Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020, 15:50
Om het drukke en uiteenlopende verkeer in de steden in goede banen te leiden, heeft de
ANWB
een ontwerpmethodiek ontwikkeld. Volgens de organisatie kan, als ontwerpers van ruimte en verkeerskundigen deze methodiek hanteren, de openbare ruimte veiliger en niet in het minst aangenamer en leefbaarder worden.
In de steeds drukker wordende steden verschijnen steeds meer verschillende voertuigen. De fietspaden zijn overvol met ‘gewone’ fietsen en daar komen nieuwelingen bij als de elektrisch bakfiets, de speed pedelec, de e-step, Stint en andere gemotoriseerde voertuigen bij. Onduidelijkheid over de geëigende plek op de weg maakt het er niet veiliger op, zo stelt de ANWB.
Om ruimte en duidelijkheid te scheppen voor alle verkeersdeelnemers heeft de bond samen met een aantal adviesbureaus de ontwerpmethodiek Verkeer in de Stad ontwikkeld. De methodiek is getoetst in de praktijk en aangescherpt na pilots in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg.
Een belangrijke conclusie is, zo meldt de ANWB, dat het stadsverkeer een stuk prettiger, veiliger en comfortabeler kan worden “als landschapsarchitecten en andere ruimtelijke vormgevers volgens deze methode de handen ineen slaan.” Dit kan resulteren in een evenwichtiger verdeling van de ruimte voor het verkeer, meer kwaliteit van de openbare ruimte en een verbeterde leefbaarheid.
Ruimtelijke kwaliteit en verkeersafwikkeling in balans
Verkeer in de Stad biedt nieuwe grondslagen voor het ontwerp, aldus de ANWB. Volgens deze methodiek worden eerst vanuit de gewenste ruimtelijke kwaliteit en daarna vanuit gewenste verkeersafwikkeling de uitgangspunten in kaart gebracht. De methodiek werkt daarbij met zes zogenoemde voertuigfamilies.
Voertuigen behoren tot dezelfde familie op basis van massa; families worden verder verdeeld in voertuigtypen op basis van haalbare snelheid. Met haalbare snelheid bedoelt ANWB de snelheid die een voertuig normaal kan halen, zonder bovenmatige krachtinspanningen van de gebruiker of ingrepen om het voertuig op te voeren.
Door steeds zowel de gewenste ruimtelijke kwaliteit als de verkeersfuncties voor alle voertuigfamilies in het oog te houden, ontstaat volgens de ANWB een afgewogen structuur voor de stedelijke openbare ruimte. Dit wordt binnen de methodiek vastgelegd in een kaart met stedelijke verkeersmilieus.
Infrastructuur bepaalt snelheidslimiet
Met stedelijke verkeersmilieus doelt de methodiek op een straat of meerdere straten met een bepaalde maximum snelheid en eventuele andere eisen. Deze stedelijke verkeersmilieus vormen een richtinggevend kader voor de verdere inrichting en het feitelijke ontwerp. “De snelheidslimiet voor alle verkeersdeelnemers wordt niet langer gekoppeld aan het type voertuig, maar is gekoppeld aan de infrastructuur”, aldus de ANWB.
Vervolgens kan de structuur met de stedelijke verkeersmilieus worden doorgetrokken naar ontwerpen op locatieniveau. “Het gaat dan om afwegingen hoe je de ruimte concreet inricht”, legt de ANWB uit, “al dan niet gebruik makend van verschillende domeinen waarin voertuigtypen met elkaar ruimte delen of juist niet.”
Verkeer in de Stad biedt indelingsprincipes die aangeven hoe lokaal maatwerk kan worden gemaakt. Het ontwerp op locatieniveau wordt daarbij steeds getoetst aan de eerder gemaakte hoofdkeuzes op structuur- en netwerkniveau, aldus de ANWB.
Webinar
De organisatie presenteert op 26 mei een
webinar over de methodiek Verkeer in de Stad
. Op de
website
van de ANWB is meer informatie over het programma te vinden. Ook verschijnt daar kort voor het webinar een herziene versie van het rapport.
Trefwoorden
verkeerregulering
verkeer
anwb
Best gelezen
1
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
2
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
woensdag, 24 december
3
2025 in negen renovatie-ontwerpen voor het Binnenhof
dinsdag, 23 december
4
Architectuur als compromis
dinsdag, 23 december
5
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
dinsdag, 23 december
Gerelateerde nieuwsberichten
ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor
5 januari 2016
ANWB: elektrische auto breekt door in 2020
5 december 2019
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020
2300 extra fietsparkeerplekken bij Rotterdam Centraal
10 februari 2020
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019
Winsum wint verkiezing mooiste dorp van Nederland
17 augustus 2020
Studie naar Herengracht Amsterdam zonder geparkeerde auto's
12 augustus 2021
ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor
5 januari 2016
ANWB: elektrische auto breekt door in 2020
5 december 2019
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020
2300 extra fietsparkeerplekken bij Rotterdam Centraal
10 februari 2020
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019
Winsum wint verkiezing mooiste dorp van Nederland
17 augustus 2020
Studie naar Herengracht Amsterdam zonder geparkeerde auto's
12 augustus 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
24 december, 9:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
23 december, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
24 december, 1:00
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
23 december, 5:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur