Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Nieuwe situatie
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Bestaande situatie
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Gebiedsoverzicht
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Plattegrond
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Doorsnedes
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Traject
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Nieuwe situatie
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Bestaande situatie
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Gebiedsoverzicht
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Plattegrond
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Doorsnedes
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
Traject
Copyright: Keizer Koopmans, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur

Keizer Koopmans en Bureau B+B presenteren integrale gebiedsvisie stationskwartier Enschede

8 juli, 11:19
De komst van een doorgaande spoorverbinding via het station van Enschede is voor onder meer gemeente en provincie aanleiding om het stationskwartier aan te pakken. Het afgelopen jaar werkten architectenbureau Keizer Koopmans en Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur aan een integrale gebiedsvisie, die onlangs naar volle tevredenheid van de opdrachtgevers is afgerond.

Rond het station van Enschede staat veel te gebeuren, vertellen de architecten. Een doorgaande spoorverbinding tussen Zwolle en Münster moet de steden in deze regio beter met elkaar gaan verbinden, zodat ze elkaar ook kunnen versterken. Dit momentum grijpen de gemeente Enschede, provincie Overijssel, het Ministerie van Infrastuctuur & Waterstaat, ProRail en NS aan om het stationskwartier van Enschede een broodnodige kwaliteitsimpuls te geven.

Daarbij kan worden gedacht aan een nieuw busstation, een toekomstbestendige fietsenstalling, een parkeergarage, een nieuwe stationsentree aan de noordzijde, herinrichting van het stationsgebied, groen-blauwe structuur, klimaatadaptieve maatregelen en nieuwe gebiedsontwikkelingen op loofafstand van het OV-knooppunt, aldus Keizer Koopmans en Bureau B+B.

De twee bureaus hebben een integraal toekomstbeeld voor stationskwartier Enschede opgesteld; dit visiedocument bestaat uit twaalf samenhangende bouwstenen. Die bouwstenen zijn los van elkaar te beoordelen, maar kennen veel onderlinge raakvlakken als het gaat om uitwerking of fasering. De gebiedsvisie vormt een stip op de horizon, een inspirerend beeld van de toekomst, en biedt tegelijkertijd een robuust kader waarbinnen verder gewerkt kan worden aan het multimodale knooppunt.

Bredere samenhang
Er is gewerkt aan een evenwichtig resultaat in een iteratief proces met alle belanghebbenden. Vanuit de verschillende partijen waren vaak meerdere experts aanwezig, zodat diverse thema’s – zoals vastgoedontwikkeling van stations, stedenbouw, spoorwegbeheer, mobiliteit, landschap of waterbeheer – in samenhang beoordeeld konden worden.

“In meerdere werksessies zijn verschillende uitersten en combinaties gepresenteerd, getest en becommentarieerd”, vertellen de architecten. “Vanuit deze brede verkenning zijn we gekomen tot een integrale ruimtelijke visie waarin alle bouwstenen op hun juiste pek terecht zijn gekomen.”

Referentieontwerp
“Werken aan een stationskwartier is een interessante maar complexe opgave”, leggen de architecten verder uit. “Het vraagt om heldere uitgangspunten op de schaal van de stad maar ook ruimtelijke precisie op de schaal van het OV-knooppunt.”

Als onderlegger van de verschillende bouwstenen en visualisaties maakten ze een referentieontwerp op hoofdlijnen. Hierin zijn onder andere maatvoering, afstanden en peilmaten getoetst om een realistisch beeld te krijgen van het ruimtebeslag van verschillende onderdelen, zoals de benodigde fietsenstalling.

Het referentieontwerp geeft een goed beeld van de doelstellingen en uitgangspunten, maar fungeert vooral als testvariant. Volgens de architecten is binnen de geformuleerde ruimtelijke kaders van de bouwstenen nog veel ruimte voor uitwerking.

Cultuurhistorische waarde
Het station van Enschede fungeert in de visie als brandpunt binnen de omgeving en wordt met respect voor de cultuurhistorische waarden hersteld. Het gebouw, opgeleverd in 1950 naar een ontwerp van architect H.G.J Schelling, is een gemeentelijk monument. Tevens geldt het gebouw als een van de topstukken van De Collectie: een verzameling van vijftig stationsgebouwen die vanwege hun cultuurhistorische waarde de bijzondere aandacht van NS, ProRail en het Bureau Spoorbouwmeester hebben.

Keizer Koopmans en Bureau B+B hebben het visiedocument in maart 2024 opgeleverd; architect Wouter Keizer heeft eind juni in het bestuurdersoverleg een presentatie gegeven. “Voor ons is het project daarmee voorlopig afgerond maar de gemeente en ProRail zijn inmiddels druk bezig om verder te werken in deelprojecten van het gebied”, vertelt Keizer.

Andere nieuwsberichten

Gesloten recreatieverblijf de Ooggetuige maakt toch contact met buitenwereld

Gisteren, 13:26

Uitkijkpunt biedt zicht op renovatiewerkzaamheden Binnenhof

Gisteren, 09:22

MONK architecten ontwerpt duurzaam horecapaviljoen Haarrijnseplas Utrecht

11 juli, 4:42

Vijf individuele woningen vormen een sterke eenheid

10 juli, 2:41

Architecten aan de Maas overgenomen door Volantis Groep

Gisteren, 14:28

Architect gezocht voor laatste fase renovatie Rubenssite Antwerpen

Gisteren, 11:33

Onderzoek: woningtekort groeit door toename aantal huishoudens

Gisteren, 10:08

Ontwikkelaar Edge verwerft Cross Towers op de Zuidas

11 juli, 2:52

EIB: fors meer woningen mogelijk door panden te verbouwen

11 juli, 9:55

Rotterdam regelt ruimtelijk beleid op binnenstedelijk water in Wateratlas

9 juli, 5:19
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan