Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB
Copyright: ANWB

ANWB stelt nieuwe ontwerpaanpak openbare ruimte voor

5 januari 2016, 15:30
Architecten en stedenbouwkundigen kunnen een sleutelrol vervullen bij een betere ordening van al het stadsverkeer, stelt de ANWB. De bond presenteert een nieuw ontwikkelde integrale ontwerpaanpak voor de inrichting van de openbare ruimte.

De drukte op de fietspaden geeft de ANWB als een voorbeeld van de huidige situatie in het stadsverkeer. Het gedrang toont de populariteit van de fiets, maar ook van allerlei nieuwe elektrisch voertuigen. Die situatie leidt tot ergernis en onveiligheid, aldus de belangenorganisatie.

De ANWB heeft een integrale ontwerpaanpak voor routes en straten laten ontwikkelen, die moet zorgen voor een evenwichtiger verdeling van de ruimte voor het verkeer. De nieuwe aanpak zou daarbij tevens meer oog voor de kwaliteit van de openbare ruimte hebben.

Verkeer niet leidend
Binnen de nieuwe aanpak is het verkeer niet meer het enige of belangrijkste uitgangspunt bij het ontwerpen van routes en verkeersinfrastructuur. Daarentegen nemen ontwerpers de gewenste ruimtelijke kwaliteiten van een locatie als startpunt.

Zo zouden ontwerpers op genuanceerder wijze kunnen beslissen of op een bepaalde plek de verkeersfunctie dominant moet zijn, of dat een hogere verblijfskwaliteit kan worden gerealiseerd.

Voertuigfamilies
Een verrassende gedachte is ook om de snelheidslimiet niet te koppelen aan een type voertuig, maar aan de infrastructuur. De maximum snelheid wordt afgestemd op een optimale combinatie van de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de verkeersfunctie. Zo ontstaat een indeling in straten en – fysiek gescheiden – delen van straten met een ‘eigen’ maximaal toegestane snelheid.

Verder stelt de ANWB voor om de verkeersdeelnemers niet langer in te delen naar soort voertuig (fiets, brommer, motor, auto, bus, vrachtwagen, et cetera). Op basis van gewicht en breedte worden weggebruikers ingedeeld in ‘voertuigfamilies’. Voetgangers krijgen in het ontwerp een volwaardige plaats als verkeersdeelnemer.

Pilot-steden
Vertegenwoordigers van Helmond, Rotterdam en Utrecht hebben geholpen met toetsing en verfijning van de concept-ontwerpaanpak. Het onderzoeksteam namens de ANWB heeft met een multidisciplinaire groep vanuit de gekozen steden verschillende ontwerpopgaven vanuit de gebruikelijke en de nieuwe ontwerpaanpak bekeken. Er zijn geen feitelijke herinrichtingen toegepast.

De bond geeft aan dat in de nu gepresenteerde ontwerpaanpak nog niet alle vragen zijn opgelost. Onder meer moet nog nader worden gekeken naar de indeling in voertuigfamilies en de ontwerpeisen voor de verschillende verkeersmilieus. De ANWB wil met een aantal (nieuwe) pilotsteden de nu ontwikkelde ontwerpaanpak verder toetsen en vormgeven.

De ontwerpaanpak is ontwikkeld in opdracht van de ANWB door een combinatie van gespecialiseerde adviesbureaus: Ben Immers Advies, Bart Egeter Advies, Mobycon en Awareness. Meer informatie over de ontwerpaanpak – inclusief het volledige onderzoeksrapport – is te vinden op www.anwb.nl/verkeerindestad.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Tentoonstelling ‘Operative History’ door MartensWillems Architecten

28 minuten geleden

Véronique Claessens benoemd tot Vlaams Bouwmeester

1 uur geleden

Studio Selva ontwerpt 379 verplaatsbare woningen op Circusterrein Hilversum

Gisteren, 11:17

Inzenden Apeldoornse Architectuurprijs 2025 geopend

7 juli, 2:13

VVD wil met fiscale maatregelen koopwoning bereikbaarder maken

Gisteren, 11:46

Klimaatvriendelijke investeringen in vier jaar tachtig procent omhoog

Gisteren, 09:25

Advies: huurbeleid versimpelen, minder belastingvoordeel koophuis

7 juli, 4:19

Grote steden trekken fors meer kopers, blijkt uit hypotheekcijfers

7 juli, 9:34

Tweede Kamer draait bezuiniging Nationale Parken terug – natuurorganisaties reageren opgelucht

4 juli, 11:30

Rapport: wereldwijd groeit aantal toeristische trips in komende tien jaar met bijna 50%

4 juli, 10:30
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan