Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB

ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer

11 mei 2020, 15:50
Om het drukke en uiteenlopende verkeer in de steden in goede banen te leiden, heeft de ANWB een ontwerpmethodiek ontwikkeld. Volgens de organisatie kan, als ontwerpers van ruimte en verkeerskundigen deze methodiek hanteren, de openbare ruimte veiliger en niet in het minst aangenamer en leefbaarder worden.

In de steeds drukker wordende steden verschijnen steeds meer verschillende voertuigen. De fietspaden zijn overvol met ‘gewone’ fietsen en daar komen nieuwelingen bij als de elektrisch bakfiets, de speed pedelec, de e-step, Stint en andere gemotoriseerde voertuigen bij. Onduidelijkheid over de geëigende plek op de weg maakt het er niet veiliger op, zo stelt de ANWB.

Om ruimte en duidelijkheid te scheppen voor alle verkeersdeelnemers heeft de bond samen met een aantal adviesbureaus de ontwerpmethodiek Verkeer in de Stad ontwikkeld. De methodiek is getoetst in de praktijk en aangescherpt na pilots in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg.

Een belangrijke conclusie is, zo meldt de ANWB, dat het stadsverkeer een stuk prettiger, veiliger en comfortabeler kan worden “als landschapsarchitecten en andere ruimtelijke vormgevers volgens deze methode de handen ineen slaan.” Dit kan resulteren in een evenwichtiger verdeling van de ruimte voor het verkeer, meer kwaliteit van de openbare ruimte en een verbeterde leefbaarheid.

Ruimtelijke kwaliteit en verkeersafwikkeling in balans
Verkeer in de Stad biedt nieuwe grondslagen voor het ontwerp, aldus de ANWB. Volgens deze methodiek worden eerst vanuit de gewenste ruimtelijke kwaliteit en daarna vanuit gewenste verkeersafwikkeling de uitgangspunten in kaart gebracht. De methodiek werkt daarbij met zes zogenoemde voertuigfamilies.

Voertuigen behoren tot dezelfde familie op basis van massa; families worden verder verdeeld in voertuigtypen op basis van haalbare snelheid. Met haalbare snelheid bedoelt ANWB de snelheid die een voertuig normaal kan halen, zonder bovenmatige krachtinspanningen van de gebruiker of  ingrepen om het voertuig op te voeren.

Door steeds zowel de gewenste ruimtelijke kwaliteit als de verkeersfuncties voor alle voertuigfamilies in het oog te houden, ontstaat volgens de ANWB een afgewogen structuur voor de stedelijke openbare ruimte. Dit wordt binnen de methodiek vastgelegd in een kaart met stedelijke verkeersmilieus.

Infrastructuur bepaalt snelheidslimiet
Met stedelijke verkeersmilieus doelt de methodiek op een straat of meerdere straten met een bepaalde maximum snelheid en eventuele andere eisen. Deze stedelijke verkeersmilieus vormen een richtinggevend kader voor de verdere inrichting en het feitelijke ontwerp. “De snelheidslimiet voor alle verkeersdeelnemers wordt niet langer gekoppeld aan het type voertuig, maar is gekoppeld aan de infrastructuur”, aldus de ANWB.

Vervolgens kan de structuur met de stedelijke verkeersmilieus worden doorgetrokken naar ontwerpen op locatieniveau. “Het gaat dan om afwegingen hoe je de ruimte concreet inricht”, legt de ANWB uit, “al dan niet gebruik makend van verschillende domeinen waarin voertuigtypen met elkaar ruimte delen of juist niet.”

Verkeer in de Stad biedt indelingsprincipes die aangeven hoe lokaal maatwerk kan worden gemaakt. Het ontwerp op locatieniveau wordt daarbij steeds  getoetst aan de eerder gemaakte hoofdkeuzes op structuur- en netwerkniveau, aldus de ANWB.

Webinar
De organisatie presenteert op 26 mei een webinar over de methodiek Verkeer in de Stad. Op de website van de ANWB is meer informatie over het programma te vinden. Ook verschijnt daar kort voor het webinar een herziene versie van het rapport.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Documentaire: architect Lyongo Juliana op zoek naar hedendaagse Caribische architectuur

Gisteren, 17:17

Bouw EDGE Coolsingel in Rotterdam officieel gestart

Gisteren, 16:32

Charlotte Dahmen en Marlene Kossmann winnen Euregionale Prijs voor Architectuur

Gisteren, 16:00

Team V maakt ontwerp voor renovatie en uitbreiding Hout- en Meubileringscollege Amsterdam

Gisteren, 15:03

Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn

Gisteren, 14:31

Onderzoek: overwaarde koopwoning klimt tot gemiddeld 220.000 euro

Gisteren, 09:35

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan