Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Video's
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Alle projecten
Renovatie Provinciehuis
Kraaijvanger Architects
Parc Seny, Brussel
Hagemeister GmbH & Co. KG
Blok 118
mojo/architecten
Uitbreiding Walburg College Zwijndrecht
Plastica Groep
Black Barn
studio] [space architecten
Japanse Villa, Utrecht
mojo/architecten
Cooltoren Rotterdam - Woontoren aan de skyline
SVK
Wet Beast
Studioninedots
Nieuwbouw moderne schuurwoning
Wienerberger B.V.
Sterk hellend groendak voor seriematige woningbouw
Sempergreen
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Alle producten
Fresco Wolvilt purple 006
Féline
Geometrische structuur met voelbare lijnenstructuur
DecoLegno BV
Silent Air Gevelschermen
Mview+
Duurzame meubelstoffen voor huiselijk comfort
Vescom B.V.
Cosentino lanceert Dekton Onirika
Cosentino The Netherlands B.V.
Stalen deuren brons | Steel look
Anyway Doors
Projectsoftware voor Architecten
YVI Application Family
Balkongevoel met de nieuwe 2in1 en 3in1 dakramen
VELUX Nederland B.V.
Circulair bouwen? Ja natuurlijk.
Faay Vianen B.V.
Push Pull - aluminium deurtrekkers
Alu-Coating bv
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle video's
Uitreiking Architectenweb Awards 2022
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Werken én wonen in de maakstad
Symposium
Werkstatt
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2022
Team V Architectuur
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2022
Orange Architects
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2022
Hyperion Lyceum
Ector Hoogstad Architecten
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Gestapeld wonen voor gezinnen
Symposium
Uitreiking Architectenweb Awards 2021
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Uitreiking Architectenweb Awards 2022
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle podcast's
Gesprek met Erikjan Vermeulen over kleiner wonen in ruil voor meer gemeenschappelijke voorzieningen
Gesprek met Don Murphy over het superviseren van hoogbouw
Gesprek met Casper Schuuring over het behoud van maakpartijen in de verdichtende stad
Gesprek met Stephan Petermann over de geschiedenis van hoogbouw
Gesprek met Peter van Assche over circulair bouwen
Gesprek met Fieke van den Beuken over sociale woningen in hoogbouw
Gesprek met Peter van Assche over circulair bouwen
Gesprek met Stephan Petermann over de geschiedenis van hoogbouw
Gesprek met Casper Schuuring over het behoud van maakpartijen in de verdichtende stad
Gesprek met Don Murphy over het superviseren van hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Partners
Categorieën
Favorieten
Alle bedrijven
DenimX B.V.
Smart upcycling
Plotvis
Pouderoyen BV
Studio Sabra
Zone zuid Architecten
PSOhub Software B.V.
Keep it together
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Beauty Between Levels
Reynaers Aluminium Nederland
Zoontjens
Higher grounds
OCS | Office Cabling Systems
Totaalleverancier voor kabelmanagement
Grohe Nederland B.V.
Pure Freude an Wasser
SAPA
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Alle vacatures
Broekbakema zoekt BIM modelleur / Bouwkundige
Broekbakema
BIM-coördinator (junior)
Broekbakema
Proof of the sum zoekt eigenzinnige architect
Proof of the sum
Proof of the sum zoekt ervaren projectarchitect
Proof of the sum
Proof of the sum zoekt 2 interieurarchitecten
Proof of the sum
Team lead
Space&Matter
Architect
Cushman & Wakefield
PR & Marketing
NOAHH | Network Oriented Architecture
Bouwkundig ontwerper / Architect
ARCADIS
Architect
Toko Fuze
Junior Designer – Rotterdam
JVST
(Junior) Architect (ft)
Kraal architecten BV
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Alle magazines
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Architectenweb magazine #10
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #10
Architectenweb magazine #11
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle events
Cradle to Cradle Café - Duurzaam wonen in de stad
Sluishuis, Haringbuisdijk, 1086 VA Amsterdam
Renoveren en verduurzamen met respect van woningen uit jaren 70 en 80
Forum / bibliotheek, Podium. Stadhuisplein 1, Zoetermeer
Samen bouwen aan de toekomst van Nederland op BouwBeurs 2023
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Architectenweb symposium: parametrisch ontwerpen aan een duurzamere gebouwde omgeving
INBO Amsterdam
Victor Horta versus Art Nouveau - Horta’s vocabulary
Amerikastraat 27, 1060 Brussel, België
Samen bouwen aan de toekomst van Nederland op BouwBeurs 2023
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Victor Horta versus Art Nouveau - Horta’s vocabulary
Amerikastraat 27, 1060 Brussel, België
Architectenweb symposium: parametrisch ontwerpen aan een duurzamere gebouwde omgeving
INBO Amsterdam
Brick Award 24
Renoveren en verduurzamen met respect van woningen uit jaren 70 en 80
Forum / bibliotheek, Podium. Stadhuisplein 1, Zoetermeer
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Categorieën
Alle thema's
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Awards
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Casus Rotterdam - A13 laag
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - A13 hoog
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Hofplein
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - HSL
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Paadje van Duizendtree
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Rotte
Copyright: Artgineering
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - clusters
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, huidige situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, gewenste situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 1: fietsflow
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 2: vrij baan voor de fietser
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 3: gedeelde ruimtes
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 4: autovrij
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Amsterdam - de Dubbelstraat
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - de Driesprong
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - stadsplein
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - straatprofielen
Copyright: De Urbanisten
Casus Rotterdam - A13 laag
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - A13 hoog
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Hofplein
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - HSL
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Paadje van Duizendtree
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Rotte
Copyright: Artgineering
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - clusters
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, huidige situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, gewenste situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 1: fietsflow
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 2: vrij baan voor de fietser
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 3: gedeelde ruimtes
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 4: autovrij
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Amsterdam - de Dubbelstraat
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - de Driesprong
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - stadsplein
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - straatprofielen
Copyright: De Urbanisten
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020, 14:10
Door een slimme indeling van de openbare ruimte en door fietsers meer ruimte en comfort te geven, kan het fietsgebruik verder groeien zonder dat de nadelen de voordelen gaan overschaduwen. Dat blijkt uit een reeks ontwerpend onderzoeken die
in opdracht van
het College van Rijksadviseurs
(CRa)
en de G4 zijn uitgevoerd. De steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag
(dat zijn de G4)
vormde
n
het onderzoeksgebied.
De fiets is het perfecte vervoersmiddel in de steeds drukker wordende stad, laten het CRa en de G4 weten. Zo is fietsen gezond, goedkoop, stil en duurzaam. Alle reden dus om het fietsgebruik de stimuleren. Maar op dit moment zitten er grenzen aan de groei. Er ontstaan fietsfiles en gevaarlijke situaties of conflicten met andere weggebruikers. En geparkeerde fietsen nemen steeds meer ruimte in, waardoor de verblijfkwaliteit afneemt.
Het CRa en G4 hebben vier ontwerpbureaus de opdracht gegeven voor een ontwerpend onderzoek op basis van een specifieke opgave. De onderliggende vraag hierbij was hoe het fietsgebruik kan groeien zonder dat de fiets qua overlast op de auto gaat lijken. Onderstaande teksten zijn aangeleverd door het CRa en de G4.
De onderzoeken per stad:
Rotterdam
,
uitgevoerd door
Artgineering
In Rotterdam onderzocht ontwerpbureau Artgineering welke kansen er zijn om de fietsverbindingen tussen het stadscentrum, de economische kerngebieden, de omliggende stedelijke gebieden en het landschap te verbeteren. Het doel daarbij was fietsgebruik in de wijken en voorsteden buiten de ring te vergroten en nieuwe inwoners direct voor de fiets te laten kiezen. De A20-zone werd geselecteerd als studielocatie omdat hier een aanzienlijk deel van de verstedelijkingsplannen moet gaan landen, terwijl er zich tegelijkertijd veel barrières en dus conflictpunten met fietsroutes voordoen.
De ontwerpers stellen dat er weinig te zeggen valt over de gemiddelde, ideale fietser en daarmee ook niet over het ideale gemiddelde fietspad. Juist daarom zou fietsinfrastructuur volgens hen niet alleen op snelheid moeten worden ontworpen, maar zou ook de omgevingskwaliteit en de beleving van de fietser een belangrijke factor moeten zijn. Met dit als uitgangspunt zou de strategie om barrières te slechten volgens hen moeten bestaan uit vijf elementen: het opwaarderen en completeren van bestaande routes (1), het omvormen van barrières tot verbindingen (2), inspelen op ecologie, economie, leefbaarheid en recreatie (3), vergroten van differentiatie binnen het netwerk (4) en aandacht hebben voor sociale veiligheid en de kansen van fiets-logistiek (5).
Met de beleving van de fietser als uitgangspunt werden vier karakteristieke routes door de ontwerpers verder uitgewerkt: een fietsroute langs de A13, een route langs de Hogesnelheidslijn, een route over de voormalige Hofpleinlijn en een route langs de Rotte. Voor ieder van deze routes is gekeken naar het profiel, de relatie met de omgeving, de landschappelijke inpassing, de programmatische invulling en eventuele negatieve factoren zoals overlast en sociale onveiligheid. Voor een aantal specifieke plekken op deze routes is een reeks voorbeelduitwerkingen gemaakt.
Een deel van deze uitwerkingen was gericht op het opwaarderen van bestaande routes (Kleinpolderplein, het Paadje van Duizendtree en de Rotte) terwijl een aantal andere uitwerkingen juist lieten zien hoe nieuwe routes ingepast zouden kunnen worden. Bij de uitwerkingen is bewust de nadruk gelegd op de moeilijkste punten van de routes. Daarbij is bijzondere aandacht besteed aan de ruimtelijke integratie en de landschappelijke inpassing van de route, de beleving van de fietser, de sociaaleconomische meerwaarde van de route en andere kansen met betrekking tot klimaatadaptatie, biodiversiteit, multimodaliteit en ruimtelijke kwaliteit.
Utrecht
,
uitgevoerd door
PosadMaxwan
Voor Utrecht ontwikkelde ontwerpbureau PosadMaxwan onder meer strategieën om de verblijfskwaliteit te vergroten. De focus van de studie lag op de Ooster- en Westerkade, nabij station Vaartsche Rijn. De ontwerpers onder leiding van Rients Dijkstra, stelde dat de leefbaarheid in het gebied aanzienlijk verbeterd kan worden door een einde te maken aan de dominantie van de auto in het straatbeeld. Ze stellen dat een andere visie op parkeren nodig is om het grote aantal parkeerplaatsen te vervangen voor ruimte voor fietsers, voetgangers en groen.
Onder de noemer Make Space Great Again ontwikkelde PosadMaxwan een ruimtelijk principe, waarbij er goedkope parkeervoorzieningen voor de auto komen langs de ring en waar kan worden overgestapt op hoogwaardig openbaar vervoer naar het centrum of een andere stadswijk. Langs de binnenring zouden wat het bureau betreft ook goede parkeervoorzieningen voor de auto moeten komen. Hier kan men overstappen op de (deel)fiets voor het laatste deel van de reis.
Daarnaast stellen de ontwerpers voor om net buiten de binnenstad Park&Walk-faciliteiten te creëren met beperkte plek voor auto’s tegen hoge tarieven en met vooral veel ruimte voor fietsparkeren, waarna men lopend de reis vervolgt. Tot slot zouden er een groot aantal fietsparkeerclusters gerealiseerd moeten worden in en rondom de binnenstad om het bestemmingsverkeer te faciliteren. Op die manier wordt zowel het auto- als fietsparkeren op een hiërarchische manier georganiseerd, waarbij capaciteit en betaalbaarheid gestuurd worden door de ruimtedruk: hoe dichter bij het centrum, hoe compacter en duurder.
Den Haag
,
uitgevoerd door
MUST Stedebouw
In Den Haag heeft bureau MUST stedebouw onder leiding van Pieter Jannink voorstellen gedaan om fietsverkeer beter door de binnenstad te leiden. Daarbij is vooral gekeken naar het gebied binnen de grachten, met een focus op twee specifieke routes. De eerste route gaat via de Prinsegracht, over de Grote Marktstraat en de Kalvermarkt naar Den Haag Centraal, de tweede vanaf het Spui, over de Hofweg naar de Kneuterdijk. Via vier uiteenlopende scenario’s die ieder een toekomstbeeld schetsen voor de Haagse binnenstad in 2040 verkende de ontwerpers de mogelijkheden.
De scenario’s worden enerzijds bepaald door de ruimtelijke organisatie van de fiets in de stad. De keuze hierbij is om hoofdroutes te versterken en daar de fietsers te concentreren, of juist toe te werken naar een fijnmaziger netwerk waardoor de fietsers zich door de stad verspreiden. Anderzijds worden de scenario’s bepaald door de beleving van de gebruiker. Ondanks dat elke fietser uniek is kun je uit de beleving twee uitersten destilleren: interactie en ervaring aan de ene kant en comfort en snelheid aan de andere.
Op basis van de scenario’s, concluderen de ontwerpers dat voldoende ruimte voor de fietser en voetganger een duidelijke keuze met betrekking tot andere modaliteiten vereist. Daar waar het knelt zou doorgaand autoverkeer en geparkeerde auto’s vermeden moeten worden. In de stadsstraten is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur voor alle weggebruikers en bestaat de inrichting uit brede trottoirs, voldoende ruimte om te fietsen en een beperkt aantal parkeervoorzieningen voor auto’s. In de voetgangersgebieden moet de snelheid nog lager.
Alleen op de plekken waar het mengen van fietsers en voetgangers voor te veel ergernissen of gevaarlijke situaties zorgt en de verblijfskwaliteit echt onder druk komt te staan, zal de fietser wat hen betreft een blokje moeten omrijden. Verder is MUST van mening dat de fietser die geen bestemming in de binnenstad heeft, verleid zou moeten worden om een route eromheen te kiezen. Ook daar waar regionale routes op het stedelijk weefsel aansluiten en grote stromen fietsers de stad in komen, zijn volgens hen ingrepen nodig om de fiets meer ruimte te geven. Met name rondom drukke kruispunten met gemotoriseerd verkeer, hebben de fietsers en voetgangers vaak een ondergeschikte positie, zijn er lange wachttijden bij verkeerslichten en is de ruimtelijke kwaliteit ondermaats. Hier zouden ook ongelijkvloerse oplossingen overwogen moeten worden. Tot slot zal er in de fietsstad van de toekomst meer ruimte gecreëerd moeten worden voor het stallen van fietsen. Deze stallingen zijn bij voorkeur gekoppeld aan de hoofdroutes en bieden plek voor een breed scala aan verschillende typen fietsen.
Amsterdam
,
uitgevoerd door
de Urbanisten
Voor Amsterdam heeft de Urbanisten de fietsstad van de toekomst geschetst met het niew te ontwikkelen stadsdeel Havenstad als testcase. Onder leiding van Dirk van Peijpe combineerde het ontwerpteam twee verschillende concepten: die van ‘World of Flows’ waarin de wereld van het ‘verkeren’ centraal staat, en de ‘World of Places’ waar juist het verblijven centraal staat.
Door deze twee werelden bij elkaar te ontwikkelde de ontwerpers een stedelijk weefsel waar iedere fietser op elk moment van de dag de keuzevrijheid heeft om van, naar en door het stadsdeel te bewegen zoals hij of zij dat wil. Binnen het ruimtelijk perspectief voor Haven-Stad kozen ze voor een radicale route zonder gemotoriseerd verkeer. In het perspectief wordt volledig ingezet op actieve mobiliteit zoals wandelen en fietsen met als doel om de leefbaarheid van de stad zo groot mogelijk te maken.
Knooppunten van verkeer kunnen daarbij ook het middelpunt zijn van het stedelijk leven. Kruispunten worden kruispleinen waar een symbiose ontstaat tussen stromen en verblijven. Als onderdeel van deze fietsstad werd een reeks typische stedelijke plekken en routes ontwikkeld, waar het publieke leven zich afspeelt en die gezien kunnen worden als de basisinfrastructuur voor de fietsstad.
Een diversiteit aan straatprofielen zorgt voor een fijnmazig en gedifferentieerd stadsweefsel. Van woonerven, waar interactie en verblijven centraal staan, via woon- en buurtstraten met een mix van verkeren én verblijven, naar wijkstraten en snelle stadsroutes. Stadspleinen, kruispleinen en driesprongen zijn de brandpunten van stedelijk leven. Transferia aan de randen van de wijk faciliteren de overstap van fiets op gemotoriseerd verkeer voor zowel personenvervoer als goederen.
Trefwoorden
de urbanisten
fiets
infrastructuur
college van rijksadviseurs
g4
utrecht
schaalsprong op de fiets
must stedebouw
posadmaxwan
artgineering
amsterdam
den haag
mobiliteit
rotterdam
Best gelezen
1
Nieuwe fietsenstalling aan voorzijde station Amsterdam CS officieel geopend
woensdag, 25 januari
2
Nieuwe woontoren voor Almere Duin naar ontwerp Zecc
donderdag, 26 januari
3
Space Encounters geeft bestaande gezinswoning gelaagdheid
dinsdag, 24 januari
4
Bouw houten kantoorgebouw op Zuidas opgeschort
donderdag, 26 januari
5
OMA verbouwt museum voor Egyptische oudheden in Turijn
vrijdag, 27 januari
Gerelateerde nieuwsberichten
De beloopbare stad vraagt functioneel belevingslandschap
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
Van Wijnen en architectenbureaus tonen plannen Dirkzwagerterrein Schiedam
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
Meerjarige samenwerking voor integrale verstedelijking Eindhoven
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
Jaarboek Architectuur 2018/2019 officieel gepresenteerd
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
Daan Roosegaarde: “Grootste opgaven van deze tijd zijn architectonisch van aard”
Kabinet wil 200.000 forensen op de fiets krijgen
'Inspiratieboek' voor fietsparkeren bij stations verschenen
Vier nieuwe directieleden voor MUST Stedebouw
Ontwerpteams presenteren analyses Amsterdamse stadsranden
Investeringsprogramma moet Rotterdam uit coronacrisis helpen
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
Bouwsector waarschuwt voor onveilige wegen door geldgebrek
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
Meer dan kwart van alle verplaatsingen per fiets
Ontwerpprijsvraag voor biobased bouwen op woningbouwlocatie Oirschot
Rotterdam als laboratorium voor de veerkrachtige stad
Gerelateerde podcasts
Gesprek met Wouter Veldhuis over hoogbouw als onderdeel van de ruimtelijke opgave
Andere nieuwsberichten
Oosterhout geeft groen licht aan nieuwe stadswijk Voltkwartier
1 uur geleden
Voor het voormalige bedrijventerrein hebben Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten, DELVA Landscape Architecture | Urbanism en De essentie een plan opgesteld.
Eigentijdse uitstraling voor woonblok Kanaleneiland na renovatie Bloot Architecture
Gisteren, 14:17
Het L-vormige bouwlok op de hoek van de Bernadottelaan en Monnetlaan in Utrecht is grondig verduurzaamd en voorzien van een nieuwe uitstaling die op hedendaagse wijze de oorspronkelijke uitstraling van het naoorlogse blok respecteert.
NTR belicht ruim een eeuw woongeschiedenis in tv-serie
Gisteren, 10:55
Komende vrijdag zendt de NTR de eerste aflevering van de vierdelige serie ‘Van krot tot Vinex: 100 jaar wonen’ uit.
Nieuwe gebouwen met 243 woningen op kop Schipholweg Haarlem
Gisteren, 09:01
Naar verwachting wordt in de tweede helft van dit jaar gestart met de bouw van 243 woningen op de kop van de Schipholweg in Haarlem. De woningen worden ondergebracht in twee gebouwen die zijn ontworpen door Dam & Partners architecten.
Praag locatie voor 7e Iconic Houses Congres met excursies
Gisteren, 11:40
Het Iconic Houses Netwerk presenteert van 22 tot en met 26 mei zijn zevende internationale congres in Praag, met onder meer lezingen en een groot aantal bezoeken aan Tsjechische museumwoningen.
Woningcorporatie Ymere wil meer regie minister tegen bouwimpasse
Gisteren, 09:47
Directievoorzitter Erik Gerritsen zegt dat 'corporaties' staan te trappelen om de wooncrisis te helpen oplossen, maar ze kunnen het niet alleen.
Staatssecretaris na rapport PBL: strengere regels voor kringloopeconomie
27 januari, 2:30
Volgens het planbureau heeft het kabinet tot nu toe nauwelijks vooruitgang geboekt om toe te werken naar een circulaire economie.
Historische groei aantal zonnepanelen op woningdaken in 2022
27 januari, 11:22
Belangrijke aanjager van de populariteit van zonnepanelen onder woningbezitters is de salderingsregeling, meldt branchevereniging Netbeheer Nederland.
Invoering Omgevingswet opnieuw half jaar uitgesteld
27 januari, 9:48
Minister Hugo de Jonge (Ruimtelijke Ordening) meldt aan de Tweede Kamer dat de wet 1 januari 2024 moet ingaan.
Nieuwe directie en website voor Bureau B+B
26 januari, 3:36
Hannah Schubert en Tomas Degenaar maken per 2023 deel uit van het directieteam; zij geven samen met Gert-Jan Wisse leiding aan het bureau.
Ga naar het nieuws-archief
2
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur