Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group

BIG en Toyota onthullen plannen voor een 'teststad'

14 januari 2020, 16:15
Architectenbureau BIG en Toyota Motor Corporation hebben de plannen bekend gemaakt voor een ruim 708.000 m2 grote ‘broedplaats’ voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit, maar ook vormen van robotica en automatisering. Toyota Woven City moet worden gerealiseerd in de stad Susono, aan de voet van de berg Fuji in Japan.

BIG en Toyota omschrijven Toyota Woven City als een ‘living lab’ om “mobiliteit, autonomie, connectiviteit, een waterstof aangedreven infrastructuur en industriële samenwerking te testen en uit te werken.” De stad zou vanaf begin 2021 in verschillende fasen moeten verrijzen op een voormalig industrieterrein in Susono.

Het streven is een balans te creëren tussen voertuigen en andere vormen van beweging, en tussen mens en natuur, met gebruikmaking van schone en gedeelde mobiliteit, leggen de initiatiefnemers uit. De stad moet daarbij CO2-neutraal worden door het gebruik van bijvoorbeeld zonne- en geothermische energie en waterstofceltechnologie.

Opgesplitste stromen
Toyota Woven City is een flexibel netwerk van wegen voor verschillende snelheden van mobiliteit, met het oog op veiliger, voetgangersvriendelijke verbindingen, aldus de initiatiefnemers. Het verkeer is in het plan opgesplitst in drie aparte stromen – eigen verkeersaders – voor verschillende snelheden.

De hoofdweg is daarbij gereserveerd voor de snellere autonome voertuigen, met op een ondergrondse laag het logistiek verkeer. De Toyota e-Palette – een schoon, multifunctioneel voertuig zonder bestuurder – verzorgt de gedeelde transport- en bezorgdiensten. Het voertuig wordt ook gebruikt voor mobiele winkels, medische klinieken, hotels en werkruimten.

De zogenoemde ‘recreatieve promenade’ is bedoeld voor kleinere vervoersmiddelen, zoals fietsen, scooters en andere vormen van persoonlijk vervoer, waaronder Toyota's i-Walk. Over deze straten, omgeven door meer ruimte en natuur, kunnen bewoners vrijelijk bewegen met een verminderde snelheid.

Het derde type straat is het lineaire park. Een voetgangerspad temidden van flora en fauna biedt een aangename en (verkeers)veilige omgeving voor wandelingen en uitstapjes in de natuur. De poreuze stad maakt daardoor deel uit van een ecologische corridor die de Susono-vallei verbindt met berg Fuji.

Weefsel met stadsblokken
De drie straattypen worden systematisch geweven tot 3x3-stadsblokken, met telkens acht gebouwblokken rond een centrale groene ruimte. De groene ruimte is alleen toegankelijk vanaf de promenade of het lineaire park; de hoofdwegen met logistiek verkeer lopen steeds aan de buitenranden van een 3x3-stadsblok. Deze blokken kunnen steeds worden herhaald.

Door het weefsels soms uit elkaar te trekken en elders dichter te trekken, blijven de weefstructuur en daarmee de lange doorlopende verbindingslijnen behouden, terwijl er toch verschillen in schaal ontstaan. Zo kunnen er bijvoorbeeld ruimere parken of pleinen met stedelijke voorzieningen worden gecreëerd. Ondergronds ligt, afgezien van het netwerk voor goederenlevering, de infrastructuur van hemelwateropvang en waterstofkracht.

De stadsblokken omvatten een mix van woningen, winkels en bedrijven, wat op elk moment van de dag voor levendige buurten moet zorgen. De gebouwen van Woven City zullen worden opgetrokken in hout, gebaseerd op traditionele Japanse bouwtechnieken maar efficiënt uitgevoerd met moderne constructierobots. De daken worden voorzien van PV-panelen.

Slimme stad
Toyota vestigt zich in Woven City met R&D-afdelingen voor  constructierobots, 3D printen en mobiliteit. De kantoren zijn vanzelfsprekend flexibel ingericht met werkstations, lounges en binnentuinen.

De bewoners van de stad testen nieuwe technologie, zoals ondersteunende robotica in huis en sensorgestuurde Artificial Intelligence-technologie, die de automatische boodschappenbezorging, wasophaaldienst of huisvuilverwijdering regelt.
https://www.youtube.com/watch?v=ng3X39lenvg

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan