Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor
5 januari 2016, 15:30
Architecten en stedenbouwkundigen kunnen een sleutelrol vervullen bij een betere ordening van al het stadsverkeer, stelt de ANWB. De bond presenteert een nieuw ontwikkelde integrale ontwerpaanpak voor de inrichting van de openbare ruimte.
De drukte op de fietspaden geeft de ANWB als een voorbeeld van de huidige situatie in het stadsverkeer. Het gedrang toont de populariteit van de fiets, maar ook van allerlei nieuwe elektrisch voertuigen. Die situatie leidt tot ergernis en onveiligheid, aldus de belangenorganisatie.
De ANWB heeft een integrale ontwerpaanpak voor routes en straten laten ontwikkelen, die moet zorgen voor een evenwichtiger verdeling van de ruimte voor het verkeer. De nieuwe aanpak zou daarbij tevens meer oog voor de kwaliteit van de openbare ruimte hebben.
Verkeer niet leidend
Binnen de nieuwe aanpak is het verkeer niet meer het enige of belangrijkste uitgangspunt bij het ontwerpen van routes en verkeersinfrastructuur. Daarentegen nemen ontwerpers de gewenste ruimtelijke kwaliteiten van een locatie als startpunt.
Zo zouden ontwerpers op genuanceerder wijze kunnen beslissen of op een bepaalde plek de verkeersfunctie dominant moet zijn, of dat een hogere verblijfskwaliteit kan worden gerealiseerd.
Voertuigfamilies
Een verrassende gedachte is ook om de snelheidslimiet niet te koppelen aan een type voertuig, maar aan de infrastructuur. De maximum snelheid wordt afgestemd op een optimale combinatie van de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de verkeersfunctie. Zo ontstaat een indeling in straten en – fysiek gescheiden – delen van straten met een ‘eigen’ maximaal toegestane snelheid.
Verder stelt de ANWB voor om de verkeersdeelnemers niet langer in te delen naar soort voertuig (fiets, brommer, motor, auto, bus, vrachtwagen, et cetera). Op basis van gewicht en breedte worden weggebruikers ingedeeld in ‘voertuigfamilies’. Voetgangers krijgen in het ontwerp een volwaardige plaats als verkeersdeelnemer.
Pilot-steden
Vertegenwoordigers van Helmond, Rotterdam en Utrecht hebben geholpen met toetsing en verfijning van de concept-ontwerpaanpak. Het onderzoeksteam namens de ANWB heeft met een multidisciplinaire groep vanuit de gekozen steden verschillende ontwerpopgaven vanuit de gebruikelijke en de nieuwe ontwerpaanpak bekeken. Er zijn geen feitelijke herinrichtingen toegepast.
De bond geeft aan dat in de nu gepresenteerde ontwerpaanpak nog niet alle vragen zijn opgelost. Onder meer moet nog nader worden gekeken naar de indeling in voertuigfamilies en de ontwerpeisen voor de verschillende verkeersmilieus. De ANWB wil met een aantal (nieuwe) pilotsteden de nu ontwikkelde ontwerpaanpak verder toetsen en vormgeven.
De ontwerpaanpak is ontwikkeld in opdracht van de ANWB door een combinatie van gespecialiseerde adviesbureaus: Ben Immers Advies, Bart Egeter Advies, Mobycon en Awareness. Meer informatie over de ontwerpaanpak – inclusief het volledige onderzoeksrapport – is te vinden op
www.anwb.nl/verkeerindestad
.
Trefwoorden
verkeersveiligheid
anwb
infrastructuur
openbare ruimte
wegontwerp
verkeersruimte
stedenbouw
Best gelezen
1
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
2
Spectaculaire overkapping voor vernieuwd Arnhems busstation Kronenburg
maandag, 3 november
3
Oude werkplaats Rotterdamse haven getransformeerd tot 'basecamp' logistiek bedrijf
donderdag, 30 oktober
4
Groot Egyptisch Museum naar ontwerp van Heneghan Peng en West 8 officieel geopend
maandag, 3 november
5
Carlijn Kingma biedt voorproef nieuw werk in kunstgalerie Brutus
donderdag, 30 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020
Aantal fietskilometers moet fors groeien
9 december 2016
Wagenpark Rotterdam wordt snel schoner
11 november 2016
Volgende stap naar zelfrijdende auto
20 oktober 2014
Amsterdam investeert 200 miljoen voor fietser
18 juni 2015
'Bevoorrading winkelcentra in de knel'
18 januari 2013
Smakkelaarsveld in Utrecht drukste fietsroute
3 november 2015
Winsum wint verkiezing mooiste dorp van Nederland
17 augustus 2020
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020
Aantal fietskilometers moet fors groeien
9 december 2016
Wagenpark Rotterdam wordt snel schoner
11 november 2016
Volgende stap naar zelfrijdende auto
20 oktober 2014
Amsterdam investeert 200 miljoen voor fietser
18 juni 2015
'Bevoorrading winkelcentra in de knel'
18 januari 2013
Smakkelaarsveld in Utrecht drukste fietsroute
3 november 2015
Winsum wint verkiezing mooiste dorp van Nederland
17 augustus 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
Gisteren, 22:00
Tijdens de uitreiking van de Architectenweb Awards 2025, op woensdagavond 5 november 2025 in het Keilepand in Rotterdam, is Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2024.
Fenix, kunstmuseum over migratie, is Publiek gebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 21:55
Fenix, kunstmuseum over migratie, ontworpen door MAD, Bureau Polderman en EGM architecten, is op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 uiteroepen tot Publiek gebouw van het Jaar 2025.
Dijkmagazijn Scharwoude wint prijs voor Interieur van het Jaar 2025
Gisteren, 21:50
Dijkmagazijn Scharwoude, ontworpen door Common Practice, heeft op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 de prijs voor Interieur van het Jaar 2025 gewonnen.
Maggie’s Center Groningen onderscheiden als Zorggebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 21:45
Maggie's Center Groningen, ontworpen door Marlies Rohmer Architecture & Urbanism, is bij de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 onderscheiden als Zorggebouw van het Jaar 2025.
Arons en Gelauff benoemt drie associates
4 november, 12:05
Eva Heldeweg, Gijs Beckman en Thom Zijlstra zijn benoemd tot associate partner bij Arons en Gelauff architecten.
DigiBouw 2025 – enkele tips
4 november, 11:14
Op 19 en 20 november 2025 vindt in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht de tweede editie van DigiBouw plaats. Enkele tips voor sessies die voor architecten van toegevoegde waarde zijn.
Limburg trekt vijftig miljoen uit voor woningbouw bij intercitystations
3 november, 5:13
De provincie Limburg trekt vijftig miljoen euro uit voor de plannen om tot 2040 ruim 30.000 woningen in de buurt van intercitystations te bouwen.
Corporaties lenen voor het eerst honderd miljard bij Waarborgfonds
3 november, 9:51
Daarmee kunnen woningcorporaties volgens koepel Aedes bouwdoelen voor de komende jaren halen en sociale huurwoningen verduurzamen.
Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen
31 oktober, 4:46
Binnen de Zuid-Hollandse coalitie heerst onvrede over de koers van de provincie voor woningbouw.
Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties
31 oktober, 12:10
Volgens demissionair minister Sophie Hermans zijn tenders voor de bouw van windmolenparken zonder subsidie niet meer mogelijk.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur