Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB

ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor

5 januari 2016, 15:30
Architecten en stedenbouwkundigen kunnen een sleutelrol vervullen bij een betere ordening van al het stadsverkeer, stelt de ANWB. De bond presenteert een nieuw ontwikkelde integrale ontwerpaanpak voor de inrichting van de openbare ruimte.

De drukte op de fietspaden geeft de ANWB als een voorbeeld van de huidige situatie in het stadsverkeer. Het gedrang toont de populariteit van de fiets, maar ook van allerlei nieuwe elektrisch voertuigen. Die situatie leidt tot ergernis en onveiligheid, aldus de belangenorganisatie.

De ANWB heeft een integrale ontwerpaanpak voor routes en straten laten ontwikkelen, die moet zorgen voor een evenwichtiger verdeling van de ruimte voor het verkeer. De nieuwe aanpak zou daarbij tevens meer oog voor de kwaliteit van de openbare ruimte hebben.

Verkeer niet leidend
Binnen de nieuwe aanpak is het verkeer niet meer het enige of belangrijkste uitgangspunt bij het ontwerpen van routes en verkeersinfrastructuur. Daarentegen nemen ontwerpers de gewenste ruimtelijke kwaliteiten van een locatie als startpunt.

Zo zouden ontwerpers op genuanceerder wijze kunnen beslissen of op een bepaalde plek de verkeersfunctie dominant moet zijn, of dat een hogere verblijfskwaliteit kan worden gerealiseerd.

Voertuigfamilies
Een verrassende gedachte is ook om de snelheidslimiet niet te koppelen aan een type voertuig, maar aan de infrastructuur. De maximum snelheid wordt afgestemd op een optimale combinatie van de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de verkeersfunctie. Zo ontstaat een indeling in straten en – fysiek gescheiden – delen van straten met een ‘eigen’ maximaal toegestane snelheid.

Verder stelt de ANWB voor om de verkeersdeelnemers niet langer in te delen naar soort voertuig (fiets, brommer, motor, auto, bus, vrachtwagen, et cetera). Op basis van gewicht en breedte worden weggebruikers ingedeeld in ‘voertuigfamilies’. Voetgangers krijgen in het ontwerp een volwaardige plaats als verkeersdeelnemer.

Pilot-steden
Vertegenwoordigers van Helmond, Rotterdam en Utrecht hebben geholpen met toetsing en verfijning van de concept-ontwerpaanpak. Het onderzoeksteam namens de ANWB heeft met een multidisciplinaire groep vanuit de gekozen steden verschillende ontwerpopgaven vanuit de gebruikelijke en de nieuwe ontwerpaanpak bekeken. Er zijn geen feitelijke herinrichtingen toegepast.

De bond geeft aan dat in de nu gepresenteerde ontwerpaanpak nog niet alle vragen zijn opgelost. Onder meer moet nog nader worden gekeken naar de indeling in voertuigfamilies en de ontwerpeisen voor de verschillende verkeersmilieus. De ANWB wil met een aantal (nieuwe) pilotsteden de nu ontwikkelde ontwerpaanpak verder toetsen en vormgeven.

De ontwerpaanpak is ontwikkeld in opdracht van de ANWB door een combinatie van gespecialiseerde adviesbureaus: Ben Immers Advies, Bart Egeter Advies, Mobycon en Awareness. Meer informatie over de ontwerpaanpak – inclusief het volledige onderzoeksrapport – is te vinden op www.anwb.nl/verkeerindestad.

Andere nieuwsberichten

Acht lessen rond de renovatie van sociale woningbouw

12 april, 9:00

Team van vijf architectenbureaus maakt winnend ontwerp voor Havenstraat Amsterdam

11 april, 5:38

ING Research verwacht krimp in bouwsector, woningmarkt trekt aan

11 april, 2:59

Boijmans weer even open tijdens Rotterdam Architectuur Maand

11 april, 12:23

Instanties gaan samenwerken bij aanpak woningen aardbevingsgebied

11 april, 4:37

Schuilkerk Ons’ Lieve Heer op Solder is Europees erfgoed

11 april, 3:39

Gemeente Den Haag maakt afspraken voor verduurzaming

11 april, 10:01

Vrees in Zuid-Holland dat De Jonge regie op woningbouw overneemt

10 april, 4:17

Huren mogen niet harder stijgen dan loon óf inflatie plus procent

10 april, 9:40

Inschrijving projecten voor Glas Award 2025 geopend

9 april, 4:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan