Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019, 11:12
In een op de vijf Nederlandse gemeenten (19,4 procent) voelt het voor kinderen niet veilig om naar school te fietsen. Dat zegt de Fietsersbond op basis van reacties die zijn binnengekomen op de verkiezing Fietsstad 2020, waarvan de uitslag eind februari wordt bekendgemaakt.
De veiligheid wordt onder meer afgemeten aan het aantal doorgaande fietsstroken waarbij zo min mogelijk hoeft te worden overgestoken. De stroken moeten bovendien breed genoeg zijn om ouder en kind naast elkaar te kunnen laten fietsen. Ook autoluwe gebieden in een straal van 100 meter rond een school zijn van belang en fietspaden langs de kortparkeervoorzieningen (Kiss & Ride) voor gemotoriseerd verkeer.
Op Schiermonnikoog en in Houten, Vlieland en Veenendaal is fietsen het veiligst, volgens de bond. Maar onder meer in Amsterdam, Oostzaan, Tiel en Hilversum laat de veiligheid te wensen over. "Wij hopen dan ook dat gemeenten die niet goed scoren samen met onze vrijwilligers gaan werken aan verbetering", aldus directeur Saskia Kluit.
"Als je jong bent, dan wordt de basis gelegd voor de rest van je leven. Als je als kind fietsen als onveilig ervaart, dan is het heel moeilijk om van die perceptie af te komen", aldus Kluit.
Eerder zijn onder meer Nijmegen, Den Bosch en Houten verkozen tot beste fietsstad. De verkiezing vindt elke twee jaar plaats.
Bron: ANP
Trefwoorden
school
fietsroute
fietsen
fiets
veiligheid
fietsersbond
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
5
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Drukke fietspaden zijn vaak te smal
19 augustus 2020
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
1 maart 2019
Smakkelaarsveld in Utrecht drukste fietsroute
3 november 2015
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020
Meer dan kwart van alle verplaatsingen per fiets
12 oktober 2020
Den Haag steekt 65 miljoen euro in fietsmaatregelen
3 december 2020
'Komende jaren 1 miljard euro investeren voor goed fietsnetwerk'
8 maart 2021
Kabinet investeert meer in infrastructuur voor fiets
19 juli 2022
Frankrijk promoot de fiets met investering van 2 miljard euro
5 mei 2023
Drukke fietspaden zijn vaak te smal
19 augustus 2020
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
1 maart 2019
Smakkelaarsveld in Utrecht drukste fietsroute
3 november 2015
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020
Meer dan kwart van alle verplaatsingen per fiets
12 oktober 2020
Den Haag steekt 65 miljoen euro in fietsmaatregelen
3 december 2020
'Komende jaren 1 miljard euro investeren voor goed fietsnetwerk'
8 maart 2021
Kabinet investeert meer in infrastructuur voor fiets
19 juli 2022
Frankrijk promoot de fiets met investering van 2 miljard euro
5 mei 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
21 november, 2:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
21 november, 9:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
21 november, 9:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur