Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020, 15:50
Om het drukke en uiteenlopende verkeer in de steden in goede banen te leiden, heeft de
ANWB
een ontwerpmethodiek ontwikkeld. Volgens de organisatie kan, als ontwerpers van ruimte en verkeerskundigen deze methodiek hanteren, de openbare ruimte veiliger en niet in het minst aangenamer en leefbaarder worden.
In de steeds drukker wordende steden verschijnen steeds meer verschillende voertuigen. De fietspaden zijn overvol met ‘gewone’ fietsen en daar komen nieuwelingen bij als de elektrisch bakfiets, de speed pedelec, de e-step, Stint en andere gemotoriseerde voertuigen bij. Onduidelijkheid over de geëigende plek op de weg maakt het er niet veiliger op, zo stelt de ANWB.
Om ruimte en duidelijkheid te scheppen voor alle verkeersdeelnemers heeft de bond samen met een aantal adviesbureaus de ontwerpmethodiek Verkeer in de Stad ontwikkeld. De methodiek is getoetst in de praktijk en aangescherpt na pilots in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg.
Een belangrijke conclusie is, zo meldt de ANWB, dat het stadsverkeer een stuk prettiger, veiliger en comfortabeler kan worden “als landschapsarchitecten en andere ruimtelijke vormgevers volgens deze methode de handen ineen slaan.” Dit kan resulteren in een evenwichtiger verdeling van de ruimte voor het verkeer, meer kwaliteit van de openbare ruimte en een verbeterde leefbaarheid.
Ruimtelijke kwaliteit en verkeersafwikkeling in balans
Verkeer in de Stad biedt nieuwe grondslagen voor het ontwerp, aldus de ANWB. Volgens deze methodiek worden eerst vanuit de gewenste ruimtelijke kwaliteit en daarna vanuit gewenste verkeersafwikkeling de uitgangspunten in kaart gebracht. De methodiek werkt daarbij met zes zogenoemde voertuigfamilies.
Voertuigen behoren tot dezelfde familie op basis van massa; families worden verder verdeeld in voertuigtypen op basis van haalbare snelheid. Met haalbare snelheid bedoelt ANWB de snelheid die een voertuig normaal kan halen, zonder bovenmatige krachtinspanningen van de gebruiker of ingrepen om het voertuig op te voeren.
Door steeds zowel de gewenste ruimtelijke kwaliteit als de verkeersfuncties voor alle voertuigfamilies in het oog te houden, ontstaat volgens de ANWB een afgewogen structuur voor de stedelijke openbare ruimte. Dit wordt binnen de methodiek vastgelegd in een kaart met stedelijke verkeersmilieus.
Infrastructuur bepaalt snelheidslimiet
Met stedelijke verkeersmilieus doelt de methodiek op een straat of meerdere straten met een bepaalde maximum snelheid en eventuele andere eisen. Deze stedelijke verkeersmilieus vormen een richtinggevend kader voor de verdere inrichting en het feitelijke ontwerp. “De snelheidslimiet voor alle verkeersdeelnemers wordt niet langer gekoppeld aan het type voertuig, maar is gekoppeld aan de infrastructuur”, aldus de ANWB.
Vervolgens kan de structuur met de stedelijke verkeersmilieus worden doorgetrokken naar ontwerpen op locatieniveau. “Het gaat dan om afwegingen hoe je de ruimte concreet inricht”, legt de ANWB uit, “al dan niet gebruik makend van verschillende domeinen waarin voertuigtypen met elkaar ruimte delen of juist niet.”
Verkeer in de Stad biedt indelingsprincipes die aangeven hoe lokaal maatwerk kan worden gemaakt. Het ontwerp op locatieniveau wordt daarbij steeds getoetst aan de eerder gemaakte hoofdkeuzes op structuur- en netwerkniveau, aldus de ANWB.
Webinar
De organisatie presenteert op 26 mei een
webinar over de methodiek Verkeer in de Stad
. Op de
website
van de ANWB is meer informatie over het programma te vinden. Ook verschijnt daar kort voor het webinar een herziene versie van het rapport.
Trefwoorden
verkeerregulering
verkeer
anwb
Best gelezen
1
Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord krijgt zeventig meter hoge woontoren
woensdag, 22 oktober
2
Gedetailleerde 3D-geprinte maquette toont ruimtelijke ontwikkeling Amsterdam
vrijdag, 17 oktober
3
Woongebouwen door VdpArchitecten vormen nieuwe 'voorkant' Groningse Oosterparkwijk
vrijdag, 17 oktober
4
Nieuw woongebouw op plek befaamde elektronicazaak Rotterdam-Noord
maandag, 20 oktober
5
De Louise van De Zwarte Hond combineert sociale woningbouw met kwaliteit en duurzaamheid
maandag, 20 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor
5 januari 2016
ANWB: elektrische auto breekt door in 2020
5 december 2019
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020
2300 extra fietsparkeerplekken bij Rotterdam Centraal
10 februari 2020
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019
Winsum wint verkiezing mooiste dorp van Nederland
17 augustus 2020
Studie naar Herengracht Amsterdam zonder geparkeerde auto's
12 augustus 2021
ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor
5 januari 2016
ANWB: elektrische auto breekt door in 2020
5 december 2019
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020
2300 extra fietsparkeerplekken bij Rotterdam Centraal
10 februari 2020
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019
Winsum wint verkiezing mooiste dorp van Nederland
17 augustus 2020
Studie naar Herengracht Amsterdam zonder geparkeerde auto's
12 augustus 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Groosman presenteert ontwerp gezondheidscentrum in Mijdrecht
42 minuten geleden
Behalve een gezondheidscentrum omvat het complex 42 zorgappartementen en 27 aanleunwoningen. Het gebouw bestaat uit drie bakstenen volumes met elk een eigen programma en oriëntatie.
Tentoonstelling Optimistic Activism van De Zwarte Hond opent bij Aedes in Berlijn
Gisteren, 16:00
De Zwarte Hond heeft een tentoonstelling samengesteld over haar werkwijze en een bijhorende selectie van twaalf projecten
Bouw van The Circle op plek café De Omval gaat van start
Gisteren, 14:10
In november wordt aan de kop van de Weespertrekvaart in Amsterdam gestart met de bouw van The Circle. Het gebouw, dat is ontworpen door Space & Matter, verrijst op de plek waar vroeger het befaamde café De Omval stond.
BNLA breidt woonhuis uit met uitbouw en 'verborgen schatten' in de tuin
Gisteren, 12:29
In Amstelveen heeft BNLA architecten een jarendertigwoning verbouwd en uitgebreid met onder meer een moderne uitbouw en een verdiept tuinhuis. Achter het tuinhuis zijn als ‘verborgen schatten’ nog een zwembad, buitenkeuken en terras gerealiseerd.
Partijen eens over minder regels en procedures in woningbouw
2 uur geleden
De aanpak van de woningnood is voor veel kiezers het belangrijkste thema voor deze verkiezingen.
Provincies: bouw van half miljoen woningen dreigt stil te vallen
Gisteren, 15:08
De bouw van ongeveer 500.000 woningen dreigt de komende jaren vast te lopen, vooral door de stikstofimpasse en het overvolle elektriciteitsnet.
Maquette als onderdeel van expositie Amsterdam in Motion wordt geopend
Gisteren, 10:35
De maquette, onderdeel van de permanente tentoonstelling Amsterdam in Motion, is een cadeau aan de 750-jarige stad.
Provincies zetten in op natuurherstel tegen stikstofimpasse
22 oktober, 1:27
In 2030 moet zeventig procent van die natuurgebieden op orde zijn, vijf jaar later moet dat voor negentig procent gelden.
Renovatie Prinsenhof Delft kost negen miljoen meer dan eerder begroot
22 oktober, 9:33
Dat komt onder meer doordat bouwmaterialen en energie duurder zijn geworden en door ‘schaarste aan gespecialiseerd vakmanschap’, meldt de gemeente.
Oproep aan nieuw kabinet: maak topprioriteit van schoon water
21 oktober, 12:26
De Unie van Waterschappen vindt dat het volgende kabinet hiervoor moet zorgen om de Europese doelen voor schoon en gezond water te halen.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur