een tweelaagse, volledig ondergrondse parkeergarage komen, aan de westzijde een demontabele meerlaagse parkeergarage. De kade en de straat langs de dijk zijn alleen toegankelijk voor autoverkeer van vuilophaal en pakketdiensten, of bij verhuizing en noodgevallen.

Eenheid in verscheidenheid
Het plan streeft naar een gevarieerde eenheid, zowel op stedenbouwkundig als op architectonisch niveau, leggen de architectenbureaus uit. De twee stedelijke blokken zijn opgebouwd uit naast elkaar geplaatste bouwvolumes met duidelijk eigen karakter binnen een gemeenschappelijk architectonisch DNA. Hierdoor ontstaat een familie van gebouwen, die zorgen voor gevarieerde stedelijk wanden langs de kade, dijk en binnenhoven.

De bureaus stellen tevens variatie in hoogte van de bebouwing voor. Naast de zogenoemde Rotterdamse laag van drie tot zes verdiepingen kent het plan diverse hogere bouwvolumes met een maximum van vijftien lagen.

De Rotterdamse laag oriënteert zich op het maaiveld en geeft vorm aan de stedelijke ruimten. De hoogteaccenten worden verspringend ten opzichte van elkaar geplaatst; ze richten zich op het uitzicht en geven het project een herkenbare, eigen silhouet.

Status plan
Het stedenbouwkundige plan is nog een ambtelijk voorstel, meldt het ontwerpteam. Zodra het nieuwe college van burgemeester en wethouders in Rotterdam is gevormd, wordt het voorstel ter vaststelling aangeboden, waarna ook de gemeenteraad wordt geïnformeerd.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht kan definitief starten

1 uur geleden

Bouw 215 appartementen op oude kantoorlocatie in Amersfoort gestart

Gisteren, 14:58

Woningbouwcomplex Kop Dakpark geïnspireerd op winnend ontwerp Europan

Gisteren, 10:36

Tentoonstelling Unravel in Stedelijk naar ontwerp van Donna van Milligen Bielke & Ard de Vries

Gisteren, 09:40

Met grootschalige aanpak zijn portiekflats van Pot-Keegstra in Beverwijk behouden

Gisteren, 12:40

Thomas Gillet en Krijn Tabbers benoemd tot partner bij studio VVKH

Gisteren, 11:42

Heruitgave boek 'Nooit gebouwd Nederland' door Cees Nooteboom

2 december, 3:43

Lensvelt maakt doorstart en richt zich op internationale markt

2 december, 2:55

Gemiddeld hypotheekbedrag naar record, ‘markt dendert door’

2 december, 10:09

Woningbezitters Groot-Brittannië dragen huis massaal over aan kinderen

29 november, 1:21
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan